کد خبر: 191057
A
دیده‌بان ایران بررسی کرد؛

وعده های رویایی انصرافی ها/ ۲۰ گرم طلا و بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ارسال گوشت به خانه ها، ساخت ۱۰ میلیون مسکن، جت اسکی برای زنان از دست رفت!

دیده‌بان ایران در گزارشی با جمع آوری وعده ها به بررسی وعده‌های دو کاندیدای انصرافی (زاکانی و قاضی زاده هاشمی) پرداخته است.

وعده های رویایی انصرافی ها/ ۲۰ گرم طلا و بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ارسال گوشت به خانه ها، ساخت ۱۰ میلیون مسکن، جت اسکی برای زنان از دست رفت!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ اکنون که دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، انصراف دادند، دیده‌بان ایران به بررسی برخی از وعده‌های این دو کاندیدا پرداخته است.

زاکانی، کاندیدای پوششی با وعده انتخاباتی!

علیرضا زاکانی کاندیدای انصرافی جبهه انقلاب اسلامی در صحبت‌های انتخاباتی خود، بنای تبلیغات را بر وعده دادن گذاشته بود،  و بسیار بیشتر از دیگر کاندیداها بر وعده های اقتصادی و معیشتی تاکید کرده بود. وعده هایی که از نظر اقتصاد دانان دور از ذهن و در برخی موارد غیرقابل اجرا و یا خسارت بار تعبیر شده بود از وعده رساندن «قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان» که بگذریم این کاندیدای جبهه انقلاب از «توزیع گوشت درب منازل سخن گفته بود»(اینجا) وعده ای که از نظر اقتصاد دانان در گفت و گو با دیده بان ایران توهین به شعور مردم ایران تلقی می شد. (اینجا) و (اینجا)

طلایی که از دست رفت!

وی همچنین از «بسته نجات اجاره‌نشینی» صحبت کرده بود و نیز اعلام کرده بود که قصد دارد «به‌جای یارانه باید اعتبار طلا به مردم بدهد».

زاکانی در همین مناظره ها و سخنرانی ها از «یارانه طلا» رونمایی کرده و گفته بود: « در شرایط فعلی مصرف انرژی در کشور در طول سال تا ۶ گرم یارانه طلا - یعنی معادل اعتباری آن - را دریافت خواهند کرد که از آسیب تورم در امان است و ارزشش کم نمی‌شود.» (اینجا) و (اینجا)

ساخت ۱۰ میلیون مسکن، توسط چه کسی با کدام بودجه؟!

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ او همچنین از «رایگان‌ شدن درمان تا ۱۵ سالگی به‌صورت پلکانی» گفته بود. وعده های زاکانی به اینجا ختم نشده و وی از حل شدن مشکل مسکن در  ۵ سال را وعده داده و ساخت ۱۰ میلیون مسکن در چهار سال را وعده داده بود.(اینجا) همین وعده ساخت ۱۰ میلیون مسکن هم با واکنش منفی کارشناسان روبرو شد. دکترحسین راغفر اقتصاد دان ساخت این تعداد مسکن را غیرممکن دانسته بود. (اینجا) 

کاندیدای پوششی دوم با وعده های بزرگ 

 قاضی‌زاده هاشمی، رئیس فعلی بنیاد شهید دیگر کاندیدای پوششی جبهه انقلاب بود. قاضی زاده وعده داده بود که «سربازی حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری خواهیم کرد». این وعده برخلاف نظر ستاد کل نیروهای مسلح بود.(اینجا)

«راه ازدواج ۱۱ میلیون جوان را باز می کنم»، «کلید ۲ و نیم میلیون مسکن را تحویل می دهم»، «واردات خودروهای کارکرده را آزاد می کنم» از دیگر وعده های کاندیدای انصرافی جبهه انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری بود(اینجا)

او همچنین وعده داده بود: «ازدواج جوانان را با اعتبار یک میلیارد تومانی تسهیل خواهیم کرد» و در همان مناظره ۱ تیر ماه ۱۴۰۳ از «جت اسکی برای زنان صحبت کرده بود» (اینجا)

وی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شده بود که قصد دارد تا «سهم خانواده‌های ایرانی از انرژی را به شکل برابر به آن‌ها خواهد داد».(اینجا) 

اینها تنها بخشی از وعده های دو کاندیدای انصرافی ریاست جمهوری بود که در مناظره ها و برنامه های انتخاباتی به کرت از سوی آنان ارائه شد در حالی که نحوه تامین بودجه و قانونی بودن آن هیچ گاه از سوی نامزدها، کارشناسان و برنامه نویسان آنها هیچ گاه به بحث گذاشته بود.

منبع: سایت دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر