کد خبر: 202733
A

آکسیوس: واشنگتن نگران پیامد اقدام اسرائیل علیه ایران برای نیروهای آمریکایی است

آکسیوس نوشت: با توجه به «بی‌اعتمادی» ایجاد شده میان مقامات دولت بایدن و نتانیاهو بر سر تحولات منطقه، واشنگتن انتظار دارد تل‌آویو درباره پاسخ احتمالی به عملیات موشکی از سوی ایران «شفافیت و صراحت» به‌ خرج دهد.

آکسیوس: واشنگتن نگران پیامد اقدام اسرائیل علیه ایران برای نیروهای آمریکایی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آکسیوس نوشت: با توجه به «بی‌اعتمادی» ایجاد شده میان مقامات دولت بایدن و نتانیاهو بر سر تحولات منطقه، واشنگتن انتظار دارد تل‌آویو درباره پاسخ احتمالی به عملیات موشکی از سوی ایران «شفافیت و صراحت» به‌ خرج دهد.

رسانه آمریکایی آکسیوس در گزارشی نوشت: مقامات آمریکایی می‌گویند دولت بایدن مخالف پاسخ دادن اسرائیل به حمله ایران در هفته گذشته نیست، اما می‌خواهد حساب‌شده باشد.

در این گزارش که در پایگاه خبری-تحلیلی آکسیوس منتشر شده، آمده است: ۲ مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به «ران درمر» وزیر امور راهبردی اسرائیل گفت که آمریکا از اسرائیل انتظار «صراحت و شفافیت» درباره برنامه‌های آن برای تلافی حمله ایران دارد، چراکه این موضوع پیامدهایی برای نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد داشت.

یک مقام رسمی گفت که منظور سالیوان از مطرح کردن این اظهارات این بوده که اگر آمریکا نداند تل‌آویو چه برنامه‌ای دارد، خود به خود آماده کمک به دفع یک حمله موشکی دیگر علیه اراضی اشغالی نخواهد بود.

آکسیوس ادامه داد: مقامات آمریکایی اذعان دارند که آمریکا در هر صورت، به اسرائیل برای دفاع از خود کمک خواهد کرد.

به گفته آن‌ها، درمر در گفت‌وگو با سالیوان تاکید کرده بود که رژیم صهیونیستی می‌خواهد با آمریکا هماهنگ باشد اما دولت بایدن درباره تحقق آن تردید دارد.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفت که مذاکرات با کابینه نتانیاهو درباره ایران «سازنده» بوده است.

اگرچه کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. سفارت اسرائیل در واشنگتن نیز به درخواست ارائه توضیحات در این باره پاسخی نداد.

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد بی‌اعتمادی و بدگمانی در کاخ سفید شد، تغییر رویه ناگهانی نتانیاهو درباره ابتکار آتش‌بس آمریکا در لبنان بود. پس از آن اعلام کرد که مشاوران او از اظهارات نتانیاهو و درمر دستگیرشان شده بود این رژیم با آن موافق است. اما تل‌آویو از آن پا پس کشید.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به آکسیوس گفت که نتانیاهو از آنچه به آمریکا گفته بود پا پس نکشیده بود و مدعی شد که دلیل آنچه رخ داد، سوءتفاهمی میان طرفین بوده است.

او افزود: ما فکر می‌کردیم درخواست بایدن برای آتش‌بس آغاز یک روند بود، نه اتفاقی قریب‌الوقوع. سوءتفاهمی پیش آمده بود اما ما شفاف‌سازی کردیم.

در ادامه این مطلب آمده است: دولت بایدن در روزهای اخیر، سوالاتی از اسرائیل درباره دستور تخلیه شمال غزه به فلسطینیان ساکن این منطقه توسط ارتش رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند، نگرانند که این مقدمه‌ای برای محاصره شمال غزه توسط رژیم صهیونیستی باشد و فلسطینی‌هایی که آن را ترک کرده‌اند، نتوانند باز گردند.

مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن به رژیم صهیونیستی گفته است که چنین اقداماتی نقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر