کد خبر: 200736
A

نام شرکت اروپایی سازنده پیجرهای نیروهای مقاومت و حزب الله فاش شد/ باتری پیجرها «نیمه انفجاری و نیمه واقعی» بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به انفجار دستگاه های ارتباطی حزب الله پرداخته است. در گزارش این رسانه نام شرکت و کشور اروپایی سازنده پیجرهای نیروهای مقاومت و حزب الله فاش شده است.

نام شرکت اروپایی سازنده پیجرهای نیروهای مقاومت و حزب الله فاش شد/ باتری پیجرها «نیمه انفجاری و نیمه واقعی» بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری انگلیسی زبان آسوشیتدپرس در گزارشی به  انفجار دستگاه های ارتباطی حزب الله پرداخته است. در گزارش این رسانه نام شرکت و کشور اروپایی سازنده پیجرهای نیروهای مقاومت و حزب الله فاش شده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ آسوشیتدپرس در مقاله تحقیقی خود به نفوذ اسرائیل در زنجیره تامین پیجرها پرداخته است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس با چند کارشناس امنیتی بریتانیایی و اعضای ارشد حزب الله گفت و گو کرده است. آنها توضیح دادند که چگونه انفجارها به احتمال زیاد نتیجه نفوذ به زنجیره تامین پیجر‌ها بوده است.

ممکن است قبل از تحویل آن‌ها به حزب‌الله دستگاه‌های انفجاری بسیار کوچکی در داخلشان تعبیه شده باشد و سپس همه به طور همزمان از راه دور، احتمالاً با یک سیگنال رادیویی، فعال شده باشند.

بنابر گزارش دیده بان ایران، کارلوس پرز، مدیر اطلاعات امنیتی شرکت «تراستدسک» می‌ در زمان حمله «باتری احتمالا نیمه انفجاری و نیمه واقعی» بوده است.

یک افسر سابق خنثی‌سازی بمب در ارتش بریتانیا توضیح داد که یک وسیله انفجاری دارای پنج جزء اصلی است: یک محفظه، یک باتری، یک دستگاه فعال‌کننده، یک چاشنی و یک محموله انفجاری.

وی که نخواست نامش فاش نشود، اضافه کرد: «یک پیجر قبلاً سه مورد از آن‌ها را دارد. شما فقط باید چاشنی و ماده منفجره را اضافه کنید.»

یک مقام حزب‌الله به آسوشیتدپرس گفت که دستگاه‌های منفجر شده از برند جدیدی بودند که این گروه قبلاً از آن استفاده نکرده بود.

این مقام مسئول نام این برند را اعلام نکرده است. با این حال یک شرکت تایوانی به نام «گلد آپولو» روز چهارشنبه اعلام کرد که اسم تجاری خود را برای تولید مدل پیجر «AR-924» در اختیار شرکتی به نام «بک» (BAC) در مجارستان گذاشته و این شرکت پیجرها را تولید کرده و فروخته است.

نیکلاس ریس، استاد دانشکده مطالعات حرفه‌ای دانشگاه نیویورک، در این باره می‌گوید که تلفن‌های هوشمند در مقایسه با فناوری ساده‌تر پیجر، خطر بیشتری برای ارتباطات رهگیری دارند.

وی که پیش از این به عنوان افسر اطلاعاتی کار می‌کرده است، گفت این نوع حمله همچنین حز‌ب‌الله را مجبور می‌کند تا استراتژی‌های ارتباطی خود را تغییر دهد.

آقای ریس اضافه کرد بازماندگان انفجارهای روز سه‌شنبه احتمالا «نه فقط پیجرهای خود، بلکه تلفن‌های خود را دور می‌اندازند و تبلت‌های خود را رها می‌کنند. یا هر وسیله الکترونیکی دیگری را».

پس از اینکه روز گذشته تصاویر دوربین‌های امنیتی از انفجار یکی از پیجرها بر روی ران مردی در یک بازار میوه و تره‌بار در لبنان منتشر شد، دو کارشناس گفتند که به نظر می‌رسد انفجار نتیجه یک دستگاه انفجاری کوچک بوده است.

شان مورهاوس، افسر سابق ارتش بریتانیا و کارشناس خنثی سازی مواد منفجره، گفت: «با نگاهی به ویدیو می‌توان دید که حجم انفجار شبیه به حجم انفجار ناشی از یک چاشنی الکتریکی خالی، یا محموله انفجاری کوچک و قدرت انفجاری بالا است.»

وی اضافه کرد که این مطلب نشان‌دهنده دخالت یک ارگان دولتی است و سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد، آشکارترین مظنونی است که منابع لازم برای انجام چنین حمله‌ای را در اختیار دارد.

جنزن جونز، مدیر یک مرکز تحقیقات تسلیحات نظامی در استرالیا، اشاره می‌کند که اسرائیل در گذشته به انجام عملیات مشابه متهم شده بود.

سال گذشته ایران اسرائیل را به تلاش برای خرابکاری در برنامه موشکی بالستیک خود از کار گذاشتن قطعات خارجی معیوب متهم کرده بود. این قطعات می‌توانند منفجر شوند یا سلاح‌ها را قبل از حتی استفاده نابود کنند.

ترجمه: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر