کد خبر: 202636
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۵۸؛

ممنوعیت تولید و فروش فرآورده های گوشتی با گوشت خوک از امروز

صفحات اول سه روزنامه کیهان، جمهوری اسلامی و بامداد امروز ۴۵سال قبل امروز دوشنبه ۱۶ مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. اما کیهان ۱۲ صفحه ای در شماره امروز به نقل از آیت الله خسروشاهی تیتر زده که اگر به ما اجازه دهند تا اول زمستان خانه های خالی با یک طرح انقلابی به مردم واگذار می شود و اینکه در سراسر کشور یک میلیون و سیصد هزار خانوار بی خانه وجود دارد که باید صاحب خانه شوند. این روزنامه در نیم‌تای پایینی خود با چاپ‌ تصویری از یکسری اشخاص از محاکمه ۳۵ مامور خطرناک ساواک بزودی خبر داده است. روزنامه بعدی بامداد امروز است. این روزنامه از میانجیگری حافظ اسد رئیس جمهور سوریه برای رفع اختلافات ما بین ایران و بحرین و کویت خبر داده است. نامه مجاهدین خلق شعبه شهر قم به حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی مبنی بر اینکه ما هرگز امام خمینی را تنها نخواهیم گذاشت در نوع خود جالب توجه است. اما در بخش پایینی صفحه نخست همین روزنامه، خبری درباره ممنوعیت فروش فرآورده های گوشتی که با گوشت خوک تهیه میشود بر می خوریم که متن کامل این خبر را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

ممنوعیت تولید و فروش فرآورده های گوشتی با گوشت خوک از امروز

به گزارش دیدبان تاریخ؛  ۴۵سال قبل امروز دوشنبه ۱۶ مهر سال ۱۳۵۸ است. صفحات اول سه روزنامه کیهان، جمهوری اسلامی و بامداد امروز را مشاهده می کنید. روزنامه ارگان حزب جمهوری اسلامی سخنان امام  در جمع فرماندهان نیروهای نظامی و پاسداران انقلاب را بعنوان تیتر یک خود انتخاب کرده است.

برگزاری نماز وحدت در دانشگاه تهران و چاپ عکسی از این مراسم نیز در صفحه اول این روزنامه دیده می شود. اما کیهان ۱۲ صفحه ای در شماره امروز به نقل از آیت الله خسروشاهی تیتر زده که اگر به ما اجازه دهند تا اول زمستان خانه های خالی با یک طرح انقلابی به مردم واگذار می شود و اینکه در سراسر کشور یک میلیون و سیصد هزار خانوار بی خانه وجود دارد که باید صاحب خانه شوند. این روزنامه در نیم‌تای پایینی خود با چاپ‌ تصویری از یکسری اشخاص از محاکمه ۳۵ مامور خطرناک ساواک بزودی خبر داده است. روزنامه بعدی بامداد امروز است. این روزنامه از میانجیگری حافظ اسد رئیس جمهور سوریه برای رفع اختلافات ما بین ایران و بحرین و کویت خبر داده است. نامه مجاهدین خلق شعبه شهر قم به حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی مبنی بر اینکه ما هرگز امام خمینی را تنها نخواهیم گذاشت در نوع خود جالب توجه است. اما در بخش پایینی صفحه نخست همین روزنامه، خبری درباره ممنوعیت فروش فرآورده های گوشتی که با گوشت خوک تهیه میشود بر می خوریم که متن کامل این خبر را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

photo_2022-10-07_13-10-44

فروش فرآورده های گوشتی که با گوشت خوک تهیه میشود ممنوع شد. از این جهت حجت الاسلام امراللهی حاکم شرع دادگاه امور صنفی از کمیته های چهارده گانه خواست تا از خرید و فروش کالباسهای غیراسلامی که در تهیه آن گوشت خوک به کار رفته است جلوگیری کنند و متخلفان از این دستور را به کمیته معرفی تا مجازات شوند‌. با صدور این بخشنامه، پاسداران از خرید و فروش کالباسهای غیر اسلامی جلوگیری می کنند و برای اینکه گوشت خوک در کارخانجات مورد استفاده قرار نگیرد مامورانی جهت بازدید به کارخانجات فرستاده شده اند. گزارش خبرنگار ما حاکی است در پی دستور کمیته امور صنفی مبنی بر ممنوع شدن خرید و فروش کالباسهای غیر اسلامی، در چند روز اخیر، عرضه گوشت خوک به کارخانجات سازنده فرآورده های گوشتی کاهش یافته است و موسسات دامداری از این پس نخواهند توانست خوک هایی که پرورش داده اند را به این کارخانه ها عرضه کنند. چرا که مطابق شرع اسلام مصرف گوشت خوک حرام است. 

20221008_080224

قبل از جلوگیری از فروش گوشت خوک روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ راس خوک از سوی موسسات پرورش خوک به کارخانجات فرآورده های گوشتی تحویل می شد که این رقم هم اکنون به صفر رسیده است. در حال حاضر در ایران چندین موسسه پرورش خوک منجمله در تهران، بندر انزلی و قزوین وجود دارد که با تحریم گوشت خوک، این موسسات می بایستی بفکر تبدیل آن به یک نوع دامداری دیگر باشند. نظر به اینکه گوشت مورد نیاز کارخانجات سازنده فرآورده های گوشتی بعلت کمبود تولید داخل از خارج تامین می شود، این‌ کارخانه ها قسمت عمده مایحتاج خود را برای تبدیل به انواع کالباس، ژامبون و سوسیس از کشورهای مختلف منجمله رومانی وارد می کنند. بعنوان مثال فقط یکی از این کارخانه ها ماهانه ۳۵۰ تن گوشت گاو از کشور مذکور وارد می کند که با تحریم مصرف و به کار بردن گوشت خوک در کالباس، مسئله ذبح گوشت نیز مطرح میشود. 

photo_2022-10-07_13-10-48

حجت الاسلام امراللهی حاکم شرع در این  باره گفت؛ تهیه کنندگان گوشت گاو در کارخانجات فرآورده های گوشتی باید بدانند که گوشتهایی که از خارج وارد می کنند باید با ذبح شرعی باشد چون این گوشتها از خارج وارد می شود و به مصرف مسلمانان می رسد لذا ذبح آن نیز باید اسلامی باشد.  

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر