کد خبر: 199050
A

آیا رژیم لاغری باعث ریزش مو می شود؟ روش های جلوگیری از ریزش مو در رژیم

معمولاً پس از کاهش وزن، ریزش مو در رژیم های لاغری مختلف رخ می‌دهد. این وضعیت موقتی است و زمانی رخ می‌دهد که برای کم‌کردن وزنتان به سراغ رژیم‌های بسیار کم کالری یا روش‌های جراحی می‌روید.

آیا رژیم لاغری باعث ریزش مو می شود؟ روش های جلوگیری از ریزش مو در رژیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  معمولاً پس از کاهش وزن، ریزش مو در رژیم های لاغری مختلف رخ می‌دهد. این وضعیت موقتی است و زمانی رخ می‌دهد که برای کم‌کردن وزنتان به سراغ رژیم‌های بسیار کم کالری یا روش‌های جراحی می‌روید. کمبود مواد مغذی در بدن، علت ریزش مو در رژیم است. گاهی هم فشار زیادی بر بدن ایجاد می‌شود و موها می‌ریزند.

برای پیشگیری از ریزش مو در رژیم باید به دکتر تغذیه مراجعه کنید. متخصصان با برنامه‌ریزی رژیم غذایی اصولی، مانع از بروز مشکلاتی مانند ریزش مو در رژیم لاغری می‌شوند. این نوع ریزش مو با عنوان تلوژن افلوویوم (telogen effluvium) شناخته می‌شود و یکی از علل شایع ریختن مو است. چنین وضعیتی معمولاً حدود ۳ تا ۴ ماه پس از کاهش وزن سریع رخ می‌دهد و تا ۶ ماه ادامه دارد.

Capture

دلایل ریزش مو در رژیم های لاغری چیست؟

رژیم‌های سخت و محدودکننده با ایجاد فشار روی بدن همراه هستند. استرس و فشار چرخه رشد مو را مختل می‌کند و باعث ریزش آن می‌شود. کاهش وزن سریع هم می‌تواند به بدن شوک وارد کند و باعث ریزش مو شود. در واقع، در شرایط سختی که رژیم می‌سازد، بدن برای حفط عملیات حیاتی و مهم، اقدامات غیرضروری را متوقف می‌کند. متاسفانه، رشد موها هم از نظر بدن در چنین شرایطی، غیرضروری است. از دلایل دیگر ریزش مو در رژیم های لاغری به موارد زیر هم دقت کنید.

ریزش مو و طاسی مشکلی رایج است که افراد زیادی در سنین مختلف با آن مواجه می‌شوند. کاشت مو دائمی به‌عنوان یک روش برای ترمیم خط ریزش مو و جایگزینی موهای از دست رفته کاربرد دارد. در این روش، فولیکول‌های مو از قسمت‌های پرپشت سر به نواحی طاس یا کم‌پشت منتقل می‌شوند. انواع روش‌‌های کاشت مو طبیعی در آقایان تقاضای بالاتری دارد و بسیاری از افراد برای کاشت ریش و کاشت ابرو نیز کاندید می‌شوند.

درمان ریزش مو در رژیم های لاغری چیست؟

فشار، نوسانات هورمونی و کمبود مواد مغذی در رژیم‌های لاغری باعث می‌شود که موها بریزند. برای هریک از این مشکلات، راه‌حل‌هایی وجود دارد. با مراجعه به متخصص تغذیه از کمبودهای موجود در رژیم خود باخبر شوید و اقدام به جبران وضعیت کنید. تغییر مسیر رژیم و واردکردن مواد مفید به آن، راه نجاتتان خواهد بود. در ادامه، روش‌های دیگری هم معرفی شده‌اند که مرورشان خالی از لطف نیست.

تغذیه متعادل

 مصرف منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات و آجیل را در رژیم خود افزایش دهید. در واقع، باید به سراغ تغییر برنامه غذایی بروید و تحت نظارت پزشک، پروتئین‌ها را به رژیم وارد کنید. از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزیجات برگ سبز و آجیل هم استفاده کنید. از ویتامین‌های گروه B غافل نشوید. این ویتامین‌ها در غلات کامل، گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات و سبزیجات برگ سبز موجودند.

برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، روش های لاغری متنوع و متعددی وجود دارند. با انواع رژیم غذایی برای لاغری، فعالیت‌های ورزشی، انواع جراحی و سایر روش های لاغری به وزن مطلوب خود می‌رسید. از میان رژیم‌های غذایی، می‌توان به رژیم کم‌کالری، رژیم کم‌کربوهیدرات، رژیم فست، رژیم اتکینز، رژیم وگان و رژیم کم‌چرب اشاره کرد. فعالیت‌های ورزشی برای لاغری شامل پیاده‌روی، دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های قدرتی هستند.

مکمل‌های غذایی

 در صورت نیاز و با مشورت دکتر تغذیه و پزشک، از مکمل‌های حاوی آهن، روی، ویتامین‌های گروه B و بیوتین استفاده کنید. یادتان باشد که اگر به مکمل‌ها نیازی نداشته باشید، مصرف آن‌ها با نتایج معکوس همراه می‌شود. در واقع، مکمل‌های اضافی می‌توانند روی موها اثرات نامطلوب هم بگذارند و باعث ریزششان شوند. بنابراین، از استفاده سرخودانه هر نوع مکملی بپرهیزید. این موارد می‌توانند روی کبد و کلیه هم آثار مخربی داشته باشند.

Capture

مراقبت از مو

از درمان‌های خانگی برای تقویت مو کمک بگیرید و روش‌های مراقبتی را در نظر داشته باشید. برای مثال، از شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم استفاده کنید. ضمناً نگذارید که حرارت مستقیم دستگاه‌های حالت‌دهنده مو یا سشوار باعث آسیب‌رساندن به موها شود. از شانه‌هایی با دندانه‌های درشت و با فاصله استفاده کنید. حواستان به اقدامات مراقبتی مو باشد و از شانه‌کردن موهای خیس هم بپرهیزید. ماساژ سر هم ایده خوبی است و به تقویت موها تاحدی کمک می‌کند. اگر ریزش موی شدید حین رژیم دارید،  یا  با علائم دیگری همراه شده، حتماً به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

پیشگیری از ریزش مو حین رژیم چگونه است؟

ریزش مو در رژیم های لاغری معمولاً نتیجه کمبود مواد مغذی یا کاهش وزن بسیار سریع است. برای پیشگیری از این وضعیت باید حواستان به تغذیه و رژیم غذایی باشد. حفظ رژیم غذایی متعادل و در عین حال اجتناب از رژیم‌های سخت و راه‌حل‌های سریع برای موفقیت در جلوگیری از ریزش مو نقش پررنگی دارند. بعد از اینکه رژیم‌های نامناسب متوقف می‌شوند، موها دوباره شروع به رشد می‌کنند. پس اگر به چنین وضعیتی دچار شده‌اید، تغذیه سالم را جدی بگیرید و نگران نباشید.

برای آگاهی از اینکه به سراغ چه مواد غذایی بروید و مانع از ریزش موها شوید، بهتر است که به متخصص مراجعه کنید. دکتر رژیم لاغری به خوبی می‌داند که تخصص تغذیه چیست و در نتیجه به شما در رسیدن به برنامه‌ای متعادل و سالم کمک می‌کند. برای مثال، مصرف این مواد در رژیم لاغری توصیه می‌شود:

  • انواع دانه‌ها و آجیل
  • تخم مرغ و لبنیات
  • حبوبات و اسفناج
  • کلم بروکلی
  • ماهی
  • مرغ

از رژیم‌های غذایی با محدودیت شدید کالری پرهیز کنید. برای کمک به بهبود تولید اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تولید کراتین، انواع پروتئین‌های سالم را در رژیم غذایی خود قرار بدهید. مقدار زیادی از غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید. ضمناً خواب کافی داشته باشید (حدود ۷ تا ۸ ساعت در شب) و در صورت نیاز، مولتی‌ویتامین مصرف کنید. کنترل استرس، دوری از کم‌خوابی و مصرف مکمل‌های غذایی (در صورت نیاز) باعث می‌شوند که دچار ریزش مو نشوید. استفاده از ماسک‌های طبیعی یا روغن‌های مو هم می‌تواند به بهبود ظاهر و سلامت موها تاحدی کمک کند.

در رشته تغذیه، درباره اثرات غذا و تغذیه بر سلامت صحبت می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته درک و دانش بالایی از نقش مواد مغذی و اثرات آن‌ها بر بردن دارند. این کارشناسان که به‌عنوان دکتر تغذیه شناخته می‌شوند، وظیفه دارند تا بین مواد غذایی مصرف و تناسب فیزیکی افراد، تعادل برقرار کنند.

Capture

برای درمان ریزش مو در رژیم های لاغری به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان ریزش مو در رژیم های لاغری باید تحت نظر دکتر ریزش مو باشید. پزشکان با کشف علت این وضعیت به تشخیص صحیح می‌رسند و درمان‌ ریزش مو در لاغری را تجویز می‌کنند. گاهی اوقات، بیماری‌های زمینه‌ای یا مشکلات دیگر مقصر و عامل اصلی ریزش مو هستند. تشخیص علت ریزش مو نیاز به تخصص دارد. متخصصان تغذیه هم با مرور فهرست رژیم غذایی‌تان می‌توانند در زمینه تشخیص مشکل و رفع آن به شما کمک کنند.

باید دید که کمبود کدام ماده منجر به ریزش مو در رژیم های لاغری شده است. با انجام آزمایش خون و معاینات رایج، مشخص می‌شود که بدن دچار کمبود چه موادی است. شاید هم پای هورمون‌ها به میان باشد. آن‌ها هم علت ریزش مو در رژیم هستند و در واقع، ارتباطاتی مستقیم و غیرمستقیم با ریزش مو در فرایند رژیم‌های سخت دارند.

بیوپسی پوست هم نوعی روش تشخیصی است که در آن نمونه کوچکی از پوست برداشته و ارزیابی می‌شود. پزشکان از این روش هم برای تشخیص دقیق علت ریزش مو استفاده می‌کنند. البته این روش تشخیصی بیشتر زمانی کاربرد دارد که کمبود مواد مغذی رد شده باشند

ارائه برنامه، مشاوره غذایی، ارزیابی تن سنجی و بررسی اختلالات تغذیه‌ای، بر عهده پزشک متخصص تغذیه و رژیم است. این پزشک، از تخصص کافی برای تجویز انواع رژیم غذایی مناسب چاقی، لاغری، تناسب اندام، بیماری‌های گوارشی، رژیم غذایی بیماری قلبی، رژیم غذایی کودکان، رژیم دیابت، سرطان و پوکی استخوان برخوردار است. متخصص تغذیه با ارائه خدماتی همچون مراقبت‌های قبل و بعد از شروع رژیم غذایی و ارائه برنامه غذایی اختصاصی، به اصلاح سبک زندگی و ارتقا کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کند.

این متخصص، با دانشی که در زمینه کالری، فیبر، ویتامین‌ها، اثر گشنگی، سیری، مواد غذایی سالم‌ و برنامه رژیم لاغری دارد، تناسب اندام و سلامت مراجعین خود را تضمین می‌کند. شما‌ می‌توانید برای گرفتن نوبت آنلاین از بهترین پزشکان تغذیه به https://drdr.ir/search/expertise-116/ با امکان رزرو نوبت در سایت دکتردکتر(drdr.ir) مراجعه نمایید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر