کد خبر: 192100
A

آمریکایی‌های زندانی در روسیه چه کسانی هستند و به چه جرائمی متهم‌اند؟

رابرت وودلند آمریکایی روز پنجشنبه توسط دادگاهی در روسیه به اتهام قاچاق مواد مخدر محاکمه و مجرم شناخته شد.

آمریکایی‌های زندانی در روسیه چه کسانی هستند و به چه جرائمی متهم‌اند؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در اینجا جزئیاتی در مورد او و سایر آمریکایی‌هایی که در روسیه محکوم شده‌اند یا در انتظار محاکمه هستند، آورده شده است.

رابرت رومانف وودلند

وودلند، یک شهروند آمریکایی که از کودکی در روسیه به فرزند‌ خواندگی پذیرفته شده بود، ژانویه گذشته به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت شد.

یک حساب فیسبوک به نام او نشان می‌دهد که رابرت وودلند به عنوان معلم زبان انگلیسی فعالیت داشته و در خارج از مسکو زندگی کرده است. او روز پنجشنبه توسط دادگاهی محاکمه و مجرم شناخته شد. دادگاه در حکمی او را به تحمل ۱۲ سال و نیم حبس محکوم کرد.

ایوان گرشکویچ

گرشکوویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال که مجوز کار در روسیه را از این کشور دریافت کرده بود، مارس ۲۰۲۳ به اتهام جاسوسی در شهر یکاترینبورگ دستگیر و بازداشت شد؛ اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند برای او در روسیه تا ۲۰ سال مجازات زندان به همراه داشته باشد. سرویس امنیت فدرال روسیه مدعی است که این خبرنگار آمریکایی در حال جمع آوری اطلاعات محرمانه از شرکتی بوده که در زمینه تولید تانک‌های جنگی فعالیت می‌کند.

گرشکویچ و روزنامه‌‌ای که وی در آن کار می‌کند اتهامات مطرح از سوی مقامات روس را رد کرده‌اند. دولت ایالات متحده می‌گوید که این خبرنگار بدون دلیل بازداشت شده و مسکو از او به عنوان ابزاری برای معامله استفاده می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه پیش‌تر گفته بود که حاضر است درباره تبادل زندانیان از جمله مبادله گرشکویچ گفتگو کند.

وی همچنین اذغان کرده بود که تماس‌هایی با واشنگتن در این خصوص برقرار شده است، با این حال کرملین اعتقاد دارد که این تماس‌ها باید مخفیانه انجام شود.

گرشکویچ ۳۲ ساله روز ۲۶ ژوئن پشت درهای بسته در دادگاهی محاکمه شد؛ جلسه بعدی دادگاه رسیدگی به اتهامات او روز ۱۳ اوت برگزار می‌شود.

پل ویلان

ویلان، تفنگدار سابق ارتش آمریکا که تابعیت ایالات متحده، بریتانیا، ایرلند و کانادا را دارد، سال ۲۰۱۸ دستگیر و متعاقب آن به اتهام جاسوسی به تحمل ۱۶ سال زندان محکوم شد. او کلیه اتهامات وارده را رد کرده است.

پل ویلان در زمان دستگیری، رئیس بخش ایمنی یک تامین کننده قطعات خودرو مستقر در میشیگان بود. بازرسان روس ویلان را جاسوس اطلاعات نظامی معرفی کردند و گفتند که او را با یک فلش مموری حاوی اطلاعات طبقه بندی شده دستگیر کرده‌اند.

ویلن، ۵۴ ساله، برخلاف بریتنی گرینر، بازیکن بسکتبال آمریکایی، بخشی از تبادل زندانی بین آمریکا و روسیه در دسامبر ۲۰۲۲ نبود. گرینر با یک تاجر اسلحه روسی به نام ویکتور بوت معاوضه شد. آمریکا معتقد است که ویلن همانند گرشکوویچ به ناحق دستگیر شده و بازداشت او غیرقانونی است.

آلسو کورماشوا

کورماشوا، شهروند زن دو تابعیتی روس و آمریکایی، گزارشگر ۴۷ ساله رادیو اروپای آزاد مستقر در پراگ است. این رسانه توسط دولت آمریکا تأمین مالی می‌شود و روسیه آن را به عنوان یک عامل خارجی معرفی کرده است.

آلسو کورماشوا اکتبر ۲۰۲۳ در حالی که برای دیدن مادرش به شهر کازان روسیه رفته بود، بازداشت شد. مقامات روس ابتدا او را به عدم ثبت نام به عنوان عامل خارجی متهم کردند، اما سپس همچنین او را به انتشار «دروغ و اخبار جعلی» در خصوص ارتش روسیه متهم کردند؛ اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند تا ۱۵ سال مجازات زندان برای وی به همراه داشته باشد.

همسر کورماشوا از دولت آمریکا خواسته است تا او را به عنوان فردی که به ناحق بازداشت شده، معرفی کرده و پی‌گیر آزادی‌اش باشد.

گردون نوار

نوار، گروهبان آمریکایی که به عنوان بخشی از نیروی ارتش آمریکا در کره‌جنوبی حضور داشت دوم ماه مه گذشته به جرم سرقت ۱۰ هزار روبل (حدود ۱۱۳ دلار) از دوست دختر روس خود در ولادی‌وستوک، واقع در منتهی‌الیه شرق روسیه دستگیر و بازداشت شد.

او پس از آن متهم شد که با فشردن گلوی دوست دخترش حین یک مشاجره وی را تهدید به قتل کرده است: اتهامی که او آن را رد کرد.

دادگاهی در روسیه ۱۹ ژوئن گذشته وی را در هر دو مورد اتهام مجرم شناخت و به سه سال و نه ماه حبس در اردوگاه کار اجباری محکوم کرد.

پنتاگون می‌گوید که گردون بلک با سفر بدون مجوز به روسیه که برای انجام ان از چین عبور کرده، قوانین ارتش را زیر پا گذاشته است.

رابرت گیلمن

گیلمن، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، اکتبر ۲۰۲۲ به دلیل حمله در حالت مستی به یک افسر پلیس در قطار به ۴ سال و نیم زندان محکوم شد.

وی که به گفته وکلایش برای تحصیل به روسیه آمده بود، به دادگاه گفت که این حادثه را به یاد نمی‌آورد اما از «روسیه» و افسر مورد حمله قرار گرفته عذرخواهی کرده است.

رابرت گیلمن ۲۷ ژوئن گذشته برای اتهاماتی جدید از جمله حمله به یک مسئول زندان و یک بازپرس دولتی بار دیگر محاکمه شد.

سنیا کارلینا

کارلینا، شهروند دو تابعیتی آمریکایی-روس فوریه گذشته در حالی که برای دیدار با خانواده خود به یکاترینبورگ سفر کرده بود، به اتهام خیانت بازداشت شد؛ وی در صورت اثبات جرم ممکن است به تحمل مجازات حبس تا ۲۰ سال محکوم شود.

محاکمه این شهروند دو تابعیتی در تاریخ ۲۰ ژوئن به صورت غیرعلنی آغاز شد اما بدون دلیل به تعویق افتاد؛ تاریخ جدید برپایی جلسه دادگاه محاکمه سنیا کارلینا ۷ اوت آینده اعلام شده است.

سازمان امنیت فدرال روسیه سنیا کارلینا را که ساکن لس‌آنجلس است، به جمع‌آوری وجوه برای یک سازمان اوکراینی که کمک مالی در اختیار ارتش این کشورقرار می‌دهد، متهم کرده است.

خانواده کارلینا اما می گویند او تنها حدود ۵۰ دلار به یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در نیویورک که کمک‌های غیرنظامی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، کمک مالی کرده است.

دیوید بارنز

بارنز فوریه ۲۰۲۴ توسط دادگاهی در روسیه به اتهام آزار و اذیت دو پسرش در ایالات متحده به ۲۱ سال زندان محکوم شد.

او درگیر یک دعوای حضانت فرزندان با همسر سابق روس خود بوده است. این اتهامات پیش از این در تگزاس مورد بررسی قرار گرفته بود، جایی که مقامات هیچ دلیلی برای متهم کردن او پیدا نکردند.

مارک فوگل

مارک فوگل، معلم سابق مدرسه‌ که پیش از این در سفارت آمریکا در مسکو کار می‌کرد، به جرم قاچاق مواد مخدر در حال گذراندن محکومیت ۱۴ ساله است.

فوگل ماه اوت ۲۰۲۱ در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو شهر مسکو به دلیل در اختیار داشتن ۱۷ گرم ماری جوانا در چمدان که به گفته خودش برای مصارف پزشکی از آن استفاده می‌کرده، بازداشت شد.

او که اوایل ۶۰ سالگی عمرش را سپری می‌کند، در زمان دستگیری در یک مدرسه تعطیل شده آمریکایی-انگلیسی در مسکو کار می کرد.

یوژنی اسپکتور

اسپکتور که در روسیه به دنیا آمده و سپس به آمریکا نقل مکان کرده بود در حال حاضر به جرم رشوه‌خواری در حال گذراندن محکومیت ۳ سال و نیم حبس است. او ماه اوت گذشته به جاسوسی نیز متهم شد.

رسانه‌های دولتی می‌گویند یوژنی اسپکتور پیش از دستگیری در سال ۲۰۲۱، ریاست هیات مدیره گروه «مدپلیمرپروم»، شرکتی متخصص در زمینه داروهای درمان سرطان را برعهده داشت.

وی پیش از این اعتراف کرده بود که به پرداخت رشوه به دستیار یکی از معاونان نخست وزیر سابق روسیه کمک کرده است.

منبع: یورونیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر