کد خبر: 203281
A

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو حوزه مرتبط با هم هستند که معمولاً افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. ممکن است شما هم تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را ندانید. این دو حوزه شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند و هر دو برای بهبود فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما هرگز نمی‌توانید بگویید این دو دقیقا شبیه به هم هستند. برای آشنایی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی و کسب اطلاعات کافی راجع به این دو حوزه، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

به گزازش سایت دیده بان ایران؛ طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو حوزه مرتبط با هم هستند که معمولاً افراد آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. ممکن است شما هم تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را ندانید. این دو حوزه شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند و هر دو برای بهبود فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما هرگز نمی‌توانید بگویید این دو دقیقا شبیه به هم هستند. برای آشنایی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی و کسب اطلاعات کافی راجع به این دو حوزه، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی جزو حوزه‌هایی است که بسیار نیاز به آموزش و تمرین دارد. برای افزایش مهارت در این شغل باید با رنگ‌ها و پارچه‌ها، ترسیم، برنامه‌ریزی فضایی، معماری، تمرینات طراحی با کامپیوتر، طراحی مبلمان و.. آشنا شوید. بسیاری از افراد که در این حوزه قصد فعالیت دارند؛ در ابتدا با یک مجموعه طراحی داخلی همکاری می‌کنند تا مهارت خود را افزایش دهند.

از طرف دیگر کسانی که در دکوراسیون داخلی مهارت دارند، دیگر نیازی به ترسیم، برنامه‌ریزی فضایی، معماری طراحی و بسیاری از مهارت‌ها برای ساخت فضای مد نظر ندارد. این افراد تنها با سطح فضا سر کار دارند و سعی می‌کنند هارمونی مناسبی ایجاد کنند.

مشخص است که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی علی رغم شباهت‌هایی که با هم دارند، هرگز مترادف هم نیستند. طراحان داخلی و دکوراتیوها در حوزه‌های کاری مختلفی فعالیت می‌کنند. البته برای داشتن فضای زیبا و مناسب باید از طراحان داخلی و دکوراتیوها کمک بگیرید. طراحی داخلی به شما کمک می‌کند که از فضاهای کوچک بهترین بهره را ببرید. دکوراسیون داخلی هم با بهره‌گیری از نکات روانشناسی و تناسب عناصر در فضا، فضای با آرامشی برای شما ایجاد می‌کنند.

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی شامل فعالیت‌هایی مانند برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا است. اجرای طرح‌ها در این حوزه باعث ایجاد فضای کاربردی و جذاب می‌شود. زمانی طراحی داخلی به بهترین نحو شکل می‌گیرد که تمام مراحل با دقت و به درستی انجام شود. اجرای برنامه‌های طراحی تنها مختص منازل مسکونی نیست و فضاهای عمومی و تجاری هم به طراحی نیاز دارند.

اجرای طراحی‌های مختلف داخلی به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم از فضاهای کوچک بهترین بهره را ببریم. از طرف دیگر طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هر دو در کنار هم فضای کاربردی و جذابی به وجود می‌آورند. در این حوزه‌ها طراحان از نکات روانشناسی استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود شما در محل کار، منزل و فضاهای عمومی ذهنی آرام داشته باشید.

در طراحی داخلی برنامه‌هایی نوشته می‌شود که نیازهای مخاطب را به صورت کامل برآورده می‌کند. طراحان داخلی برای اینکه کار خود را به بهترین نحو انجام دهند، با معماران، مهندسان و پیمانکاران زیادی در ارتباط هستند، مشورت گرفتن از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف باعث بهبود طراحی منزل شما می‌شود.

طراحی داخلی یک حوزه بسیار خلاقانه است که در طی آن شما نیاز به تفکر خلاق دارید. در ساخت فضای کاربردی و جذاب، عناصر مختلفی مانند اصول طراحی، روانشناسی، معماری و... تاثیر دارند.

نکات مهم در طراحی داخلی:

طراحی داخلی جزو رشته‌هایی است که نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد. نکات مهمی وجود دارد که توجه طراحان داخلی به آن نتیجه کار را دوچندان می‌کند. هنگام آشنایی با نکات مهم در طراحی داخلی بیشتر متوجه تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی خواهید شد.

نقشه کشی ترسیم و برنامه‌ریزی

اولین مرحله‌ای که در طراحی داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، برنامه‌ریزی فضایی و نقشه کشی است. در این مرحله بسیاری از برنامه‌ها تعیین می‌شود.

انتخاب مواد و متریال مرغوب

در طراحی داخلی به مواد مختلفی مانند کفپوش، سقف، دیوارپوش و... نیاز است. انتخاب صحیح این مواد باعث افزایش کیفیت کار، زیبایی و دوام آن می‌شود.

مسائل فنی

هنگام برنامه‌ریزی و طراحی داخلی باید به مسائلی مانند تهویه و عایق بندی توجه شود. عایق‌ بندی مناسب درب و پنجره‌ها باعث بهبود نتیجه کار و آسایش مخاطب می‌‌شود.

چیدمان و ترکیب رنگ

انتخاب عناصر و چیدمان آن در طراحی داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این حوزه باید با انتخاب رنگ و بافت مناسب یک سبک خاص در فضا ایجاد کنید. انتخاب رنگ مناسب تاثیر زیادی بر حس محیط دارد.

C:\Users\AE\Desktop\3sad2f6er2e6t256246625y6265y2.jpg

دکوراسیون داخلی چیست؟

زمانی متوجه تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی خانه می‌شوید که با این دو مفهوم به خوبی آشنا شوید. در دکوراسیون داخلی افراد متخصص‌ در این حوزه برجنبه‌های سطحی فضا متمرکز می‌شوند. این حوزه شامل انتخاب رنگ‌ها و بافت‌ها و چیدمان عناصر مختلفی مانند وسایل تزیینی ومبلمان است.

در این حوزه برخلاف طراحی داخلی بیشتر تمرکز متخصصان بر ظاهر کار است. افرادی که کار دکوراسیون داخلی انجام می‌دهند، تمام تلاش خود را می‌کنند که در ترکیب عناصر فضای مد‌نظر هماهنگی وجود داشته باشد.

به صورت کلی می‌توان گفت هدف از دکوراسیون داخلی ایجاد هارمونی و هماهنگی بین رنگ‌ها و عناصر است. از طرف دیگر طراحی دکوراسیون داخلی به افزایش زیبایی فضا، ایجاد فضای دلپذیر و ایجاد فضایی سازگار با سلیقه شما کمک می‌کند.

نکات مهم در دکوراسیون داخلی:

در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یک سری نکات کلیدی وجود دارد که با اهمیت به آن‌ها کار به بهترین نحو انجام می‌شود.

چیدمان

انتخاب و چیدمان وسایل موجود در فضا باید به صورتی انجام شود که زیبایی آن به حداکثر برسد. نحوه چینش وسایل بسیار مهم است.

دکوراسیون

برای اجرای صحیح طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی باید از لوازم تزیینی مانند گلدان، پرده، آینه و تابلو استفاده کنید. انتخاب نوع، شکل و انتخاب مکان مناسب برای این وسایل از مهارت‌های افراد متخصص در دکورسیون داخلی است.

تم و رنگ

دکوراتیوها از رنگ‌های مختلف و سازگار با هم استفاده می‌کنند تا یک هارمونی مناسب ایجاد کنند. دکوراسیون داخلی فضا باید به گونه‌ای باشد که سبک و تم مناسب ایجاد شود.

سخن پایانی:

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو رشته و دو حوزه متفاوت هستند که بسیار با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. در قسمت‌های قبل توضیح دادیم که در طراحی داخلی به صورت کلی ترسیم، معماری و ساخت فضا انجام می‌شود؛ اما در دکوراسیون داخلی تنها بر ظاهر و سطح کار توجه می‌شود. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کافی راجع به این دو حوزه و تفاوت آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

منبع: خانه اوستا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر