کد خبر: 197539
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱ شهریور ۱۳۵۶؛

امضاء قرارداد قطعی خرید دو نیروگاه هسته ای از فرانسه

سه شنبه اول شهریور سال ۱۳۵۶ است. روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات در چنین روزی تیتر یک خود را به اعلام برنامه اصلاح ترافیک تهران در جلسه ای با حضور شهردار جدید و کارشناسان اختصاص داده است. برخی از تصمیمات این جلسه به این شرح است؛ تشکیلات شرکت واحد اتوبوسرانی دگرگون میشود/ تعداد زیادی تابلوهای توقف ممنوع جمع آوری میشود/ تغییر میزان بعضی از جرایم رانندگی مورد بررسی قرار میگیرد/ در مورد تخلف عابران پیاده سخت گیری میشود و در صورت لزوم جریمه آن افزایش می یابد. محمدرضا شاه پهلوی به لهستان سفر کرده و دبیرکل حزب کارگر کمونیست این کشور گفته که نفوذ ایران در جهان افزایش یافته است. اما خبری با عنوان ایران ۲ نیروگاه هسته ای از فرانسه خریداری نمود در این صفحه دیده می‌شود متن کامل را در گزارش دیدبان تاریخ بخوانید؛

امضاء قرارداد قطعی خرید دو نیروگاه هسته ای از فرانسه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سه شنبه اول شهریور سال ۱۳۵۶ است. روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات در چنین روزی تیتر یک خود را به اعلام برنامه اصلاح ترافیک تهران در جلسه ای با حضور شهردار جدید و کارشناسان اختصاص داده است. برخی از تصمیمات این جلسه به این شرح است؛ تشکیلات شرکت واحد اتوبوسرانی دگرگون میشود/ تعداد زیادی تابلوهای توقف ممنوع جمع آوری میشود/ تغییر میزان بعضی از جرایم رانندگی مورد بررسی قرار میگیرد/ در مورد تخلف عابران پیاده سخت گیری میشود و در صورت لزوم جریمه آن افزایش می یابد.

محمدرضا شاه پهلوی به لهستان سفر کرده و دبیرکل حزب کارگر کمونیست این کشور گفته که نفوذ ایران در جهان افزایش یافته است.

اطلاعات از اضافه شدن قیمت زمین در طی ده سال به میزان ۲ هزار درصد خبر داده و اینکه میزان رشوه معادل ترقی بهای زمین افزایش یافته است. لغو برنامه خاموشی برق هم تا ۱۵ روز دیگر اعلام شده و هزینه سفر حج هم هفته آینده اعلام خواهد شد.

اما خبری با عنوان ایران ۲ نیروگاه هسته ای از فرانسه خریداری نمود در این صفحه دیده می‌شود متن کامل را در گزارش دیدبان تاریخ بخوانید؛

قرارداد قطعی خرید دو نیروگاه اتمی تولید انرژی برق اتمی با شرکت سازنده فرماتوم فرانسوی در شهریورماه جاری در تهران امضاء میشود.

قولنامه های مربوط به خرید این دو نیروگاه در ۲۸ آبان سال ۱۳۵۳ با مدیران این شرکت در تهران امضاء شده بود.

IMG_20240822_072530_227

طبق این قرارداد شرکت فرانسوی دو نیروگاه هر یک به ظرفیت ۹۰۰ مگاوات برای ایران خواهند ساخت و بهره برداری از آنها به ترتیب در سال ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ شروع خواهد شد و برق آنها به شبکه سراسری کشور متصل میشود‌.

برای سوخت رآکتورهای مذکور از اورانیوم غنی شده استفاده خواهد شد. محل نصب این دو نیروگاه نزدیک دارخوین حوالی اهواز و مجاور رودخانه کارون خواهد بود بطوریکه آب مورد نیاز این نیروگاه‌ها از آب این رودخانه تامین می‌شود.

نیروگاه‌های فرانسوی سومین و چهارمین نیروگاه‌های اتمی ایران خواهد بود. اولین و دومین نیروگاه‌ها بوسیله شرکت کی. دبلیو. یو آلمانی ساخته شده و در سال ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ در منطقه هلیله واقع در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بوشهر بکار خواهد افتاد.

IMG_20240822_072529_691

نیروگاه‌های فرانسوی زیر نظر شرکت فراماتوم که خود کارهای هسته ای را بعهده دارد و با همکاری شرکت آلستوم آتلانتیک برای ساخت توربین ها و ژنراتورها و اس.پی‌.باتیمیل برای کارهای ساختمانی احداث خواهد شد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر