کد خبر: 203302
A

افزایش بودجه گردشگری از ۴ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد/خانه فروغ آماده بهره برداری

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت خانه‌های تاریخی و مراکز گردشگری توضیحاتی ارائه کرد.

افزایش بودجه گردشگری از ۴ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد/خانه فروغ آماده بهره برداری

به گزازش سایت دیده بان ایران؛ سید احمد علوی امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه گردشگری یکی از موضوعاتی است که شورا روی آن حساسیت دارد، یادآور شد: موضوعات میراث فرهنگی و گردشگری مستقیماً با هویت فرهنگی- اسلامی و تاریخی ارتباط دارد و اگر به آن بی دقتی شود نسبت به میراثی که به ما رسیده بی دقتی شده است.

در زمان تشکیل کمیته گردشگری شورای ششم برخی از موضوعات در حاشیه بود، اظهار کرد: اکثر اعضای شورا درگیر موضوعات میراثی و گردشگری شهر هستند . گردشگری و فراغت موضوعی است که با حال و روان شهروندان کار دارد و سعی کردیم در این دوره اقداماتی انجام دهیم که هم به حفظ هویت و فرهنگ خود توجه کنیم و هم بودجه و اعتبارات را افزایش دهیم.

به گفته علوی، امروز فقط در حوزه تورهای گردشگری در محلات بودجه یکصد میلیارد تومانی تصویب کردیم و در بحث نگهداری و مرمت آثار میراثی نیز پیش از این بودجه موردی تعیین شد به گونه‌ای که برای سال ۱۴۰۳ علاوه بر یکصد میلیارد بودجه موردی، حدود ۴۰۰ میلیارد هم به شهرداری به صورت یکجا برای جاهایی که شناسایی نشده اعتبار دادیم.

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران درباره وضعیت مرمت خانه وثوق الدوله، گفت: گلایه‌هایی در مورد مرمت خانه وثوق الدوله که در دهه ۹۰ خریداری شد، وجود دارد چراکه این مجموعه در حال  از بین رفتن است ،  در حالی که در اختیار شهرداری است و ما به جای دیگری نمی‌توانیم بگوییم مرمت کنید ، درباره زمان‌بر شدن مرمت خانه وثوق الدوله گلایه دارم چراکه این روند سه ساله طول کشیده است.

خانه «شیخ فضل الله» در اختیار شهرداری

خانه «فروغ» آماده بهره‌برداری

وی با تاکید بر اینکه در مورد موزه‌ها و خانه موزه‌ها اتفاقات خوبی افتاده است، گفت: خانه شیخ فضل الله آماده شده که در اختیار شهرداری قرار بگیرد تا مرمت شود. خانه فروغ نیز مرمت شده و آماده بهره برداری است. خانه نیمایوشیج نیز توسط سازمان زیباسازی به بهره برداری رسید و درخواست ما این است که مسیر منتهی به خانه نیما به گذر گردشگری تبدیل شود.

وی در مورد تبدیل خانه هوشنگ مرادی کرمانی به خانه قصه نیز گفت: شهرداری با یک نفر در بخش خصوصی قرارداد بست که این خانه به خانه موزه و خانه قصه تهران تبدیل شود.

به گفته علوی، برای پروژه سیمان‌ری نیز تلاش‌ها به ثمر نشست و موزه سیمان‌ری به بهره‌برداری رسید که جای تقدیر از معاونت شهرسازی و سازمان نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه در منطقه ۱۲ در مورد مرمت بازار تهران نیز اتفاقات خوبی رخ داد، گفت: بازار یکی از نقاط میراثی پرتردد تهران است که قلب اقتصادی کشور است و بسیاری از خانه‌های تاریخی و مکان رویدادهای تاریخی در این منطقه است. وقتی مرمت در بازار تهران رخ می‌دهد طبیعتا ایمن‌سازی نیز رخ می دهد و به نظرم بسیاری از راسته‌ها در این دوره مرمت و ایمن‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه مسجد حاج رجبعلی که یکی از قدیمی‌ترین مساجد تهران است که درصدد مرمت آن هستیم، افزود: امید است خانه خبرنگاران نیز بعد از بارها اعلام زمان افتتاح، مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در مورد ساختمان بلدیه نیز باید بگویم که با نصب تابلوی روزشمار اعلام کردند که یکصد روز دیگر افتتاح می‌شود.

علوی افزود: یکی از نکات در حوزه میراثی این است که دو نوع مالکیت حقوقی و بخش خصوصی داریم که مالکان حقوقی مشخص هستند و عمدتا سازمان‌ها و ارگان‌ها مالک این ساختمان‌های میراثی هستند که ردیف بودجه دارند اما در مورد مالکان بخش خصوصی باید اقدامات تشویقی در نظر گرفته شود. کار سختی است که برای مالکان میراثی بخش خصوصی امتیازی بدهیم اما در اسفندماه سال گذشته مصوبه‌ای در شورای شهر داشتیم که براساس آن بنای واجد ارزش می‌تواند کاربری مورد تصویب سازمان میراث را داشته باشد و حتی یک ریال نیز عوارض به شهرداری پرداخت نمی‌کند اما شهرداری بنا به دلایل نامشخص تبلیغاتی برای اجرای این مصوبه نداشت و بسیاری از شهروندان از این مصوبه بی‌اطلاع هستند.

علوی با تاکید بر اینکه عوارض بنای پشتبان که حداکثر۲۰۰ متر خواهد بود نیز دریافت نمی‌کنیم، افزود: همچنین تصویب شد که هرگونه مرمت بناهای تاریخی در اختیار شهرداری تهران باید تاییدیه کمیته تخصصی را اخذ کنند و با مصوبه هیات مدیره نمیتوان کار مرمت را انجام داد.

وی در مورد خشک شدن چشمه علی با بیان اینکه مرمت ها در اطراف چشمه علی آغاز شده است گفت: آب چشمه علی امروز خشک شده و برخی می‌گویند به دلیل فعالیت مترو بوده اما اینکه هر طرحی به میراث پیشنهاد می‌دهیم که آب به چشمه علی برگردد آنها مخالفت میکند جای سوال است و باید این موضوع مطالبه شود.

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه مطالعات برخی از مسیرهای گردشگری آغاز شده است، گفت: در محدوده بی بی شهربانو، سرخه حصار و... در حال طراحی مسیرهای گردشگری هستیم.

وی با بیان اینکه مسیر گردشگری کودک در منطقه ۲۱، گردشگری وردیج در منطقه ۲۲، مسیر گردشگری سرخه حصار و... در حال پیگیری است گفت: شهربازی در تهران مغفول بود و سعی کردیم شهربازی‌ها را فعال کنیم و شورای شهر تاکید دارد که شهربازی پروژه هزار ویک شهر فعال شود و این در حالی است که برخی شهربازی‌های قدیمی همچون بعثت وبسیج نیز با رعایت موازین ایمنی احیا شده است.

وی در مورد باغ حش ها نیز با بیان اینکه باغ وحش ارم. باغ وحش اصلی تهران است گفت: به مدیریت باغ وحش نیز اعلام کردیم که در مورد تامین پارکینگ وایجاد دسترسی‌ها کمک کنیم.

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران در مورد سینماهای باغ کتاب با تاکید بر اینکه یک‌هزار و ۳۰ صندلی توسط شرکت توسعه فضای فرهنگی به مجموعه شهرداری تهران اضافه می‌شود اما شهرداری تهران در دوره قبل با پیمانکار دچار مسکل می‌شود و کلا در ۱۰ سالن سینما بسته می‌شود، گفت: این سالن‌های سینما به دلیل اختلاف با پیمانکار بسته بودند و جا دارد از شهردار تهران بابت ورودش تشکر کنم و مشکل حل شد و سینماها مجددا فعال شده است.

 

وی در مورد پروژه البرز لشکرک با بیان اینکه زمین‌هایی برای ارتقای سرانه‌های فرهنگی واجتماعی تحویل شهرداری تهران شد، گفت: شرکت توسعه فضای فرهنگی قسمت تجاری پروژه البرز لشکرک را ساخت و واگذار کرد اما هنوز در مورد بخش‌های فرهنگی و اجتماعی رخ نداده است.

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۱ سال از ساخت پروژه ایینی باد صبا گذشته و هیچ مدیریتی نتوانسته ایرادات سازمان بازرسی را رفع کند، گفت: در مورد فروش کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله طالقانی باید شهرداری تهران تهران دلیل فروش کتاب‌ها در بازار آزاد را بگوید و بهانه پذیرفتنی نیست.

وی در مورد تبدیل زندان اوین به موزه با بیان اینکه این آمادگی از سوی مدیریت شهری وجود دارد اما باید این آمادگی از سوی قوه قضاییه ایجاد شود، گفت: در مورد انتقادات وارده در مورد نحوه مرمت خانه‌ها و سردرهای میراثی ما به شهرداران مناطق اعلام کردیم که مرمت‌ها براساس مجوزهای سازمان میراث فرهنگی باشد و براساس ارتباط با این سازمان اقدام به مرمت کنند.

علوی با تاکید بر اینکه از تمام مجموعه‌های گردشگری گزارش عملکرد دریافت کردیم و بر روی عملکرد آنها نظارت داریم، گفت: در مورد آخرین وضعیت تابلوهای موزه امام علی باید بگویم که کمیته هنر شورای شهر در حال پیگیر این موضوع هستند و آخرین اقدامات را از کمیته هنر باید پیگیری کرد اما براساس گزارش‌های دریافتی بخشی از تابلوها برگشته و مابقی تابلوها منهای آن دو تابلو فروخته شده، به ایران برمی‌گردد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر