رئیسکمیته هستهای مجلس نهم: ایران دیگر نباید در کمیسیون مشترک برجام شرکت کند/ مسئولان مراقب جنازه برجام باشند!
ابراهیم کارخانه ای رئیسکمیته هستهای مجلس نهم و استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه کیهان نسبت به حضور ایران در نشست های کمیسیون برجام هشدار داد و گفت:بر این اساس در شرایط حساس کنونی؛ جمهوری اسلامی ایران میبایست از هرگونه اقدام فریبکارانه طرف مقابل که منجر به رسمیت بخشیدن به برجام گردد ازقبیل نشست کمیسیون مشترک و... پرهیز نماید و با دیپلماسی قوی سیاسی این پیام را به جهان منتقل نماید که شکست برجام و عوارض ناشی از آن تنها متوجه کشورهایی است
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ابراهیم کارخانه ای رئیسکمیته هستهای مجلس نهم و استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه کیهان نسبت به حضور ایران در نشست های کمیسیون برجام هشدار داد و گفت: در حالی که با خروج آمریکا از برجام (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) و عدم پایبندی هدفمند کشورهای اروپایی به انجام تعهدات، عملا مهر باطل بر پیشانی برجام زده شده است؛ سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا
(جان کربی) پس از صدور قطعنامه از سوی شورای حکام خواستار احیاء و بازگشت جمهوری اسلامی ایران به برجام شده و در همان حال سه کشور اروپایی در اقدامی فریبکارانه با صدور بیانیهای اعلام میکنند که جمهوری اسلامی ایران محدودیتهای برجامی را زیر پا گذاشته است.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ نماینده ادوار مجلس در ادامه یادداشت خود نوشت؛ در این رابطه چند نکته قابل تامل است:
1– برجام یک توافق سراسر توطئه و مینگذاری شده است که منتقدین بهشدت مخالف تصویب اجرای آن بودند و مقام معظم رهبری نیز در پاسخ به نامه رئیسجمهور وقت (پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی ) در مجموع با ۲۸ شرط با اجرای آن موافقت فرمودند. علیرغم مشکلات و ایرادات اساسی (که این جانب دهها مورد از آنها را تحت عنوان « برجام آینه عبرت اعتماد به غرب» احصاء و در کتاب «خسارت محض و دیپلماسی هستهای» منتشر نموده ام) تصور این که برجام در برگیرنده منافع جمهوری اسلامی ایران است حاصل تفکر کسانی است که یا برجام را نخواندهاند و یا نسبت به منافع ملی غافل و یا جاهل هستند. بند ۳۷ برجام، معروف به مکانیسم ماشه که بر اساس آن حتی با شکوائیه جمهوری اسلامی ایران کلیه قطعنامههای مصوب شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران مجدداً فعال میگردد و بندهای ۷۴ الی ۷۸ برجام که طی فرآیندی خواستار ورود بازرسان آژانس به اماکن نظامی میشود از جمله موارد مهم توطئه برانگیز برجام علیه منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.
۲ – با وجود آن که با خروج آمریکا از برجام؛ توافقنامه موضوعیت خود را از دست داده است، متاسفانه دولت دوازدهم در اقدامی منفعلانه و ذلیلانه نه تنها از اقدام متقابل که حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است صرف نظر نمود، بلکه تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام نیز با بازی در میدان فریبکاری سیاسی اروپا تحت عناوین SPV و INSTEX پایبند به مفاد برجام باقی ماند و حتی فراتر از آن با کاهش ذخیرهسازی اورانیوم غنی شده از ۳۰۰ کیلوگرم به کمتر ۱۰۰کیلوگرم موجبات جسارت و بیپروایی بیشتر آمریکاییها را در اعمال تحریمهای سختترعلیه جمهوری اسلامی ایران فراهم نمود و در ادامه نیز با اقدامی تاملبرانگیز و گام به گام و طویلالمدت، پس از ۸ سال بازی سیاسی، بسته توطئه برجام را به دولت بعد منتقل نمود.
۳ – در حالی که با مصوبه راهبردی هستهای مجلس شورای اسلامی، پروتکل الحاقی به عنوان محور اصلی توطئههای بازرسی آژانس میباید به حالت تعلیق درمیآمد، متاسفانه این اقدام انقلابی با مسامحه کاری دولت دوازدهم مواجه گردید. بدون شک اکنون صدور همزمان قطعنامههای شورای حکام و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران بخشی از جنگ ترکیبی است که از طریق مثلث شوم
«آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی» مدیریت و برنامهریزی میشود. جمهوری اسلامی که تاکنون با درایت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و بصیرت انقلابی مردم و هوشمندی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تمامی توطئههای برنامهریزی شده علیه ایران اسلامی را نقش بر آب نموده است، یقیناً در این مرحله نیز دشمن را ناکام خواهد گذاشت.
۴ – در حالی که با خروج آمریکا از توافق و عدم پایبندی اروپا به اجرای تعهدات، عملاً حیات نباتی برجام هم پایان یافته است؛ پس از صدور قطعنامه شورای حکام؛ سخنگوی امنیت ملی آمریکا به عنوان یک کشور برهم زننده و خارج شده از توافق، خواستار بازگشت ایران به برجام میگردد و در مقابل، سه کشور اروپایی در اقدامی فریبکارانه مدعی زیر پا گذاشتن محدودیتهای برجامی از سوی ایران میشوند. این ادعای فریبکارانه زمانی معنیدار میشود که در اقدام بعدی شورای حکام، پرونده هستهای جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت ارجاع گردد که در این صورت دشمن تلاش خواهد کرد با فعال شدن مکانیسم ماشه بر طبق بند ۳۷ برجام امکان بازگشت قطعنامههای صادره فراهم گردد! بر این اساس، تصمیمسازان و دستاندرکاران مذاکرات هستهای میبایست با هوشمندی و دیپلماسی قوی سیاسی در جهت خنثیسازی این توطئه، امکان وتوی قطعنامه جدید را توسط کشورهای همسو با جمهوری اسلامی ایران، فراهم نمایند. چنین اقدامی تمهیدات پیشدستانه جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با اتخاذ مواضع اصولی و بازدارنده با هدف ممانعت از سوءاستفاده از جنازه برجام میطلبد.
۵ – بر این اساس در شرایط حساس کنونی؛ جمهوری اسلامی ایران میبایست از هرگونه اقدام فریبکارانه طرف مقابل که منجر به رسمیت بخشیدن به برجام گردد ازقبیل نشست کمیسیون مشترک و... پرهیز نماید و با دیپلماسی قوی سیاسی این پیام را به جهان منتقل نماید که شکست برجام و عوارض ناشی از آن تنها متوجه کشورهایی است که با عدم پایبندی به تعهدات و خروج از برجام مهر باطل بر تابوت آن کوبیدهاند و نکته اساسی اینکه در حالی که پروتکل الحاقی جزئی از برجام است و طرفین با قریب ۵ سال مذاکره برای احیاء برجام به نتیجه نرسیدهاند، آژانس بینالمللی بر اساس مفاد کدام توافقنامه، ایران را متهم به عدم همکاری در بازرسی از سه مکان اعلام نشده نموده است!؟ دستگاه سیاسی و دیپلماسی میبایست علاوهبر مقابله با توطئه ساختگی و تکراری دشمن که حد یقفی بر آن مترتب نیست، بررسی این مهم و نقش آن در خنثیسازی توطئههای مشترک «آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی» را در جهت عدم مشروعیت قطعنامه صادره از سوی شورای حکام، مورد توجه جدی قرار دهد.