کد خبر: 202666
A

عراقچی: امروز به عربستان سفر می‌کنم/ برای هر سناریو و اتفاقی آمادگی داریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان و برخی از کشورهای منطقه سفر می‌کند.

عراقچی: امروز به عربستان سفر می‌کنم/ برای هر سناریو و اتفاقی آمادگی داریم

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛«سید عباس عراقچی»  اظهار کرد: بعد از ظهر امروز(سه‌شنبه) سفر من به عربستان و برخی از کشورهای منطقه شروع خواهد شد.

وی هدف از این سفرها را رایزنی در مورد تحولات منطقه و تلاش برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه عنوان کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه همایش« طوفان الاقصی: آغاز نصرالله» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تلاش‌ها و رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از ادامه جنایت‌های بی‌شرمانه ادامه دارد، اظهار کرد: در این راستا بعد از رایزنی‌هایی که در نیویورک داشتیم سفری نیز به بیروت و سوریه داشتیم. از عصر امروز سفر منطقه‌ای من به ریاض و برخی دیگر از کشورهای منطقه آغاز می‌شود.

سیاست ایران حمایت از جریان مقاومت است

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال یک حرکت دسته جمعی از سوی کشورهای اسلامی برای توقف جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی هستیم تصریح کرد : همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم سیاست ایران حمایت از جریان مقاومت است و این موضوع در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل هستند

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «ما بارها اعلام کرده‌ایم جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش تنش و جنگ نیست، گرچه از جنگ نمی‌ترسیم» گفت: ما برای هر سناریو و اتفاقی آمادگی داریم، نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل هستند، تمام اهداف لازم را شناسایی کرده‌ایم و البته همان طور که تاکید کردم سیاست ما توقف درگیری‌ها و رسیدن به توافق آتش‌بس قابل قبول است.

رایزنی‌ها برای برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در جریان است

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با پیشنهاد ایران جهت برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه گفت: ما  به صورت رسمی به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد دادیم که نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی یا مثل اجلاس قبلی اجلاس مشترک کشورهای اتحادیه عرب و و سازمان همکاری اسلامی برگزار شود ، دبیرکل در این زمینه در حال رایزنی هستند. نظرات مثبتی تاکنون از سوی کشورهای عضو اعلام شده است و رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری اولین نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اهمیت این اجلاس گفت: همانطور که اشاره کردیم اولین نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران به صورت غیر رسمی در دوحه قطر برگزار شد.

وی ادامه داد: روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس در این سال‌ها دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است. البته این یک امر طبیعی است و این اراده بین ایران و کشورهای این منطقه وجود دارد که این رابطه به همکاری‌های  منطقه‌ای منجر شود.

اراده برای برقراری روابط با بحرین وجود دارد

عراقچی گفت: با تک تک این کشورها به غیر از بحرین که قطع ارتباط هستیم به صورت دوجانبه ارتباط داریم و رفت و آمدها وجود دارد.

وی در مورد روابط ایران و بحرین گفت: در طول ۳ماه گذشته ۳بار وزیر  امور خارجه بحرین به ایران برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه مجمع گفت وگوی همکاری‌ آسیایی، مراسم درگذشت شهید رئیسی و  مراسم تحلیف آقای رئیس‌جمهور سفر کرده اند و این اراده برای برقراری روابط وجود دارد.

 عراقچی تصریح کرد: با وجود قطع رابطه با یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، این جلسه برگزار شد و این ابراز علاقه وجود داشت که این گفت وگوها و رایزنی‌ها وجود داشته باشد و ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: من در آن جلسه هم گفتم ۲ جور موضوع بین ما وجود دارد. موضوعاتی که واقعاً مورد اختلاف است و باید درباره آنها صحبت کرد یا می‌توانیم حل کنیم و یا اگر نتوانیم، حداقل درک بهتری از همدیگر پیدا خواهیم کرد. مسئله دوم موضوعاتی است که بر اساس سوءتفاهم به وجود آمده است و این سوءتفاهم‌ها را می‌توان رفع کرد.

عراقچی تصریح کرد: اراده خوبی را کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در این نشست نشان دادند و نسبت به استمرار و انشاءالله ادامه آن ابراز علاقه کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر