کد خبر: 193014
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

آصفری: پیروزی پزشکیان به دلیل احساس خطر برخی مسئولان و جریان انقلاب از جبهه پایداری بود/ ظریف ورشکسته سیاسی و به دنبال تسویه حساب با نیروهای انقلاب است/ نفوذ نیروهای تندرو در دولت بعد عامل نگرانی نیروهای انقلاب بود/دولت رئیسی از نفوذ پایداری ها آسیب دید

محمدحسین آصفری نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این پرسش که «بدنه تندرو دولت رئیسی متعلق به کدام جناح و گروه سیاسی بود؟» به دیده بان ایران گفت: دولت رئیسی از نفوذ جریان تندرو در بدنه خود آسیب دید. جریان وابسته به جریان جبهه پایداری و پایداری‌چی‌ها تندروی‌هایی از خودشان بروز دادند همین موضوع سبب احساس خطر در میان نیروهای انقلاب شد. نیروهای انقلاب و برخی مسئولان از اینکه دولت چهاردهم تمام وکمال در اختیار جبهه پایداری و عناصر آن قرار گیرد احساس خطر کردند. به همین دلیل بعید به نظر می رسید دولت در اختیار جبهه پایداری‌ها قرار گیرد. از سوی دیگر تندروی های اعضای جبهه پایداری حاضر دولت رئیسی، مردم را به سوی پزشکیان کشاند.

آصفری: پیروزی پزشکیان به دلیل احساس خطر برخی مسئولان و جریان انقلاب از جبهه پایداری بود/ ظریف ورشکسته سیاسی و به دنبال تسویه حساب با نیروهای انقلاب است/ نفوذ نیروهای تندرو در دولت بعد عامل نگرانی نیروهای انقلاب بود/دولت رئیسی از نفوذ پایداری ها آسیب دید

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛  اصولگرایان دولتی را که در سه سال پیش تصاحب کرده بودند، به راحتی از دست دادند. اینکه چطور دولت سیزدهم و انقلابی در یک انتخابات دو مرحله ای به اصلاح طلبان رسید. تحلیل و تفسیر این شکست از سوی اصولگرایان چیزی فراتر از رقابت «جلیلی- قالیباف» را به تصویر می کشد. 

برخی از اصولگرایان مانند محمدحسین آصفری یکی از عوامل باخت را به نبودن «سَر» یا همان «لیدر» در این جریان و عامل دیگر را به عناصر «جبهه پایداری» در دولت رئیسی نسبت می دهد.

محمدحسن آصفری، نماینده دوره نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس اسبق کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در گفت‌وگو با دیده بان ایران  از وجود اختلافات در جریان نیروهای انقلاب گفت؛ و در ادامه به تحلیل و تشریح علل مربوطه به این اختلافات و ابراز نظرات و پیش‌بینی خود نسبت به دولت پزشکیان و کابینه‌ احتمالی‌اش پرداخت.

آصفری در پاسخ به این پرسش که چه چیزی را عامل شکست کاندیداهای جریان انقلاب در انتخابات می دانید به دیده بان ایران گفت: متاسفانه به دلیل نبودن «سَر» در جریان اصولگرایی و نیروهای انقلاب که همه از او تمکین داشته باشند ما دچار اختلاف شدیم.  در دو انتخابات اخیر شاهد این اختلافات در جریان نیروهای انقلاب بوده‌ایم  هم در مجلس همیشه خودش را نشان داده و هم در ریاست جمهوری.

وی در پاسخ به این پرسش که دلایل بروز اختلافات در جریان انتخابات چه می دانید گفت: مهم ترین دلیل شکست ما در انتخابات عدم انسجام و اتحاد بین نیروهای انقلاب بود. جریان نیروهای انقلاب تصمیم گیر، لیدر و پدر ندارد.  به معنای درست تر این جریان پدری معنوی یا هر چیزی احزاب و گروه ها به حرف آن گوش دهند ندارد.

 متاسفانه بعد از رحلت آیت‌الله مهدوی کنی، ما شاهد این خلل در جریان نیروی انقلاب بودیم  و همیشه این موضوع باعث اختلاف شده است. به طوری که هر کدام از این آقایان آمدند و یک تشکیلاتی را به نام خودشان از جریان‌هایی مثل شانا و شینا، جبهه انقلاب، جبهه یاران انقلاب و... به ثبت رساندند.

 احزاب و جناح های اصولگرایان و نیروهای انقلاب تشکل های چهارنفره با هدف سهم خواهی هستند

آصفری با اشاره به تعدد لیست ها در انتخابات مجلس دوازدهم گفت: همه این اسامی و احزاب و جناح ها در میان اصولگرایان و نیروهای انقلاب تشکل های چهارنفره با هدف سهم خواهی تشکیل شده اند. با چهار نفره یک تشکیلاتی را راه‌اندازی کردند و خودشان و بعضاً آدم‌هایشان در بعضی از تشکیلات نیز حتی مشترک هستند. در انتخابات مجلس دیدیم وقتی آقایان می خواستند یک لیست انتخاباتی ارائه دهند تمام لیست ها جز یکی دونفر کاملا مشترک بود. 

وی خاطرنشان کرد: به معنای درست تر بعضی از گروه‌ها، اسم‌های مختلفی را ایجاد کردند و متاسفانه به دنبال سهم خواهی بودند و این دیدگاه، خود باعث اختلاف بین نیروهای انقلاب شده است و این اختلاف ضربه‌اش را در انتخابات مجلس بیش از پیش هویدا شد. 

آصفری در ادامه به اختلاف هواداران دو کاندیدای اصولگرا گفت:  این فقط مربوط به آقای جلیلی و آقای قالیباف نبود. آن سوی دیگر نیز کسان دیگری هم متاسفانه در این حوزه بودند. وقتی که متاسفانه این‌ها تلاش نمی‌کنند تا با یکدیگر اتحاد کنند و انسجام شکل بگیرد که همه زیر یک خیمه بخواهند پرچم و سینه بزنند؛ باعث ایجاد این اختلافات می‌شود و بنابراین از صندوق چیز دیگری که مد نظرشان است، بیرون خواهد آمد.

آصفری در ادامه با اشاره به دلایل پیروزی پزشکیان در انتخابات گفت: البته من اعتقاد دارند  نمی‌توان گفت که پزشکیان صرفا  با رای بسیجیان رئیس جمهور شد. بسیاری از بسیجیان، متدین‌ها و نیروهای انقلابی نیز به آقای پزشکیان رای دادند.

مشخص شد که جریان اصلاحات آنچنان نفوذی در بین مردم ندارد؛ مردم خودشان به پزشکیان رای دادند

وی خاطرنشان کرد: مشخص شد که جریان اصلاحات آنچنان نفوذی در بین مردم ندارد و از این رو نتوانست مردم را حداقل به آن توقعی که داشتند به پای صندوق رای بکشاند؛ یعنی به آن نتیجه‌ای که مد نظر خودشان است، دست پیدا بکنند و لذا رای خود آقای پزشکیان نیز یک بخشیش از رای نیروهای انقلاب، اصولگرا، بسیجی، حزب اللهی و متدین بود. اینکه جریان اصلاحات بخواهد تا بگوید که رای‌های آقای پزشکیان صرفا متعلق به جریان اصلاحات است؛ خیر این اشتباه است.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه، «یک بخشی از موضوع رای مسعود پزشکیان مربوط به قومیت‌هاست» درباره این موضوع که برخی معتقدند که رای‌های مسعود پزشکیان در دولت اعتراض به دولت ابراهیم رئیسی بود، به دیده بان ایران گفت: یک بخشی از رای آقای پزشکیان مربوط به قومیت‌هاست؛ بالاخره استان‌های مرزی ما مثل آذربایجان‌یا استان‌های دیگری مثل استان سیستان و بلوچستان و یا قزوین و زنجان به پزشکیان رای دادند. شما نمی توانید رای مردم در این استان ها را کتمان کرده و بگویید آرای پزشکیان در مناطق آذری نشین با اصفهان و یزد هیچ فرقی نداشت. اگر بخواهید بگویید نگاه مردم به پزشکیان در آذربایجان و مناطق مرکزی هیچ فرقی نداشت و قومی نبود؛ یعنی به طورکلی جامعه رای دهندگان را نشناخته اید!

وی خاطر نشان کرد: ما در تبریز نیروهای بسیار زیادی داریم که در دوره آقای رئیسی، به ایشان رای دادند و این دوره هم اگر بود حتما به او رای می‌دادند. اما بالاخره به دلیل هم‌زبانی و همراهی با خودشان به ایشان رای دادند.

تندروی های اعضای جبهه پایداری حاضر دولت رئیسی، مردم را به سوی پزشکیان کشاند

این فعال اصولگرا و نماینده ادوار مجلس درباره رای اعتراضی مردم به پزشکیان گفت: اگر کسی اگر فکر کند که رای آقای پزشکیان، رای اعتراض به دولت آقای رئیسی بود، به نظر من اشتباه می‌کند. البته یک درصدی نیز اعتراضی است چون بالاخره به دلیل تندروی‌هایی که متاسفانه بعضی از نیروهای انقلاب که در دولت آقای رئیسی داشتند، باعث شد که به آقای پزشکیان رای بدهند؛ علیرغم اینکه آقای رئیسی احترام ویژه برای همه مردم قائل بود. بنده اطلاع دارم که حتی کسانی که پرونده بسیار قطور و سنگینی از فساد در اختیار آقای رئیسی داشتند و ایشان نیز اطلاع داشت، در زمانی وقتی این شخص به دیدن آقای رئیسی رفت، آقای رئیسی تمام قد جلوی آن‌ها بلند می‌شدند.

 مردم به تندروی‌هایی که در بدنه دولت رئیسی نفوذ کرده بود، معترض بودند

آصفری با اشاره به تندروی های صورت گرفته در دولت سیزدهم گفت: ولی بعضی از افراد دولت سیزدهم صدای اعتراض مردم را نشنیدند و متاسفانه اینگونه رفتار نکردند و خود این سبب شد که بعضی‌ها نه به شخص آقای رئیسی بلکه به جریانی که داخل این دولت بود اعتراض داشته باشند از این رو به آقای پزشکیان رای دادند.  معترض‌ها به ایده و استراتژی و سناریوی آقای رئیسی اعتراض نداشتند.به رفتارها و تندروی‌هایی که در بدنه دولت متاسفانه نفوذ کرده بود، معترض بودند.

آصفری افزود: درهمین جریان تندروها حتی بچه‌های حزب‌اللهی و ارزشی متاسفانه از بعضی از این افراد تندرو در دولت آقای رئیسی ضربه خورده بودند و به همین علت به آقای پزشکیان رای دادند و لذا شاید اگر آقای قالیباف در مرحله دوم نیز می‌آمد، این رای مطمئنا تغییر می‌کرد و طور دیگری سرنوشت آرا رقم میخورد و لذا یک بخشی هم از تندروهایی بود که متاسفانه در دولت گذشته در بعضی از افراد و بدنه‌های دولت حضور داشتند.

نیروهای انقلاب و برخی مسئولان از اینکه دولت چهاردهم تمام وکمال در اختیار جبهه پایداری قرار گیرد احساس خطر کردند

محمدحسین آصفری نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این پرسش که «بدنه تندرو دولت رئیسی متعلق به کدام جناح و گروه سیاسی بود؟» به دیده بان ایران گفت: دولت شهید رئیسی از نفوذ جریان تندرو در بدنه خود آسیب دید. جریان وابسته به جریان جبهه پایداری و پایداری‌چی‌ها تندروی‌هایی از خودشان بروز دادند همین موضوع سبب احساس خطر در میان نیروهای انقلاب  شد. نیروهای انقلاب و برخی مسئولان از اینکه دولت چهاردهم تمام وکمال در اختیار جبهه پایداری و عناصر آن قرار گیرد احساس خطر کردند. به همین دلیل بعید به نظر می رسید دولت در اختیار جبهه پایداری‌ها قرار گیرد. از سوی دیگر تندروی های اعضای جبهه پایداری حاضر دولت رئیسی، مردم را به سوی پزشکیان کشاند. 

ظریف ورشکسته سیاسی است

این فعال اصولگرا در تحلیل خود ازترکیب  کابینه آینده پزشکیان گفت: من اعتقاد دارم اگر پزشکیان خودش انتخاب کند، مطمئناً خودش انسان  باشخصیت و با بینش بازی است، و از این رو انتخاب‌های خوبی انجام خواهد داد. اما اگر این انتخابات را در اختیار امثال ظریف و این‌ها بگذارد، خیلی نمی‌توان خوشبین بود، چون که آقای ظریف و این‌ها بالاخره ورشکسته‌های سیاسی هستند و مطمئنا در انتخاب افراد، ملاک، تسویه حساب با نیروهای انقلابی است. آقای طریف نگاهش تسویه حساب با نیروهای انقلاب است تا اینکه شایسته سالاری را دنبال کند.

نماینده دوره نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای ظریف خیلی نقدپذیر نیست و اعتقادی به انتقاد ندارند و این موضوع را در برجام نشان داد. ما در زمانی که کمیسیون امنیت بودیم وقتی انتقادهای جدی به آقای ظریف داشتیم ایشان حاضر نبود حتی به انتقادات فکر و بررسی کند و لذا نسبت به این نگاه بسته آقای ظریف، من احساس خطر می‌کنم چون که می‌تواند برای آقای پزشکیان مشکل ایجاد کند و همچنان که نگاه بسته جبهه پایداری برای نیروهای انقلاب مشکل ایجاد کرده است، نگاه بسته آقای ظریف هم و عدم انتقاد پذیریشان میتواند به دولت آقای پزشکیان ضربه بزند.

پزشکان بایستی بالاخره سر قول و وعده‌هایی که داده است بماند

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: من اعتقاد دارم مردم را ترساندند، یعنی این تندروی‌های بعضی از نیروهای انقلاب صرف شد که مردم بترسند و در دور دوم یک مقدار مشارکت بیشتر شود و به جهت اینکه نکند فردا اگر که این دولت جریان نیروی انقلاب بخواهد که در حوزه فیلترینگ، حجاب و مسائل دیگر تندروی‌های بیشتری داشته باشد، یک بخشی از رای به این سمت رفت. لذا آقای پزشکان بایستی بالاخره سر قول و وعده‌هایی که داده است بماند و اگر به وعده‌هایش عمل نکند به طبع خیلی زود مردم ناامید میشوند. اما مشکل اصلی ما امروز مساله حجاب و فیلترینگ نیست که بگوییم این‌ها دلیل رای آوردن آقای پزشکیان بود. البته که بی‌تاثیر نبود به دلیل همین تندروی‌ها و مستحبات اینکه متاسفانه این جریان پایداری باعث میشد که ریزش آرا برای نیروهای انقلاب داشته باشند که فکر کنند که اگر این جریان حضور داشته باشد، فردا روزی حتی دور شهرها دیوار بکشند یا دانشگاه‌ها را بین کلاس دختر و پسر دیوار بکشند یا محدودیت‌های بسیار زیادی برای مسائل اجتماعی مردم ایجاد بکنند و لذا این‌ها مسائلی بود که به جریان نیروهای انقلاب رای ندهند و دلیلش را هم گفتم که خودزنی بود که نیروهای انقلاب برای خودشان متاسفانه داشتند.

محمدحسن+آصفری

او در پایان پیش‌بینی خود را از کابینه احتمالی مسعود پزشکیان ابراز کرد و گفت: من معتقدم که مجلس حق قانونی خودش را دارد تا به وزرایی که برنامه و توانایی دارند، مطمئنا رای بدهد و اگر بپذیرد که رای نمیدهد، صرفا نگاهش به عدم برنامه باشد نه به نگاه جناحی. مردم از نگاه جناحی خسته شدند؛ اگر واقعا یک وزیری حال به جریان اصلاحات نزدیک‌تر است ولی کارآمد و توانمندتر است، مجلس به او رای بدهد و برعکس، اگر به جریان نیروهای انقلاب نزدیک و دارای برنامه است، باید به او رای بدهد. من احتمال میدهم که مجلس با دولت بتواند همراهی و همکاری خوبی را داشته باشد، چون که طیف زیادی از نمایندگان مجلس تقریبا نزدیک به جریان آقای پزشکیان هستند و میتوانند یک تعامل و همراهی خوبی را داشته باشند و به نظرم بایستی مجلس اجازه بدهد زودتر دولت شکل بگیرد، کابینه شکل بگیرد با اکثریت آرا و بعد اگر واقعا وزیر ناکارآمد بود، این اختیار مجلس دارد که آن وزیر را کنار بگذارد. نباید از اول مجلس جلوی دولت گارد بگیرد و دولت حداقل به آن وعده‌هایی که داده است نتواند عمل بکند و به گردن یک مجلس بی‌افتد.

 

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر