کد خبر: 191565
A

حضور نظامى آمریکا در مرز روسیه افزایش می‌یابد

پارلمان فنلاند پیمان دفاعی با ایالات متحده که اجازه حضور پایگاه‌های آمریکا در این کشور اروپایی هم مرز با روسیه را می‌دهد، تصویب کرد.

حضور نظامى آمریکا در مرز روسیه افزایش می‌یابد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری فرانسه گزارش داد که پارلمان فنلاند امروز دوشنبه یک پیمان دفاعی با آمریکا را تصویب کرده است که اجازه تقویت حضور نظامی و نگهداری تجهیزات نظامی در فنلاند را می‌دهد.

«توافق همکاری دفاعی» در ماه دسامبر توسط دولت فنلاند تایید شده بود.

این توافق که با هدف ادعایی تقویت قابلیت‌های دفاعی و امنیتی فنلاند به دست آمده، درحالی است که این کشور حوزه «نوردیک» در آوریل 2023 به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست.

هر دو این تحولات پس از آن اتفاق افتاد که کشورهای کوچک هم مرز با روسیه پس از شروع جنگ اوکراین در فوریه 2022، نگرانی‌هایی به لحاظ امنیتی و دفاعی داشتند.

روابط فنلاند با کشور همسایه روسیه که یک هزار و 340 کیلومتر مرز مشترک دارد، به دنبال پیوستن هلسینکی به ناتو به شدت وخیم شد.

توافق تصویب شده در پارلمان فنلاند، دسترسی آمریکا به 15 پایگاه نظامی در فنلاند را مقدور می‌سازد و حضور و تمرین نیروهای آمریکایی و استقرار تجهیزات دفاعی در خاک این کشور اروپایی را ممکن می‌کند.

این همچنین همکاری بین دو کشور را در شرایط بحران تقویت می‌کند.

زمانیکه سوئد هم در 18 ژوئن توافق همکاری دفاعی را تصویب کرد، منتقدین اعتقاد داشتند که این پیمان درب را به روی استقرار تسلیحات هسته‌ای در این کشور باز می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر