کد خبر: 194136
A

«شین بت» در المپیک پاریس/ حفاظت ۲۴ ساعته از ورزشکاران المپیکی اسرائیل

وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد که از ورزشکاران اسرائیلی در طول بازی‌های المپیک پاریس به صورت شبانه‌روزی محافظت می‌شود. این تصمیم، به دنبال اظهارات اخیر یک نماینده فرانسوی مبنی بر عدم استقبال از هیأت اسرائیل و فراخوان وی برای اعتراض به حضور آن‌ها اتخاذ شد.

«شین بت» در المپیک پاریس/ حفاظت ۲۴ ساعته از ورزشکاران المپیکی اسرائیل

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که ورزشکاران اسرائیلی در طول این بازی‌ها، شبانه‌روز محافظت خواهند شد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در نشستی با همتایان خود در اتحادیه اروپا در بروکسل در همین روز گفت: «می‌خواهم از طرف فرانسه به هیئت اسرائیلی بگویم که ما از شما در این بازی‌های المپیک استقبال می‌کنیم.» او گفت که در یک تماس تلفنی قریب الوقوع با همتای اسرائیلی خود نیز بر این نکته تاکید خواهد کرد و «به او خواهد گفت که ما امنیت هیات اسرائیلی را تضمین می‌کنیم.»

ماجرا از کجا شروع شد؟

از زمان وقوع جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، اعتراضات ضداسرائیلی و برخی مصادیق یهودی‌ستیزی در فرانسه افزایش یافته است.

در همین حال، توما پورت، یکی از نمایندگان چپ‌گرای مجلس فرانسه از حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر – LFI» روز شنبه گفت که «هیأت اسرائیلی و ورزشکاران اسرائیلی نه در پاریس و نه در بازی‌های المپیک مورد استقبال قرار نخواهند گرفت.»

این نماینده همچنین خواستار «بسیج همگانی» در این بازی‌ها شد و به یک روزنامه پاریسی گفت که «دیپلمات‌های فرانسه باید کمیته بین‌المللی المپیک را تحت فشار قرار دهند تا اهتزاز پرچم و پخش سرود ملی رژیم صهیونیستی را مانند محدودیت‌هایی که برای روسیه اعمال می‌شود، ممنوع کند.»

یوناتان آرفی، رئیس شورای نمایندگی مؤسسات یهودی در فرانسه گفت که اظهارات آقای پورت «نشان هدف‌گیری را بر پشت ورزشکاران اسرائیلی قرار می‌دهدِ، حال آنکه به گفته او ورزشکاران اسرائیلی همینطوری هم «بیشترین خطر را در بازی های المپیک دارند.»

تظاهرات حدود ۳۰۰ نفر از طرفداران فلسطینیان در مقابل مقر کمیته المپیک پاریس به تاریخ ۳۰ آوریل و درخواست برای تحریم اسرائیل از بازی‌های المپیک آسوشیتدپرس

نگرانی از تکرار کشتار در المپیک مونیخ

طبق گزارش رسانه‌های عبری، ورزشکاران اسرائیل در هفته گذشته پیام‌های تهدیدآمیزی از طریق ایمیل و تلفن دریافت کرده‌اند. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، برخی از تهدیدات ارسال شده به ورزشکاران اسرائیلی در روزهای اخیر، به کشتار مونیخ در سال ۱۹۷۲ اشاره داشتند.

 قبل از طلوع آفتاب در پنجم سپتامبر ۱۹۷۲، هشت عضو یک گروه فلسطینی به نام «سپتامبر سیاه» از حصار بدون محافظ دهکده المپیک بالا رفتند؛ وارد ساختمان تیم اسرائیلی شدند و موشه واینبرگ مربی کشتی و یوسی رومانو وزنه‌بردار اسرائیلی را کشتند. در آن لحظه، برخی از ورزشکاران اسرائیلی موفق به فرار می‌شوند اما ۹ نفر گرفتار شدند. 

سپس گروگان‌گیران خواستار آزادی بیش از ۲۰۰ فلسطینی و مبادله آن با ورزشکاران اسرائیلی می‌شوند. مهاجمان همچنین خواستار یک هواپیما و عبور امن به قاهره شدند. پس از یک روز مذاکره، مهاجمان و گروگان‌هایشان اجازه یافتند با دو هلیکوپتر به فرودگاه فورستنفلدبروک در خارج از مونیخ بروند.

در پایان این ماجرا، در فرودگاه تیراندازی شد و گروگانگیرها به داخل یکی از بالگردها نارنجک پرتاب و به ورزشکاران در هلیکوپتر تیراندازی کردند. در نهایت، علاوه بر ۱۱ ورزشکار اسرائیلی، یک افسر پلیس آلمان غربی و پنج نفر از مهاجمان نیز کشته شدند.

حفاظت از ورزشکاران اسرائیلی مسبوق به سابقه است؟

یعقوب پیری، رئیس سابق شین بت روز شنبه ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) در گفتگو با نشریه تلگراف بریتانیا گفته بود که احتمالاً مأموران امنیتی اسرائیل در حال حاضر در فرانسه هستند و «اوضاع را بررسی می کنند.»

مخلوف زوهار، وزیر ورزش و فرهنگ اسرائیل نیز به تلگراف گفت که بودجه تیم امنیتی اسرائیل از زمان بازی‌های توکیو در سال  ۲۰۲۱ دو برابر شده است و آماده‌سازی برای این بازی‌ها از «بیش از یک سال» در حال انجام است.

لی‌یور آکِرمن، دیگر مسئول سابق شین‌بت هم گفت که این ماموران مخفی مسلح خواهند بود و با همکاری نیروهای امنیتی محلی فرانسه و پلیس پاریس کار خواهند کرد.

زوهار اظهار داشت که در مجموع ۸۸ ورزشکار اسرائیلی و اعضای هیات همراه تحت پوشش امنیتی قرار خواهند گرفت، هرچند که هر فرد محافظ شخصی نخواهد داشت.

اشاره تلویحی به ایران

یعقوب پیری، رئیس سابق شین بت در ادامه مصاحبه خود با نشریه تلگراف اظهار داشت که «تهدید علیه تیم اسرائیل می‌تواند از منابع مختلفی نشات بگیرد. به هر حال شکی نیست که خطری وجود دارد. حالا این تهدید می‌تواند از جانب حماس یا سایر تروریست‌ها باشد، اما ایران تقریباً پشت همه چیز است.»

شین‌بت امنیت ورزشکاران اسرائیلی را در بازی‌های المپیک گذشته، مانند المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز تامین کرده است.

علاوه بر این، در المپیک ۲۰۱۶ ریو، شرکت اسرائیلی «سیستم‌های امنیتی و دفاعی بین‌المللی» برای نظارت بر امنیت کل رویداد انتخاب شد.

 مراسم افتتاحیه المپیک پاریس روز جمعه ۲۶ ژوئیه (۵ مرداد) برگزار می‌شود، هرچند که برخی از مسابقات، کمی زودتر و از روز چهارشنبه آغاز می‌شود. این بازی‌ها تا مراسم اختتامیه در ۱۱ اوت (۲۱ مرداد) ادامه خواهد داشت.

در ماه ژوئن، دو پسر ۱۳ ساله به تجاوز گروهی به یک دختر یهودی ۱۲ ساله در حومه پاریس متهم شدند که به عنوان عملی یهودی‌ستیزانه تلقی گردید.

پلیس فرانسه روز جمعه نیز مردی که گفته می‌شود هنگام تلاش برای قتل یک راننده تاکسی با چاقو، از حماس حمایت می‌کرد را دستگیر کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر