کد خبر: 203285
A

ایران صدرنشین افزایش تولید نفت اوپک شد

تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد ایران میان کشورهای عضو اوپک بیشترین افزایش تولید نفت را در ماه سپتامبر (شهریور– مهر) به خود اختصاص داده است.

ایران صدرنشین افزایش تولید نفت اوپک شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، گزارش منابع ثانویه اوپک نشان می‌دهد که ایران در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۱ هزار بشکه بیشتر از ماه اوت ۲۰۲۴ (مرداد-شهریور) بوده است.

 براساس گزارش منابع ثانویه، در ماه سپتامبر (شهریور- مهر)، ۱۲ عضو این سازمان ۲۶ میلیون و ۴۴ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۶۰۴ هزار بشکه کمتر از ۲۶ میلیون و ۶۴۸ هزار بشکه ماه اوت است.

ایران صدرنشین افزایش تولید نفت اوپک/ کاهش پیش‌بینی تقاضای طلای سیاه در سال ۲۰۲۵

براساس گزارش ماه سپتامبر اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۷۱ بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۱۱۲ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

افزایش تولید نفت ایران با وجود عقب‌گرد تولید اوپک

تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی در حالی ۲۱ هزار بشکه در روز بیشتر شده که تولید عربستان ۲۳ هزار بشکه و تولید عراق ۱۵۵ هزار بشکه در آن ماه کاهش داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد ایران در بین کشورهای عضو اوپک بیشترین افزایش تولید نفت را در ماه سپتامبر (شهریور– مهر) به خود اختصاص داده است و در حالی که مجموع تولید نفت اعضای اوپک ۲.۳ درصد کاهش داشته است، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی رشدی ۰.۶ درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین تولید نفت اعضای اوپک‌پلاس نیز در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) ۴۷ هزار بشکه در روز افزایش داشته است و از ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار بشکه در روز در ماه اوت به ۱۴ میلیون و ۶۰ هزار بشکه رسیده است. با این حال، تولید نفت روسیه ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش را در ماه گذشته میلادی نشان می‌دهد.

در مجموع کشورهای عضو اوپک و اوپک‌پلاس در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) تولید نفت خام خود را با کاهش ۵۵۷ بشکه‌ای از ۴۰ میلیون و ۶۶۱ هزار بشکه در ماه اوت به ۴۰ میلیون و ۱۰۴ هزار بشکه رسانده‌اند.

کاهش عرضه نفت اوپک در سپتامبر ۲۰۲۴

براساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۱ هزار بشکه بیشتر از ماه اوت ۲۰۲۴ (مرداد- شهریور) بوده است.

طبق این گزارش، تولید چهار عضو این سازمان شامل ایران، ونزوئلا، اکوادور و کویت در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بود که بیشترین افزایش تولید با ۲۱ هزار بشکه در روز، مربوط به ایران است. ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.

ایران صدرنشین افزایش تولید نفت اوپک/ کاهش پیش‌بینی تقاضای طلای سیاه در سال ۲۰۲۵

براساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه سپتامبر، نسبت به ماه اوت ۲۰۲۴، ۴ دلار و ۴ سنت معادل ۵.۲ درصد کاهش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه سپتامبر ۲۰۲۴، ۷۳ دلار و ۵۹ سنت ثبت شد، درحالی‌که این رقم در اوت ۲۰۲۴، ۷۷ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه بود.

کاهش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای پیش‌بینی تقاضای نفت

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۴، ۸۱ دلار و ۸۵ سنت بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت برای هر بشکه رسید که ۴ دلار و ۸۲ سنت (۶.۱ درصد) بیشتر از ماه اوت ۲۰۲۴ است.

طبق تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (اکتبر)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۴ با یک میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۴، ۱۰۴ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است. بر اساس گزارش اوپک پیش بینی تقاضا برای نفت خام در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر ۱۰۰ هزار بشکه کاهش را نشان می‌دهد.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ روزانه یک‌میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه افزایش یابد و به مجموع ۱۰۵ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در روز برسد. این پیش‌بینی نسبت به ماه قبل از آن ۲۱۰ هزار بشکه کمتر است.

ایران صدرنشین افزایش تولید نفت اوپک/ کاهش پیش‌بینی تقاضای طلای سیاه در سال ۲۰۲۵

منبع: مهر
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر