کد خبر: 212449
A

تمام آنچه که باید درباره کار شرکت خدماتی نظافتی بدانید: شرایط استخدام، مزایا و چالش‌ها!

کار شرکت خدماتی شامل ارائه مجموعه‌ای از خدمات تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله نظافت، تعمیرات، جابجایی و خدمات پشتیبانی است که با هدف رفع نیازهای مشتریان به صورت حرفه‌ای و با کیفیت ارائه می‌شود.

تمام آنچه که باید درباره کار شرکت خدماتی نظافتی بدانید: شرایط استخدام، مزایا و چالش‌ها!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ امروزه بسیاری از اشخاص، به واسطه فعالیت‌های فشرده و مشغله‌های کاری، فرصت کافی برای رسیدگی به امور نظافتی منزل خود را ندارند. در چنین شرایطی، بهره‌مندی از خدمات شرکت‌های نظافتی به ‌عنوان یک راهکار مناسب محسوب می‌شود. شرکت‌های نظافتی همواره تلاش می‌کنند با استخدام نیروهای توانمند و با سابقه، رضایت مشتریان شرکت را جلب کنند. در سال‌های اخیر متقاضیان استفاده از خدمات کار شرکت خدماتی افزایش داشته و به تبع آن جذب و استخدام نیروهای خدماتی نیز گسترش پیدا کرده ‌است.

اگر شما هم متقاضی کار در شرکت‌های خدماتی هستید و قصد دارید که در یک شرکت نظافتی مشغول به ‌کار شوید، پیش ‌از شروع کار، بهتر است اطلاعات کاملی در خصوص این کار به دست آورید. به‌ همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

شرایط استخدام، حقوق و مزایا، بیمه و ساعت کار در شرکت‌های خدماتی نظافتی چگونه است؟

کار در شرکت‌های خدماتی نظافتی از جمله مشاغلی محسوب می‌شود که با توانایی جسمانی فرد ارتباط مستقیم دارد. معمولا اشخاصی که در منازل، شرکت‌ها و مراسم‌های مختلف به ‌عنوان نیروهای خدماتی مشغول به ‌کار می‌شوند، وظایف متنوعی را بر عهده می‌گیرند. این وظایف باید در راستای توانایی شخص، به او محول شوند.

نیروهایی که برای کار شرکت خدماتی استخدام می‌شوند، مطابق قانون کار از حقوق و مزایا و حق بیمه بهره‌مند خواهند شد. یعنی کارفرما مکلف است از تاریخ شروع به‌ کار، نیرو را بیمه کند و حقوق و مزایای قانونی او را نیز بپردازد. شرکت‌هایی که نیروی کار انسانی را برای انجام امور خدماتی و اعزام به محل مورد نظر مشتری استخدام می‌کنند، به ‌عنوان کارفرمای این نیروها محسوب می‌شوند. یعنی شرکت خدماتی کار در منزل باید حقوق و مزایای نیروی کار را بپردازد و او را بیمه کند.

کار شرکت‌های خدمات نظافتی ساعت ثابت و مشخصی ندارد. یعنی ممکن است نیرویی برای پذیرایی در یک مراسم یا مهمانی اعزام شود که ساعات کار بیشتری نسبت ‌به سایر روزها داشته باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که نیروی کار شرکت خدماتی نظافتی به منزل مشتری اعزام شود تا اقدامات لازم برای نظافت، گردگیری یا شستشوی فرش یا مبلمان را به ‌عهده بگیرد و این اقدامات بیش از 10 ساعت در روز زمان نیاز داشته باشند.

مطابق قانون کار، شرکتی که یک یا چند نیرو را برای خدمات نظافت در منزل و ارائه خدمات به مشتریان خود استخدام می‌کند، باید از تاریخ شروع به کار به ‌صورت مجزا با هر شخص قرارداد کار امضا کند. این شرکت باید از تاریخ شروع به کار نیرو را بیمه کند و حقوق و مزایای قانونی او را بپردازد.

چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی برای کار در این حوزه نیاز است؟

زمانی ‌که شخصی برای فعالیت در یک شرکت خدماتی کار در منزل استخدام می‌شود، باید از مهارت‌هایی مانند آشپزی، تمیزکاری از جمله گردگیری، شستشو یا مهارت‌هایی مانند توانایی جابه‌جایی و اسباب‌کشی وسایل، مهارت‌های فنی، پرستاری کودک و سالمند و مواردی از این قبیل بهره‌مند باشد. در واقع بدون داشتن حداقل یک یا چند مورد از این مهارت‌ها، نمی‌توان به این شغل وارد شد و عملکرد موفقی داشت.

تمیزکاری منزل یکی از رایج‌ترین خدمات شرکت‌های نظافتی محسوب می‌شود. با توجه به دشوار بودن نظافت منزل به خصوص برای اشخاصی که شاغل هستند و فرصت کافی ندارند، تمیزکاری منزل توسط نیروهای خدماتی، یکی از خدمات رایج این شرکت‌ها شناخته می‌شود.

شرکت خدماتی برای نظافت منزل مشتری، باید نیرویی را اعزام کند که سابقه تمیزکاری منزل و انجام امور مرتبط با نظافت را داشته باشد.

اشخاصی که به‌ عنوان نیروی اسباب‌کشی یا به منظور انجام جابه‌جایی وسایل، به محل مورد نظر مشتری اعزام می‌شوند نیز، باید از توانایی بدنی مناسبی برخوردار باشند. جابه‌جایی اسباب و وسایل سنگین کار سختی است و به توانایی بدنی بالایی نیاز دارد. معمولا در زمان اسباب‌کشی، شرکت خدماتی، آن دسته از نیروهای کار را به محل مورد نظر مشتری اعزام می‌کند که سابقه فعالیت و اسباب‌کشی را داشته باشند تا بتوانند بدون وارد کردن کوچک‌ترین آسیب به وسایل یا دیوارهای ساختمان، اسباب‌کشی را به‌ صورت صحیح و دقیق انجام دهند.

در خصوص اموری مانند پرستاری کودک یا پرستاری سالمند، بهتر است که فرد تخصص و تجربه یا فردی دارای تحصیلات مرتبط با این موضوع را در اختیار داشته باشد. معمولا اشخاصی که در حوزه کودک‌یاری، پرستاری یا روان‌شناسی کودک تحصیل‌ کرده‌اند، بهتر از سایرین می‌توانند این وظیفه مهم را بر عهده بگیرند.

چالش‌های رایج در کار نظافتی چیست؟

یکی از موضوعاتی که برای نیروهای شاغل در شرکت‌های خدمات کار در منزل چالشی مهم محسوب می‌شود، نداشتن قرارداد نظافتچی است.

بعضی از مدیران شرکت‌های خدماتی به‌ جای امضای قرارداد کار موقت با نیروهای شاغل در شرکت، با آن‌ها به ‌صورت درصدی یا کمیسیونی و بدون قرارداد کار می‌کنند. یعنی نیرو باید بخشی از مبلغی که از مشتری کسب کرده است را به شرکت پرداخت کند.

نداشتن بیمه حوادث نیز، یکی دیگر از چالش‌های این شغل محسوب می‌شود. ممکن است در محیط کار مشتری، خطراتی پیش بیاید که سلامتی نیروی خدماتی را تهدید کند. به ‌همین منظور لازم است نیرو توسط شرکت بیمه شود.

عدم رضایت مشتری یا مسائلی مانند گم شدن وسایل یا کالاهای گران ‌قیمت از جمله طلا، جواهر و مدارک یا شکستن وسایل مشتری، یکی دیگر از چالش‌های این شغل محسوب می‌شود.

در شرایطی ممکن است مشتری خودش اقدامات لازم برای محافظت از کالاها یا وسایل را رعایت نکرده باشد و این موضوع منجر به شکستگی یا آسیب به کالا یا وسایل او در حین کار شود.

در این راستا این احتمال وجود دارد که مشتری این موضوع را به‌ عنوان نارضایتی از فعالیت نیروی کار به شرکت گزارش دهد و مشکلاتی برای نیرو ایجاد کند.

آیا درآمد در این شغل به صورت ثابت است یا بر اساس حجم کار تغییر می‌کند؟

مطابق قانون کار، شرکت‌های خدماتی ملزم هستند به نیروهای این شرکت‌ها حقوق و مزایای قانونی پرداخت کنند. این موضوع به‌ عنوان یکی از وظایف کارفرما و با هدف حمایت از نیروهای شرکت پیش‌ بینی‌ شده است. در واقع با توجه به این‌که نیروها در خدمت شرکت و مشتریان آن‌ها هستند، لازم است حقوق و مزایا و حق بیمه نیرو به ‌صورت کامل پرداخت شود.

گاهی این احتمال وجود دارد که شرکت علاوه ‌بر حقوق و مزایا به نیروهای کار، درصد، پاداش یا پورسانت هم بپردازد. یعنی علاوه ‌بر حقوق اداره کار، نیرو از پورسانت یا پاداش هم بهره‌مند می‌شود. این موضوع معمولا در مواقعی صورت می‌گیرد که حجم کار نسبت‌ به سایر روزها بیشتر است. در روزهایی از سال مانند روزهایی پایانی سال برای ایام نوروز یا مناسبت‌های ویژه، حجم کار نیروهای نظافتی نسبت‌ به روزهای دیگر بیشتر می‌شود و همین موضوع سبب خواهد شد که شرکت بخواهد علاوه بر حقوق و مزایا به نیرو پاداش نیز بپردازد تا این نیرو اشتیاق بیشتری برای انجام امور مشتریان شرکت داشته باشد.

آیا کار در شرکت خدماتی نظافتی نیاز به تجربه قبلی دارد؟

به‌ دلیل سختی و دشواری کار شرکت خدماتی نظافتی معمولا افرادی برای این موضوع، به‌ کار گرفته می‌شوند که تجربه قبلی دارند. مشتریان نیز مایل هستند نیروهایی به منزل آن‌ها اعزام شود که در خصوص موضوع مد نظر آن‌ها تجربه داشته باشد. به ‌عنوان مثال، خانم یا آقایی که در حوزه آشپزی مهارت و تخصص دارد، بهتر می‌تواند امور آشپزی برای یک مهمانی یا جمع خانوادگی را به‌ عهده بگیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر