کد خبر: 191547
A

محافظه‌کاران در انتظار شکستی تاریخی در انتخابات بریتانیا/ حزب کارگر به قدرت باز می‌گردد؟

مردم بریتانیا روز پنجشنبه برای انتخاب ۶۵۰ عضو جدید مجلس عوام به پای صندوق‌های رأی می‌روند. نظرسنجی‌ها در حالی تصویری از تسلط حزب کارگر را ترسیم می‌کند که کمتر کسی در سال ۲۰۱۹ و در آخرین انتخابات تصور می‌کرد چنین اتفاقی رخ دهد.

محافظه‌کاران در انتظار شکستی تاریخی در انتخابات بریتانیا/ حزب کارگر به قدرت باز می‌گردد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در آن انتخابات، بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت، اکثریت قاطع محافظه‌کاران را در پارلمان کسب کرد و با به دست آوردن یک مأموریت نمادین برای عملی ساختن برکسیت، توانست آن‌را به سرانجام برساند.

بریتانیا از آن زمان به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شده اما زندگی پس از برکسیت برای حزب محافظه کار دشوار بوده است.

اکنون حزب کارگر و رهبر آن، سر کی‌یر استارمر، امیدوارند رأی‌دهندگان به آنها اقبال نشان دهند و با توجه به ناکامی‌هایی که حزب محافظه‌کار در طول این سال‌های پسابرکسیت داشته، بالاخره به سمت حزب کارگر متمایل شوند.

برخی از نظرسنجی‌ها حزب کارگر را با ۲۰ درصد اختلاف پیش‌تر از محافظه کاران نشان می دهند، به این معنی که استارمر می‌تواند با اکثریت بیش از ۲۰۰ کرسی نخست وزیر شود و این دولت را به یکی از قاطعانه‌ترین دولت‌های تاریخ بریتانیا تبدیل خواهد کرد.

در همین حال، محافظه‌کاران یکی از بدترین انتخابات‌های تاریخ خود را سپری می‌کنند و ممکن است ریشی سوناک به اولین نخست وزیر تاریخ بریتانیا تبدیل شود که کرسی خود را هم از دست می‌دهد.

بحران کامل برای حزب محافظه کار

حمایت از محافظه‌کاران که در ۱۴ سال گذشته تحت پنج رهبر مختلف حکومت کرده‌اند به شدت افت کرده است. پس از سقوط جانسون، لیز تراس دوره کوتاه و ناموفقی نخست وزیر بود و پوند در آن دوران به پایین‌ترین حد خود در ۳۷ سال گذشته سقوط کرد.

پس از آن سوناک هندی‌تبار که یک بانکدار بود برای احیای این وضعیت وارد میدان شد اما او هم نتوانسته کاری از پیش ببرد. حتی سیاست‌های رادیکال او در حوزه مهاجرت و اخراج آنها و فرستادنشان به روآندا هم نتوانسته خشم رای‌دهندگان بریتانیایی را برطرف سازد.

سوناک با مشروط کردن انتخاب مجدد خود به طرح بحث‌برانگیز اخراج پناهجویان به رواندا، تلاش کرد رای‌دهندگانی را که نگران بالا رفتن شمار مهاجران غیرقانونی هستند، به خود جلب نماید.

اما طرح رواندا واکنش‌ها را برانگیخت و ملت را متفرق ساخت و حتی دادگاه عالی آن را غیرقانونی اعلام کرد. طرفداران آن هم از این واقعیت که دو سال پس از اعلام اولیه این طرح هنوز هیچ پروازی انجام نشده، ناامید شده‌اند.

وضعیت در حزب محافظه‌کار به حدی بحرانی است که بسیاری از اعضای این حزب تصمیم گرفته‌اند در این انتخابات در حوزه خود نامزد نشوند که این نشان می‌دهد زنگ خطر تا چه اندازه در این حزب به صدا در آمده است.

حزب کارگر در قدرت؟

اگرچه پیروزی حزب کارگر برای ماه‌ها قطعی به نظر می‌رسید، اما منابع نزدیک به این حزب می‌گویند این نگرانی وجود دارد که چنین برتری راحت و ثابتی در نظرسنجی‌ها در روز انتخابات برعکس عمل کند.

با این حال تردید زیادی وجود ندارد که آنها در نهایت به زودی دولت را در بریتانیا به دست خواهند گرفت. هدف اصلی این حزب مقابله با بحران هزینه‌های زندگی از طریق «ایجاد ثروت» برای طبقه کارگر است. اما محافظه‌کاران از همین حالا منتقد این طرح هستند و می‌گویند حزب کارگر در صورت رشد کند اقتصادی خیلی زود ناچار خواهد شد که مالیات‌ها را افزایش دهد.

از دیگر وعده‌های حزب کارگر می‌توان به کاهش لیست انتظار خدمات بهداشت ملی، ساخت ۳۰۰ هزار خانه جدید در سال برای مقابله با بحران مسکن و سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیارد پوندی در فناوری‌های سبز اشاره کرد.

استارمر همچنین با وعده مقابله با قاچاقچیانی که مهاجران را به طور غیرقانونی از طریق کانال قاچاق می کنند، موضع قاطعی در مورد مهاجرت اتخاذ کرده است. او همچنین می‌گوید حزب کارگر میزان مهاجرت خالص به بریتانیا را کاهش خواهد داد، اما هدف خاصی را تعیین نکرده است. محافظه‌کاران قبلاً قول داده بودند که مهاجرت خالص را به «ده‌ها هزار» کاهش دهند.

قدرت گرفتن راست افراطی؟

این انتخابات همچنین می‌تواند شاهد ورود نایجل فاراژ، فعال برکسیت و عضو سابق پارلمان اروپا برای اولین بار به مجلس عوام باشد. او در اوایل ژوئن زمانی که اعلام کرد در حوزه انتخابیه خود در کلاکتون در اسکس نامزد خواهد شد، بسیاری را شوکه کرد. این هشتمین تلاش او برای عضویت در پارلمان بریتانیا خواهد بود.

اعلامیه فاراژ باعث شد که وضعیت حزب «اصلاحات بریتانیا» در نظرسنجی‌ها بهبود یابد. اما حتی اگر همانطور که برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند او بتواند حدود ۱۶ درصد از آرا را به دست آورد، با توجه به روش کار و سیستم انتخاباتی بریتانیا، باز هم ممکن است در کسب کرسی شکست بخورد.

اظهارات او عمیقا در بریتانیا بحث‌برانگیز بوده است مثل مصاحبه‌ای که هفته قبل انجام شد و فاراژ در آن ادعا کرد که غرب با تحریک روسیه باعث حمله این کشور به اوکراین شده است. او همچنین در ادامه گفته بود: «برای من واضح بود که گسترش دائمی ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق به این مرد (پوتین) دلیلی می‌دهد تا به مردم روسیه بگوید ببینید، آن‌ها هستند که ما را تحریک می‌کنند و پس باید وارد جنگ شویم. در نتیجه ما این جنگ را برانگیختیم».

بازگشت لیبرال‌ها؟

همچنین لیبرال دموکرات‌ها امیدوارند که پس از شکست‌های تلخ در انتخابات قبلی دوباره خودی نشان دهند. طبق برخی نظرسنجی‌ها این حزب می‌تواند بیش از ۶۰ کرسی کسب نماید. این حزب قبلاً برای «توقف برکسیت» مبارزات انتخاباتی داشت و یکی از مشتاق‌ترین حامیان ایجاد روابط نزدیک تر اقتصادی، تجاری و امنیتی با اتحادیه اروپا است.

این حزب یک طرح چهار مرحله ای را تنظیم کرده که شامل ادغام تدریجی در برنامه های اروپایی و در نهایت بازار واحد اتحادیه اروپا می‌شود. رهبر آن، اد دیوی، گفته است که پیوستن مجدد به این بلوک، هدف بلندمدت نهایی این جریان سیاسی است.

منبع: یورونیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر