کد خبر: 205780
A

اعلام آمار تعداد خودروها و موتورسیکلت‌های بدون بیمه/ از ۱۳ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور، کمتر از ۲ میلیون دستگاه دارای پوشش بیمه شخص ثالث هستند

بر اساس اطلاعات به دست آمده از صندوق خسارت بدنی،‌ از تعداد ۱۳ میلیون دستگاه موتور سیکلت در تردد کشور فقط ۲ میلیون دستگاه دارای بیمه‌نامه شخص ثالث است و همچنین ۲ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که بیمه ندارند.

اعلام آمار تعداد خودروها و موتورسیکلت‌های بدون بیمه/ از ۱۳ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور، کمتر از ۲ میلیون دستگاه دارای پوشش بیمه شخص ثالث هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث ، وسایل نقلیه‌ای که بیمه نامه شخص ثالث ندارند، نباید کارت و سهمیه سوخت دریافت کنند یا از خدمات صدور سند و پلاک برای آنها خودداری شود.در قانون بیمه شخص ثالث آمده است: ماده۴۸ـ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه خودداری کند.تبصره ـ بیمه مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند، اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار دهند.

از ۱۳ میلیون دستگاه موتور سیکلت در کشور، کمتر از ۲ میلیون دستگاه دارای پوشش بیمه شخص ثالث هستند.به گفته سردار هادیان‌فر تا دو سال قبل ۵.۵ میلیون گواهی‌نامه موتور در کشور صادر شده بود، برآورد می‌شود تا کنون ۶ میلیون گواهینامه موتور صادر شده باشد.یک کارشناس در مورد این که علی جباری مدیر عامل بیمه ایران که گفته مهمترین دلیل عدم خرید بیمه نامه توسط موتور سواران این است که گواهینامه ندارند،‌ بیان داشت، درصد قابل توجهی از موتورسواران به خاطر نداشتن گواهینامه بیمه ندارند،‌ اما همه دلیل این مساله نیست،‌ پلیس با طرح گواهینامه آسان طرحی دارد که فرد متقاضی صبح برای دریافت گواهینامه موتور می‌رود و با قبولی در آزمون،عصر گواهی نامه می‌گیرد.

وی بیان داشت،‌ دلیل اقتصادی که برای خودداری موتورسواران از بیمه نامه اعلام می‌شود، این هم درست نیست، زیرا بیمه‌نامه موتور در مقابل پوشش بیمه ۱.۲ میلیارد تومانی دیه،‌ رقم ناچیزی در حدود ۱.۵ میلیون تومان است و فشار زیادی به موتورسواران وارد نمی‌شود، یعنی روزانه ۵۰۰۰ است.به گفته کارشناسان،‌ بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت سوخت، کارت و سهمیه سوخت موتورهایی که بیمه ندارند،‌ را باید حذف شود. این اقدامی برای رفع ناترازی سوخت با سیاست غیر قیمتی است.به گفته کارشناس،‌ تفاوت هزینه یک موتور سوار در داشتن کارت سوخت یا نداشتن آن،‌ با تفاوت بنزین ۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی ماهانه ۲۵ لیتر ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه است.

به گفته کارشناس، قرار بود اطلاعات بیمه مرکزی،‌ستاد سوخت و پلیس راهور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی متصل شوند،‌اما این سامانه هنوز وصل نشده است.بر اساس آمار بیمه مرکزی، ۲۶ تا ۲۷ میلیون خودرو در کشور داریم که ۲۳ تا ۲۴ میلیون بیمه نامه صادر شده و حدود ۲ میلیون خودرو سواری بدون بیمه در کشور تردد می‌کنند.به گزارش فارس ، موتور سواران با خرید بیمه نامه شخص ثالث خود را در مقابل حوادث و هزینه‌های سرسام آور پوشش دهند که در صورت بروز تصادف،‌از زندگی ساقط می‌شوند.

با خرید قسطی بیمه نامه که حداکثر ۱.۵ میلیون تومان در سال هزینه دارد،‌می‌توانند پوشش بیمه‌ای پرداخت خسارت تا ۱.۲ میلیارد تومان داشته باشند.از طرفی داشتن با بیمه نامه ثالث می‌توانند کارت سوخت داشته باشند و از مزایای بیمه این است که به راحتی می‌توانند تعویض پلاک و سند رسمی داشته باشند.دولت هم با راه‌اندازی سامانه آنلاین بیمه و گواهینامه و کارت سوخت می‌تواند کارتهای سوخت موتورهایی که بیمه ندارند را قطع کند و گامی برای کاهش مصرف و رفع ناترازی بنزین بردارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر