نبویان: ظریف و عراقچی با یک گریه شرمن دست از دفاع از منافع ملت ایران برمیدارند/ ما به ظریف و عراقچی اعتماد نداریم/ مردم ایران گزارشهای عراقچی از مذاکرات را باور نکنند
نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس مدعی شد: آقایان ظریف و عراقچی مذاکره کنندگان توانمندی نیستند و با یک گریه شرمن دست از دفاع از منافع ملت ایران برمیدارند. آنها در مذاکرات عکس نوههایشان را به یکدیگر نشان میدهند و فضای جدی برای دفاع از منافع ملت ایران بر مذاکرات حاکم نیست.
به گزارش دیده بان ایران؛ مذاکرات تیم مذاکره کننده کشورمان با طرف غربی چند روزی است که در وین در حال انجام است.
حجتالاسلام سید محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ضمن اشاره به این مذاکرات می گوید: ما نمیتوانیم به حرفهای آقای عراقچی در باره این مذاکرات اعتماد کنیم و باید متن توافق را در اختیار ما قرار دهند.
وی تاکید میکند: آقایان ظریف و عراقچی مذاکرهکنندگان خوبی نیستند و با یک گریه شرمن دست از دفاع از منافع ملت ایران برمیدارند. این آقایان در مذاکرات فرش و کارت پستال به طرف غربی هدیه میدهند و عکس نوههایشان را در مذاکرات به همدیگر نشان میدهند و فضای جدی در مذاکرات برای دفاع از منافع ملت ایران وجود ندارد.
نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس یادآوری می کند: آقایان در مذاکرات به دنبال برداشته شدن تحریمها در حوزه خودرو هستند که برای کارگران تولیدکننده کشورهای خارجی اشتغال ایجاد کنند که باید به آنها گفت که جوانانی که موشک 2 هزار کیلومتری نقطه زن تولید میکنند، خودرو هم میتوانند تولید کنند، فقط باید صنعت خودرو را از دست مافیای آن بگیرید و به دست تولیدکنندگان اصلی بدهید.
متن کامل گفتگوی تفصیلی حجتالاسلام سید محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با فارس را در ادامه بخوانید:
* تحریمها نه هستهای بلکه با هر عنوانی که باشد باید لغو شود
مذاکرات وین تا چه اندازه میتواند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم تأثیر داشته باشد؟
نبویان: به نظر من مصوبه قانونی مجلس در دفاع از حقوق ملت ایران (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها) بسیار واضح و روشن است. این که موضوع رفع تحریمها به این طرف و آن طرف ارجاع داده شود، کار نادرستی است. آنچه که مهم است این است که تمام تحریمها از جمله تحریمهای بانکی برداشته شود.
مراد از تحریم بانکی این است که سوئیفت باید باز شود و این کار یک روز و دو روز نیست. باید تمام بازرگانان ما در انتقال و دریافت پول هیچ مشکلی نداشته باشند. در حوزه نفت و انرژی ما باید صادرات و وارداتمان همچنین سرمایهگذاریهایی که در حوزه نفتی میتواند انجام داد، انتقال نفت، بیمه نفت و... تمام محدودیتها برداشته شود.
این تحریمها یک زنجیره است، نمیشود گفت که تحریم فروش نفت برداشته شود و این کفایت کند؛ چراکه ما وقتی بخواهیم پول نفت فروخته شده را دریافت کنیم، باید تحریم بانکی هم برداشته شود. نه این که ما نفتمان را بفروشیم ولی پولی را نتوانیم دریافت کنیم. یا این که تحریم بانکی برداشته شده باشد اما تحریم بیمه بر سر جای خود باقی بماند و در آن صورت کشتیهای نفتکش به خاطر تحریم بیمهای نمیتوانند نفت ما را جابجا کنند، پس باید تحریم بیمهای هم برداشته شود. لذا همان طور که گفتم اینها همه یک زنجیره است و باید این زنجیر از دست و پای ملت ایران برداشته شود.
نکته بعدی این است که این تحریمها تحت هر عنوانی که هست باید از بین برود و این گونه نباشد که ما مراجعه میکنیم به برجام، برجام اشتباه بزرگی است و آقایان روحانی، ظریف و عراقچی مرتکب آن شدهاند و درقالب این توافقنامه تنها لغو تحریمهای هستهای را خواستار شدند. در این صورت ممکن است طرف مقابل تحریمها را تحت عنوان هستهای بردارد ولی همان تحریمها را تحت عناوین دیگری اعمال کند.
آمریکا و غرب ما را تحت چهار عنوان و چهار بهانه تحریم کردند. تیم مذاکرهکننده ما باید تحت عنوان هر یک از این چهار بهانه (هستهای، موشکی، مسائل منطقه، حقوق بشر) تلاش کند تا تحریمها برداشته شود. آنچه که منافع ملت ایران را میتواند تأمین کند این نیست که ما محدود به برجام باشیم؛ چراکه فایدهای ندارد و در برجام آمده که تحریمهای هستهای برداشته میشود و تحت عناوینی همچون بحث تروریست یا هر عنوان و بهانه دیگری این تحریمها مجدد اعمال میشود، به عنوان مثال بانک مرکزی ما به همین سرنوشت دچار شده و پس از آنکه با عنوان برجام و لغو تحریمهای هستهای، تحریم بانک مرکزی لغو شده، بانک مرکزی که اساسیترین روابط بانکی ما در بانک مرکزی است و ما به آن نیاز داریم و ملت ما باید از آن منتفع شوند و بازرگانان ما باید به راحتی بتوانند در زیر مجموعه آن تجارت کنند، مجدد تحت عنوان و بهانه مسائل تروریستی تحریم کردهاند.
تحریم آیسا و کاتسا باید برداشته شوند، تحریم کاتسا مادر همه تحریمهاست و باید کامل لغو شود. در تحریم کاتسا همه بانکها و دیگر مجموعهها به بهانه حقوق بشر، موشکی و مسائل منطقه مشمول تحریم شدند و هیچ ربطی به مسائل هستهای ندارد. دایره وسعت تحریمهای کاتسا به اندازهای است که اگر یک بانک یا شرکت از خارج از ایران با جمهوری اسلامی ایران رابطه داشته باشد، آمریکا آن شرکت را که تحریم میکند، هیچ، بعلاوه آن تمام شرکتهایی که با آن شرکت خارجی در ارتباط باشند نیز تحریم میکند و تحریم کاتسا درواقع یک گرداب است و هیچ ربطی هم به مسائل هستهای ندارد.
با این وجود به فرض اگر تحریمهای هستهای هم که در برجام برداشته شدن آنها پذیرفته شده، برداشته شود ملت ما چه نفعی از این لغو تحریمها خواهد برد؟
حرفهای آقای روحانی و ظریف در مورد لغو تحریمها ارزشی ندارد؛ چراکه آنها به دنبال نفع انتخاباتی خود هستند بلکه باید از بازرگانان و تجار سؤال کرد که آیا تحریمی برداشته شده یا خیر، آیا آنها میتوانند مبادلات تجاری خود را انجام دهند و باید پاسخ آنها به این سؤال را مدنظر قرار داد.
* اگر تحریم دلار و یورو به عنوان پول رایج برداشته نشود، تحریمی برداشته نشده
آیا با برداشته شدن این تحریمها، تحریم دلار نیز که یکی از مهمترین ابزار مبادله مالی و پول رایج در سطح جهان است، برداشته خواهد شد؟
نبویان: نکته مهمی که در برداشته شدن تحریمها وجود دارد، این است که باید تحریم یوترن برداشته شود. ما در برداشته شدن تحریمها جز دلار و یورو دنبال پول دیگری نیستیم؛ چراکه در دنیا تجارت تنها با دلار و یورو انجام میشود. باید دلار و یورو به بانک مرکزی ما وارد شود و سوئیفت نیز باید باز شود.
آقای عراقچی چند روز قبل که برای مذاکرات عازم سفر بود این نکته را مطرح کرد، «که یوترن باز نمیشود، طرف غربی عنوان کرده که تحریم یوترن را برنمیدارد.» یوترن تحریمش برداشته نمیشود یعنی چه؟ این نکته باید برای مردم ما تشریح شود. باز نشدن یوترن به این معناست که اگر ایران کالایی را صادر کند و به فروش برساند، نمیتواند در مقابل آن دلار و یورو دریافت کند. بلکه واحد پول آن کشور خریدار را میتواند دریافت کند و اگر بخواهد چنین باشد دیگر کار ارزشی ندارد و این یعنی این که تحریمهای بانکی عملا برداشته نشده است. اگر بخواهد چنین باشد که الان هم که تحریم هستیم همین وضعیت حاکم است. حتی دلار را به صورت چمدانی وارد میکنیم و کارمان راحتتر است، پس مذاکره را برای چه میخواهیم!
اگر تحریم یوترن برداشته نشود، به این معناست که تحریم بانکی برداشته نشده؛ چراکه ما نمیتوانیم دیگر دلار و یورو را وارد کشور کنیم و یا بفرستیم، یعنی این که تحریم سر جای خود باقی است. وقتی کاستا و یوترن برداشته نشود درواقع همه این وعده وعیدها مسخره کردن ملت ایران است.
اصرار ما نمایندگان مجلس بر این است که مردم ایران باید نفع اقتصادی حاصل از برداشته شدن تحریمها را حس کنند. تحریم بانکی باید به طور کل در مورد همه چیز برداشته شود. برداشته شدن تحریم یعنی دلار و یورو به کشور بیاید، نه این که بگویند آزادسازی پول یعنی تبدیل پول که آقای عراقچی میگوید ما داریم روی تبدیل پول مذاکره و صحبت میکنیم و تبدیل پول به این معناست که ما به ژاپن یا امارات کالا و محصولی فروختیم، معادل دلار آن به ما ین یا درهم بدهند. خب، اگر ما از امارات درهمی دریافت کنیم این درهم را کدام کشور از ما قبول میکند؟ اگر ما بخواهیم با کره یا ژاپن مبادلهای داشته باشیم آیا آنها درهم امارات را از ما میپذیرند؟
متأسفانه واقعیت این است که پول پرقدرت جهان امروز یورو و دلار است و هدف و تأکید ما این است که همین دلار و یورو باید با برداشته شدن تحریمها بازگردد، آن هم به صورت بانکی باید بازگردد نه چمدانی و صرافی و اگر این کار انجام نشود معنایش این است که هیچ تحریم بانکی برداشته نشده است و اگر ما حتی بتوانیم 10 میلیون بشکه نفت هم بفروشیم وقتی نتوانیم دلار و یورو آن را دریافت کنیم هیچ ارزشی ندارد.
* تحریمها باید ریشه کن شوند نه تعلیق
آیا لغو تحریمها که در برجام و مذاکرات بارها به آن تأکید میشود، به معنای برداشته شدن کامل و همیشگی آنهاست یا خیر؟
نبویان: در بحث برداشتن تحریمها چند اصطلاح وجود دارد که اگر در توافقات به آن توجه داشته باشند ارزش دارد. یک مورد توقف تحریمهاست، به عنوان مثال در تحریم کاتسا آمده که رئیس جمهور میتواند 180 روز تحریمهای کاتسا را متوقف کند، اما تحریم لغو نمیشود. مورد دیگر مورد تعلیق تحریمهاست؛ ما به دنبال تعلیق نیستیم، اصطلاح دیگر بحث برداشته شدن تحریمهاست که آن هم مدنظر ما نیست و به درد ملت ایران نمیخورد. اصطلاح دیگر که برای ما مهم است ریشهکن شدن تحریمهاست و غرب باید بپذیرد که تحریمها را ریشه کن میکند و اگر طرف غربی به تیم مذاکره کننده ما میگوید اینها با هم فرق ندارد پس اصطلاح ریشه کردن تحریمها را در توافق بنویسد و آن را بپذیرد و بر این اساس تحریم چه تحریم کنگره باشد، چه تحریم بر اساس دستورات اجرایی رئیس جمهور و چه ... باید ریشهکن شود.
آقای ظریف و آقای عراقچی ضعف عمدهای که در مذاکرات دارند و آدمهایی هستند که با یک گریه شرمن دست از دفاع منافع ملت ایران برمیدارند و فرش به طرف غربی هدیه میدهند و کارت پستال میدهند و در وسط مذاکرات عکس نوههایشان را بهم نشان میدهند و مذاکرات جدیای که آقایان ظریف و عراقچی بخواهند در آن از منافع ملت ایران دفاع کنند، انجام نمیشود.
صراحتا میگویم؛ ما به آقای ظریف و آقای عراقچی در بحث مذاکرات اعتماد نداریم. آنها در ماجرای برجام گل و بلبل نشان میدادند اما وقتی به محتوای برجام مراجعه میکردیم میدیدیم که اصلاً این طور نیست و ما الان به حرفهایی که آقای عراقچی میزند اعتمادی نداریم.
آقای عراقچی! اول متن توافق را بیاورید و تحویل بدهید. متن را تحویل بدهید ببینیم چه نوشتهاید. نیازی نیست حرف بزنید.
مردم ایران گزارشهای آقای عراقچی از مذاکرات را باور نکنند و به آن اعتماد نداشته باشند؛ چراکه آقای عراقچی در موارد گوناگونی برخلاف آنچه که در متن آمده مطالبی را مطرح کرده است.
مجلس شورای اسلامی در دفاع از منافع ملت ایران به هیچ وجه کوتاه نمیآید. ما هم به آقای عراقچی و هم به آمریکا و غرب میگوییم؛ توافقی که منافع ملت ایران را تأمین نکند، مطلقا مورد پذیرش ملت ایران نیست و باید متن توافقات به مجلس بیاید و طبق اصل 77 قانون اساسی به تصویب مجلس برسد و آقایان باید بدانند که امروز دیگر زمان ریاست آقای لاریجانی نیست که بگوید لازم نیست توافق در مجلس تصویب شود.
آقای عراقچی بداند هیچ توافقی تا مجلس متن آن را بررسی نکند و متن آن در راستای دفاع از منافع ملت ایران نباشد، به هیچ وجه مجلس از دفاع از منافع ملت ایران کوتاه نخواهد آمد و چنین توافقی را قبول نخواهد کرد.
علاوه بر این در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها آمده است که باید کمیسیونهای امنیت ملی و انرژی متن توافق را بررسی کنند و گزارش آن به صحن مجلس ارائه شود.
* سیستم نظارتی برجام آن را برای آمریکا به یک گوهر تبدیل کرد
ما شاهد بودیم که پس از تعلیق بخشی از تعهدات ایران در برجام، غرب به تکاپو افتاد تا مجدد این توافق احیا شود. علت این امر را در چه میبینید؟
نبویان: برجام گوهری برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است و آنها هیچ گاه نمیخواهند ایران از برجام خارج شود. آنها حاضرند به ایران حتی امتیاز بدهند که برجام حفظ شود و اسم این دور از مذاکرات هم شده احیای برجام.
بهترین چیز برای رژیم صهیونیستی و آمریکا برجام است و لذا نمیخواهند دست از آن بردارند. در برجام شدیدترین نظارتها در مورد ایران اعمال شده و در همین توافق آمده که این نظارتها فقط مختص ایران است. با این سیستم نظارتی برجام که فقط مختص ایران است شامل اماکن نظامی و هستهای ما، اماکن آموزشی و دانشگاهی ما میشود و صنعت و آموزشی نیست که تحت این سیستم نظارتی نباشد.
* دفاع مافیای خودرو از طیف حاضر در دولت
آقایان در مذاکرات به دنبال فروش محصولات پتروشیمی و یا برداشتن تحریمهای مربوط به صنعت خودرو هستند که در پاسخ باید بگویم ما نیازی نداریم که آمریکا و اروپا محصولات پتروشیمی ما را بخرند. یا در بحث خودرو فرانسه به دنبال این است که پژو را به ما بفروشد. ما جای این که کاری کنیم تولید کارخانه پژو فرانسه راه بیفتد و اشتغال برای کارگرهای فرانسوی ایجاد کنیم، اگر آقایان دغدغهای برای حوزه خودرو دارند، کار را به دست کسانی بدهند که میتوانند خودرو تولید کنند نه مافیای خودرو که ممکن است در انتخابات به درد آقایان بخورند.
جوانان ایرانی میتوانند موشکی را ساخته و تولید کنند که برد آن 2 هزار کیلومتر و نقطه زن باشد، آن وقت این جوانان نمیتوانند خودرو تولید کنند؟! یک ماشین و یک خودروی سالم تحویل ملت دهند؟
این مافیای خودرو به دنبال پول خودش است و به دنبال دفاع از طیفی است که در دولت هستند و از آن طرف هم دستشان در دست غربیها است که بتوانند برای کارگران تولیدکننده خودروهای خارجی اشتغال ایجاد کنند.
درست است که خودروی ما کیفیت ندارد اما این بدان معنا نیست که آقایان برای غربیها و خارجیها اشتغال ایجاد و راه را برای آنها باز کنند.
منبع: فارس