کد خبر: 187247
A

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود؟

آیا صورتتان دچار لک شده است و نمی‌دانید که کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟ تقریبا همه افراد با لک‌های پوستی دسته پنجه نرم می‌کنند و نمی‌دانند که کمبود یک یا حتی دو ویتامین باعث به‌وجود آمدن این لک‌‌های تیره و روشن شده است. این لک‌ها ممکن است ناشی از چاقی، آکنه، افزایش سن و نور خورشید نیز باشد اما کمبود ویتامین و لک رابطه مستقیمی با هم دارند که مصرف این ویتامین‌ها ممکن است لک‌های ناشی از دلایل‌های مختلف را از بین ببرد. در ادامه به بررسی کمبود ویتامین‌هایی که باعث لک می‌شوند خواهیم پرداخت.

کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می‌شود؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آیا صورتتان دچار لک شده است و نمی‌دانید که کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود؟ تقریبا همه افراد با لک‌های پوستی دسته پنجه نرم می‌کنند و نمی‌دانند که کمبود یک یا حتی دو ویتامین باعث به‌وجود آمدن این لک‌‌های تیره و روشن شده است. این لک‌ها ممکن است ناشی از چاقی، آکنه، افزایش سن و نور خورشید نیز باشد اما کمبود ویتامین و لک رابطه مستقیمی با هم دارند که مصرف این ویتامین‌ها ممکن است لک‌های ناشی از دلایل‌های مختلف را از بین ببرد. در ادامه به بررسی کمبود ویتامین‌هایی که باعث لک می‌شوند خواهیم پرداخت. 

ایا کمبود ویتامین دی باعث لک صورت میشود؟

تیرگی پوست ریشه در اختلال‌های رنگدانه‌های پوست دارد، ک بر اثر کمبود ویتامین دی ایجاد می‌شود. هنگامی که میزان ویتامین دی در بدن کاهش یابد، عملکرد رنگدانه‌های پوست دچار اختلال می‌شوند. اختلال رنگدانه پوست نیز روی فعالیت سلول‌های پوستی و ملانین تاثیر می‌گذارد و باعث بروز لک می‌شود. 

برای رفع این عارضه، روزانه به مدت 20 دقیقه زیر نور آفتاب بنشینید تا ویتامین D به‌صورت مستقیم جذب پوست شما شود. علاوه‌بر این می‌توانید از لیزر‌درمانی برای رفع این عارضه بهره‌مند شوید که قیمت لیزر جای جوش و لک بستگی به تعداد جلسات درمان شما دارد. 

بررسی ارتباط کمبود ویتامین ب 12 با بروز لک 

ویتامین B12 نقش تعیین‌کننده‌ای در تجدید سلول‌های پوستی و حفظ سلامت پوست ایفا می‌کند. کمبود ویتامین ب 12 در بدن، منجر‌به بروز عارضه‌های پوستی همچون لک، خشکی و التهاب پوست خواهد شد. همچنین وجود لکه‌های سفید روی پوست نشان از کمبود ویتامین B12 در بدن است. با مصرف منظم قرص ویتامین ب12 می‌تواند در رفع و کاهش لکه‌ها کمک‌ کننده باشد. البته اگر این لک‌ها بر‌اثر ژنتیک باشد یا افزایش وزن باشد، لیزر فرکشنال علاوه‌بر درمان ترک پوستی ناشی از چاقی، همه لکه‌های پوست را از بین می‌برد.

بررسی ارتباط کمبود ویتامین ب 12 با بروز لک

ایا ویتامین ای باعث لک صورت میشود؟ 

بله ویتامین E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که پوست را در مقابل آلوگی‌‌ها و آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشید محافظت می‌کند. این ویتامین به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی، پوست را نرم و لطیف می‌کند و حتی بعد از لیزر نیز تاثیر بسزایی در کاهش تیرگی پوست دارد. 

همچنین کمبود ویتامین E در بدن باعث بروز لکه‌های سفید روی پوست می‌شود. مصرف قرص یا پودر ویتامین E در جلوگیری و بهبود لکه‌های روی پوست موثر است. حتی از این ویتامین می‌توانید بعد از جلسات لیزر موهای زائد استفاده کنید. البته اگر دستگاه لیزر از اشعه و طول موج مناسبی برخوردار باشد؛ آسیبی از جمله تیرگی به پوست وارد نمی‌کند که این موضوع ارتباط مستقیمی با قیمت لیزر مو زائد دارد. 

کمبود کدام ویتامین باعث کک و مک میشود؟ ویتامین C 

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کمبود این ویتامین منجر به ایجاد اختلال در ساختار پوست و در نهایت تولید کک و مک می‌شود. مصرف منظم مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند پرتقال، کیوی، بروکلی و پرتقال یکی از ره‌های موثر جهت جلوگیری و درمان ویتامین C است. این مواد غذایی کمک می‌کند تا کلاژن مورد‌نیاز بدن را تولید شود و سلامت پوست را حفظ کند و باعث بهبود پوست در برابر آفتاب سوختگی و خشک شدن پوست شود. 

کمبود ویتامین A؛ عامل ایجاد لکه‌های پوستی 

ویتامین آ، به‌عنوان یک چربی ضروری برای ساخت سلول‌های پوستی شناخته می‌شوند. هنگامی ک این ویتامین در بدن به مقدار کافی وجود نداشته باشد، سلول‌های بدن تکثیر نمی‌شوند و ملانین را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و لکه‌ها روی پوست ایجاد می‌شوند. 

برای درمان کمبود ویتامین A، می‌تونید منابع غذایی لبنیات مانند شیر و ماست، کلم بروکلی، سیب‌زمینی شیرین و هویج را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 

کمبود ویتامین A؛ عامل ایجاد لکه‌های پوستی

کمبود ویتامین اسید فولیک تاثیر مستقیمی در ایجاد لک دارد! 

معمولا کمبود اسید فولیک یا B9 در مردان بیشتر از زنان است. کمبود این ویتامین، یکی از عوامل اصلی ایجاد لک روی پوست است و برای جبران این ویتامین در بدن، توصیه می‌شود مصرف مرکبات، موز، توت‌فرنگی و هلو به‌عنوان منابع اصلی در برنامه‌غذایی روزانه خود قرار دهید. 

در‌صورتی‌که با مصرف این مواد‌غذایی، اسید‌فولیک مورد‌نیاز بدن شما تامین نشد، می‌توانید پس از مشورت با پزشک متخصص، قرص اسید فولیک را همراه با وعده‌غذایی میل کنید. 

انتخاب دستگاه‌های لیزر درمانی برای لک پوست؛ راه‌حلی برای درمان و محو کردن لک‌های صورت

در این مقاله به شما گفتیم کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت میشود که این ویتامین‌ها شامل دی، آ، سی، ای و اسیدفولیک است. همانطور که گفته شد با مصرف قرص و مواد‌غذایی لازم می‌توانید کمبود این ویتامین‌ها را در بدن تامین کنید که لک‌های روی پوست را از بین ببرید. 

البته در برخی از مواقع مصرف این قرص‌ها و مواد غذایی بر لک‌ها تاثیر‌گذار نبوده و فقط با روش‌های نوین و پزشکی رفع خواهند شد. کلینیک الف با بهره‌مندی از دستگاه‌های لیزر پیشرفته همه عارضه‌های پوستی همچون لک، کک و مک، جوش، جای جوش و تیرگی‌های پوست را کاملا از بین خواهند برد. برای راهنمایی بیشتر و رزرو وقت می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت الف تماس بگیرید.  

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر