کد خبر: 196231
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۵۱؛

۱۱ کارخانه، خانه سازی با همکاری شوروی در ایران ایجاد می‌شود/یک کارخانه کائوچوی مصنوعی در ایران تأسیس می‌شود

شوروی ۲۶۰ میلیون روبل اعتبار برای توسعه کارخانه ذوب آهن آریامهر در اختیار ایران قرار می دهد روزنامه اطلاعات روز شنبه ۲۱ مرداد سال ۱۳۵۱ پیش روی شماست. عکس یک روزنامه به سفر تفریحی شاه با خانواده در نوشهر و مراجعتشان به تهران اختصاص دارد. مسابقات المپیک هم در حال شروع شدن است که ایران با ۶۳ ورزشکار از ۸ رشته در این دوره از مسابقات حضور دارد. اما تیتر اول روزنامه اطلاعات این شماره که سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست به قرارداد احداث ۱۱ کارخانه خانه سازی در ایران با همکاری شوروی و تعدادی قراردادهای دو جانبه دیگر اختصاص دارد

۱۱ کارخانه، خانه سازی با همکاری شوروی در ایران ایجاد می‌شود/یک کارخانه کائوچوی مصنوعی در ایران تأسیس می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شوروی ۲۶۰ میلیون روبل اعتبار برای توسعه کارخانه ذوب آهن آریامهر در اختیار ایران قرار می دهد

روزنامه اطلاعات روز شنبه ۲۱ مرداد سال ۱۳۵۱ پیش روی شماست. عکس یک روزنامه به سفر تفریحی شاه با خانواده در نوشهر و مراجعتشان به تهران اختصاص دارد.

مسابقات المپیک هم در حال شروع شدن است که ایران با ۶۳ ورزشکار از ۸ رشته در این دوره از مسابقات حضور دارد.

توطئه قتل نیکسون یکی دیگر از تیترهای این روزنامه است و کشف آثار شهر ۳ هزار ساله در رضائیه خبر دیگر آن.

آتش سوزی عظیم در حومه مسکو هم ده‌ها نفر را به کشتن داده و دود زیادی هوای مسکو را مسموم کرده است.

اطلاعات خبر داده در ظرف دو روز گذشته ۷۰۰ هزار نفر از تهران بیرون رفته اند که مقصد اغلب آنها سواحل شمال و مشهد است. گرمای هوا هم در اهواز ۳ نفر را به کشتن داده است.

اما تیتر اول روزنامه اطلاعات این شماره که سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست به قرارداد احداث ۱۱ کارخانه خانه سازی در ایران با همکاری شوروی و تعدادی قراردادهای دو جانبه دیگر اختصاص دارد که متن این خبر که در صفحه آخر روزنامه چاپ‌ شده به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240811_070836_691

مذاکرات چهارمین اجلاس کمیسیون دائمی همکاریهای اقتصادی ایران و شوروی روز پنجشنبه گذشته در مسکو پایان یافت و پروتکل آن در ساعت یک و نیم بعدازظهر همان روز از طرف آقای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد ایران و آقای س‌.آ.اسکاچکوف رئیس کمیته دولتی شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای روابط اقتصادی با ممالک خارجی  به امضاء رسید.

 توسعه ذوب آهن:

بر اساس این پروتکل طرفین موافقت کردند که توسعه کارخانه ذوب آهن آریامهر تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد در سال انجام شود و شوروی موافقت خود را با واگذاری اعتبارات لازم که ۲۶۰ میلیون روبل می باشد برای اجرای این طرح اعلام کرد.

کارخانه کائوچو:

ایران و شوروی همچنین توافق کردند که در زمینه ایجاد یک کارخانه ساخت کائوچوی مصنوعی به ظرفیت ۶۰ هزار تن در سال همکاری کنند. شوروی موافقت نمود که تولیدات این کارخانه را مازاد بر مصرف داخلی ایران حداکثر تا ۵۵ هزار تن در سال خریداری کند و ایران اعلام داشت که قیمت فروش محصول کارخانه را بر اساس قیمت تمام شده به اضافه سود معقولی برای این واحد صنعتی تعیین خواهد کرد.

IMG_20240811_070835_982

خانه سازی:

شوروی موافقت کرد در اجرای برنامه های خانه سازی با ایران همکاری نماید و برای این منظور یازده کارخانه سازنده خانه های پیش ساخته به ایران تحویل دهد. اعتبار مورد نیاز برای خرید این کارخانه ها از طرف شوروی با بهره ۲/۵ درصد و مدت استرداد ۵ سال تامین خواهد شد و تحویل کارخانه ها از سال ۱۳۵۲ آغاز می گردد. طرفین همچنین موافقت کردند که در زمینه ایجاد واحدهای جدید نساجی، که قسمتی از ماشین آلات آن از طرف شوروی تامین خواهد شد با استفاده از امکاناتی که برای فروش محصولات این واحدها در شوروی وجود دارد همکاری نمایند.

شوروی اعلام کرد آماده است ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده هر سال ۲۰ تا ۲۵ هزارتن کشمش، ۳۰ هزار تن پنبه، ۳ تا ۵ هزار تن مغز بادام، ۵ هزار تن برگه زردآلو، ۵۰ هزار تن مرکبات اضافه‌ بر مقادیری که در موافقتنامه های فعلی در نظر گرفته شده است از ایران خریداری نماید.

همچنین طرفین توافق حاصل نمودند که برای تاسیس یک مرکز تحقیقات پرورش گوسفند در سرخس همکاری نمایند و همچنین موافقت شد که شوروی کارشناسان خود را برای مطالعه در مورد امکان تبدیل اراضی جنگلی جلگه ای شمال ایران به مراتع و مزارع تهیه علوفه بمنظور ایجاد واحدهای دامپروری به ایران اعزام دارد.

IMG_20240811_070836_512

لازم به یادآوری است که چهارمین اجلاس کمیسیون دائمی همکاریهای اقتصادی ایران و شوروی قریب ۸ روز بطول انجامید و هیات ۲۵ نفره ایرانی بعدازظهر پنجشنبه به کشور بازگشتند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر