کد خبر: 201893
A
در گفت‌وگوی دیده‌بان ایران با رئیس شورای هماهنگی انصار حزب االله مطرح شد؛

حسین الله کرم: امکان حضور ۴۰ هزار یمنی و عراقی برای تصرف جولان فراهم است/ نیروهای یمنی و عراقی برای کمک به حزب‌الله آمادگی دارند/کمک‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رابه لبنان ارسال خواهیم کرد

حسین الله کرم، رئیس شورای هماهنگی انصار حزب‌الله با تاکید بر این که ایران کمک‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی را برای حزب‌الله لبنان ارسال خواهیم کرد، به دیده بان ایران گفت: اعلام آمادگی و حضور ۴۰ هزار رزمنده‌ای که الان از یمن و همچنین عراق، و دیگر نیروهای مقاومت برای تصرف جولان امکان پذیر است و در آینده ممکن است انجام شود. بدین ترتیب نیروهای مقاومت از آن‌جا می توانند جناح دفاعی لبنان را هم تقویت کنند، بنابراین این طرح امکان‌پذیر است.

حسین الله کرم: امکان حضور ۴۰ هزار یمنی و عراقی برای تصرف جولان فراهم است/ نیروهای یمنی و عراقی برای کمک به حزب‌الله آمادگی دارند/کمک‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رابه لبنان ارسال خواهیم کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، عصر روز جمعه (۶ مهر) اسرائیل ضمن حمله هوایی به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت و بمباران تعدادی ساختمان مسکونی با بمب‌های سنگین چند تُنی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان را به شهادت رساند. در این حمله که مقر فرماندهی جنبش حزب‌الله توسط جنگنده‌های اسرائیل هدف قرار گرفت، علاوه بر سیدحسن نصرالله، تعداد دیگری از فرماندهان و نیروهای مقاومت اسلامی لبنان، سردار عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه و همچنین ده‌ها فرد غیرنظامی در لبنان به شهادت رسیدند. 

آیت‌الله خامنه‌ای نیز روز شنبه (۷ مهر) علاوه بر این که در پیامی، شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند، در پیامی دیگر با اشاره به قضایای اخیر لبنان، اعلام کردند که «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه مهمی وارد کنند. همه نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد.»

کمک‌های عامه مردم به حزب‌الله به صورت مالی ارسال شود

«حسین الله کرم»، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس شورای هماهنگی گروه انصار حزب‌الله پرسیدیم در پاسخ به پرسشی درباره حکم اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، درباره مقابله با اسرائیل در حال حاضر ایران چه رویکردی را باید برای حمایت از لبنان در پیش بگیرد  به  دیده‌بان ایران توضیح داد: حکم حضرت آقا خطاب به همه مسلمانان است که باید با کمک خود کنار مردم لبنان و حزب‌الله بایستند. از آنجا که مسلمانان دارای امکانات گوناگون و متکثر هستند، می‌توانند به اشکال مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، نظامی، اطلاعاتی و ... در این مسیر یاری برسانند. هدف کمک‌ها نیز هم حزب‌الله و هم مردم لبنان است، بنابراین می‌توان کمک‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی را به حزب‌الله انجام داد و کمک‌های دیگر را برای مردم لبنان ارسال کرد.

حسین الله کرم، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد افزود: آنچه که مهم است کمک‌های عامه مردم است که بهتر است به شکل مالی ارسال شود و همچنین کمک‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی بهتر است توسط دولت‌ها و گروه‌های مقاومت ساماندهی شود. همچنین کمک‌های سیاسی مثل فشار به سازمان ملل و... هم وقتی موثر است که از طریق سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و ... انجام شود مهمترین کمک کشورهای مسلمان، همبستگی سیاسی با یکدیگر و قطع روابط با اسرائیل و آمریکا در ابعاد مختلف است.

اگر اسرائیل جنوب لبنان را تصرف کند، آسیب‌پذیر می‌شود

الله کرم همچنین در پاسخ به این سوال که هدف اسرائیل از ترور رهبران و فرماندهان حزب‌الله چیست، اظهار داشت: هدف رژیم صهیونیستی، بازگرداندن صهیونیست‌های شمال اسرائیل به سکونت گاهشان است. این درحالی است که اسرائیل طی یک سال اخیر و پس از شکست در طوفان‌الاقصی، هیچ دستاوردی جز جنایت نداشته است. بر همین اساس با استفاده از حمایت‌های آمریکا و با هواپیماهای جنگی و بمب‌های سنگرشکن آمریکایی، به جبهه شمال یعنی لبنان حمله‌ور شد. در این میان اگرچه شهادت آیت‌الله شهید سید حسن نصرالله و تعدادی از فرماندهان حزب الله برای اسرائیل دستاورد بزرگی داشت، اما عملیات هوایی نوعا بخشی از عملیات راهبردی است و اگر با تصرف سرزمینی کامل نشود، دستاوردی تاکتیکی خواهد بود.

این فعال سیاسی و نظامی جریان انقلابی خاطرنشان کرد: اسرائیل به همین دستاورد تاکتیکی بسنده خواهد کرد، زیرا اگر جنوب لبنان را هم تصرف کند، علاوه بر آسیب‌پذیری گسترده، نمی‌تواند از حملات موشکی حزب‌الله که می‌تواند از شرق یا شمال لبنان انجام شود، جلوگیری کند، در نتیجه نمی‌تواند صهیونیست‌های آواره مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی را به سکونتگاهشان بازگرداند، لذا رژیم صهیونیستی در صورت تصرف جنوب لبنان، چیزی جز تکرار شکست‌ها نصیبش نخواهد شد.

866897_964

حضور ۴۰ هزار یمنی و عراقی برای تصرف جولان و تقویت حزب الله امکان پذیر است

رئیس شورای هماهنگی گروه انصار حزب‌الله در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی، لازم است که ایران، نیروهای نظامی داوطلب به لبنان اعزام کند یا خیر، توضیح به دیده بان ایران گفت: در حال حاضر وضعیت شبیه چیزی است که اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه و همچنین در جنگ سال ۱۹۸۲ نشان داد که وقتی از سرزمینش خارج می‌شود، امکان به‌ کاربردن تجهیزات قبلی‌اش کاهش پیدا می‌کند و در نهایت شکست می‌خورد؛ بنابراین نیازی به حضور گسترده نظامی برای کمک به لبنان نیست، بلکه خود حزب‌الله از پس این کار برمی‌آید 

حسین الله کرم همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای یمنی و عراقی قبلا برای حضور در لبنان و کمک به حزب‌الله اعلام آمادگی کرده بودند که حرکت‌هایی نیز در این زمینه آغاز شده است. اکنون نیاز داریم که همه مسلمان‌ها چنین موضعی بگیرند‌ تا بازدارندگی ایجاد شود و جلوگیری از تداوم تهاجم نظامی اسرائیلی‌ها را به همراه داشته باشد. 

نیروهای مقاومت می‌توانند برای تصرف جولان وارد شوند

الله کرم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به ادعای رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل مبنی بر این که می‌خواهند خودشان را به رودخانه لیتانی برسانند و حزب‌الله لبنان را کنار بزنند، یادآور شد: رسیدن به لیتانی، عبور از ساختار دفاعی چندلایه رژیم صهیونیستی در درون مرزهای خودش است و این باعث تشدید آسیب‌پذیری آن می‌شود. اگر رژیم صهیونیستی بخواهد تا رودخانه لیتانی پیش‌روی کند، شرایط مانند سال ۱۹۸۲ خواهد شد که در نهایت، اسرائیلی‌ها مجبور شدند از لبنان و بیروت عقب‌نشینی کنند، یا مانند جنگ ۳۳ روزه که تانک‌های مرکاوا به گِل نشست و با آسیب‌های جدی و حملات رزمندگان حزب‌الله مواجه شد، این‌بار هم آن اتفاق می‌افتد، بلکه شدیدتر؛ زیرا حزب‌الله بسیار قوی‌تر از آن زمان است و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه قوی‌تر از گذشته نیست، بلکه هیمنه‌اش فرو ریخته و سرعت در عملیاتش را از دست داده و دچار رخوت شده است.

این فعال سیاسی و نظامی جریان انقلابی ادامه داد: حزب‌الله خودش از پسِ این کار برمی‌آید، اما اعلام آمادگی و حضور ۴۰ هزار رزمنده‌ای که الان از یمن و همچنین عراق، و دیگر نیروهای مقاومت برای تصرف جولان امکان پذیر است و در آینده ممکن است انجام شود. بدین ترتیب نیروهای  مقاومت از آن‌جا می توانند جناح دفاعی لبنان را هم تقویت کنند، بنابراین این طرح امکان‌پذیر است. البته نباید فراموش کرد که جنگ بین نیروهای مقاومت و اسرائیل و آمریکا و حتی برخی کشورهای اروپایی، عملا از ۱۵ مهرماه سال گذشته شروع شده است و این‌طور نیست که امروز قرار باشد یک جبهه جدیدی باز شود.

مساله راهبردی اصلی باب‌المندب است که دست یمنی‌هاست

رئیس شورای هماهنگی گروه انصار حزب‌الله با تاکید بر این که اسرائیل فعلا در جبهه شمالی یعنی در لبنان به موفقیت‌هایی رسیده است، به دیده بان ایران گفت: اسرائیلی‌ها می‌خواهند همان بمباران‌هایی که در غزه انجام دادند، همان‌ها را در لبنان، سوریه و عراق انجام دهند، ولی این‌ها طرح است، آیا این ایده نتیجه می‌گیرد؟ به نظر من حرکات مشت آهنین رژیم اشغالگر قدس در تاکتیک، موفقیت‌هایی را به دست می‌آورد، اما در راهبرد نه، زیرا مساله اصلی راهبردی در باب‌المندب است. باب‌المندب امکان تحرک را از دنیای غرب که مدافع رژیم صهیونیستی است، گرفته است. یمنی‌ها در طول جنگ غزه، ۱۷۰ کشتی، ناو و ناوچه را مورد حمله قرار داده‌اند که تاثیر راهبردی گذاشته است که توانسته غرب را با همه توانمندی‌اش تضعیف کند که نشان می‌دهد هژمونی غرب نه‌تنها تمام شده است، بلکه تحرکات آن‌ها هم در پاسخ به حرکت یمنی‌ها، کافی نیست. 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه در پایان تصریح کرد: ما معتقدیم تحرکات فعلی رژیم اشغالگر قدس که با همراهی آمریکا انجام می‌شود، می‌تواند در تاکتیک موفقیت‌هایی را به دست بیاورد، مثل اتفاقی درباره پیجرها یا ترورهای دسته‌جمعی یا ترورهای فرماندهان حزب‌الله یا بمباران‌های وحشیانه‌ای که مردم را هدف قرار داد؛ این‌ها موفقیت‌هایی است، ولی موفقیت‌های منفی، ضمن این که تاثیر راهبردی ندارد، برای این‌که مردم را مورد تهاجم قرار دهد. می‌خواهد مردم را برای تسلیم مقاومت به اهرم فشار تبدیل کند که این امکان‌پذیر نیست. ما این روزها می‌بینیم نه‌تنها مردم لبنان، بلکه مردم یمن و عراق اعلام آمادگی کرده‌اند. امروز هم برخی از مردم ایران و به نظر من این اعلام آمادگی سراسری خواهد شد.

منبع: سایت دیده‌بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر