ارگان رسانه ای وابسته به حوزه علمیه قم: پشت پرده برگزاری مراسم کریسمس در ایران کار فضای مجازی و سلبریتی های اینستاگرام است
ارگان رسانه ای وابسته بهع حوزه علمیه قم نوشت:" مهاجمان فرهنگی ورسانه های فارسی زبان خارج نشین با بزرگنمایی و پرداختن فراوان به فرهنگ و آیینهای غربی و همچنین با درک قابلیت های فراوان هنر و برنامه های هنری و نیز با شناخت نیازهای نوجوانان و جوانان سعی کرده اند پیام های زهراگین خویش را در قالب های زیبا و جذاب هنری عرضه نمایند. انان همانگونه که کالاها و تولیدات خود را با بهترین بسته بندی ها و جذاب ترین رنگها و فریبنده ترین تبلیغات ارایه می نمایند، هم چنین افکار و اندیشه های شیطانی و دنیا پرستانه خود را در قالب دلفریب و تحریک امیز به فکر و جان مخاطبین القا می کنند. امروزه ابزار مهمی مثل فضای مجازی هم بیش از پیش در ترویج فرهنگ غربی تاثیر گذار است به طور نمونه وقتی در اینستاگرام سلبرتیهایی که در حدود دوماه پیش دم از ایرانی بودن وبزرگداشت کوروش میزدند حالا عکسهای کریسمس وسال نو میلادی خود رامنتشر میکنند، وطبیعتا طیف گسترده ای از جامعه تحت تاثیر چنین فضاهایی قرا میگیرند.
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ ارگان رسانه ای وابسته به حوزه علمیه قم نوشت: هرچند تعداد افرادی که به نوعی دارای وادادگی فرهنگی هستند چندان زیاد نیست اما همین کم هم در جامعه اسلامی ما زیبنده نیست.
در واقع میتوان گفت رسانههای معاند سهم مهمی در بزرگنمایی وتوجه به آیین های غربی از جمله کریسمس دارند که امروزه در برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران بیشتر به آن پرداخته میشود.
اما جالب اینجاست عمده افرادی هم که دچار این نوع وادادگی های فرهنگی هستند و بدون داشتن حتی اطلاعات درستی از فرهنگ غرب به تقلید از آن میپردازند همان کاج به دستانی هستند که حدود دو ماه پیش یعنی در۷ آبان ماه سنگ کوروش پرستی به سینه میزدند.
عوامل تمایل به فرهنگ غربی
ریشه تاریخی
ریشه های تاریخی غرب گرایی به سالهای بسیار دور بر می گردد، با نگاهی به تاریخ ایران، در عصر سلطنت فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه که پای ایرانیان به فرنگ باز شد، تا عصر رضا شاه که دوره حساسی را در تاریخ ایران رقم زد، فصل متفاوتی در گرایش جوانان به فرهنگ غربی اغاز شد. از ان زمان که رضا شاه با سلطه سیاسی بر کشور، نحوه لباس پوشیدن و فرهنگ مردم ایران را تغییر داد، تاکنون مدها و الگوهای مختلف غربی در ایران و به خصوص در بین قشر جوان رایج گردیده است.( قایمی، علی، دنیای نوجوانی، سازمان ملی جوانان، 1381، ص 127ـ130.)
عدم درک هویت و فرهنگ خود
عامل دیگری که موجب می شود برخی جوانان، فرهنگ غرب را بر فرهنگ خودی ترجیح دهند این است که نسبت به فرهنگ و هویت خودی بی اطلاع یا کم اطلاع هستند، گرایش به فرهنگ بیگانه در صورتی امکان پذیر است که فرد احساس خلاء فرهنگی نماید. و یا اینکه فرهنگ خویش را ناقص یا غلط بپندارد. بلکه اگر جوانان، فرهنگ غنی و کامل اسلامی ایرانی را درک کنند، هیچگاه سراغ فرهنگ های پوچ و ناقص غربی نمی روند.
میل به پیشرفت
عامل دیگری که باعث شده جوانان ایران به فرهنگ غربی بیش از فرهنگ خودی اهمیت قایل شوند، ان است که فرهنگ غربی را نماد تمدن و پیشرفت می دانند. بسیاری از افراد بر این باورند که باید خود و فرهنگ شان را اروپایی کنند تا بدین ترتیب از ضعف و عقب ماندگی رهایی یافته و در ردیف کشورهای پیشرفته قرار گیرند. در حال حاضر بیشترین مدهایی که در جامعه و به خصوص در بین جوانان رایج می شود، با همین انگیزه است و افراد فکر می کنند که با تقلید از الگوهای غربی می توانند شخصیت بهتری از خود به نمایش بگذارند.
همه ما به خوبی می دانیم که پیروی از الگوها و مدهای غربی وهمچنین برگزاری جشن کریسمس و هالوین و یا حتی پوشیدن لباس هایی با ارم خارجی یا تقلید از مدل موی فلان فوتبالیست، نمی تواند به ما شخصیت اعطا کند و موجب پیشرفت و ترقی ما گردد. عوامل اصلی موفقیت در تمامی زمینه ها، خودباوری، اعتماد به نفس، و پایبندی به اصول و ارزشهای اخلاقی است. تا زمانی که علم و دانش در وجود ما شکوفا نگردد و زیرساخت های شخصیت ما مبتنی بر الگوهای فرهنگ اصیل این مرز و بوم شکل نگیرد، ارایش ظاهر و تقلید از مدها و الگوهای دیگران، جز بحران هویت و دور شدن از اصالت فرهنگی خویشتن نتیجه ای در پی نخواهد داشت. (ایمانی، محسن، تربیت عقلانی، انتشارات امیرکبیر، 1378، فصل اول و سوم)
تبلیغات گسترده غرب
مهاجمان فرهنگی ورسانه های فارسی زبان خارج نشین با بزرگنمایی و پرداختن فراوان به فرهنگ و آیینهای غربی و همچنین با درک قابلیت های فراوان هنر و برنامه های هنری و نیز با شناخت نیازهای نوجوانان و جوانان سعی کرده اند پیام های زهراگین خویش را در قالب های زیبا و جذاب هنری عرضه نمایند. انان همانگونه که کالاها و تولیدات خود را با بهترین بسته بندی ها و جذاب ترین رنگها و فریبنده ترین تبلیغات ارایه می نمایند، هم چنین افکار و اندیشه های شیطانی و دنیا پرستانه خود را در قالب دلفریب و تحریک امیز به فکر و جان مخاطبین القا می کنند.
امروزه ابزار مهمی مثل فضای مجازی هم بیش از پیش در ترویج فرهنگ غربی تاثیر گذار است به طور نمونه وقتی در اینستاگرام سلبرتیهایی که در حدود دوماه پیش دم از ایرانی بودن وبزرگداشت کوروش میزدند حالا عکسهای کریسمس وسال نو میلادی خود رامنتشر میکنند، وطبیعتا طیف گسترده ای از جامعه تحت تاثیر چنین فضاهایی قرا میگیرند.
راه های مقابله با تهاجم فرهنگی
در دنیای امروز کشورها نمی توانند دیواری به دور خود بکشند و از برخورد فرهنگ جامعه خود با فرهنگ های بیگانه در امان باشند. اگرفرهنگ جامعه ای توان خود را از دست بدهد و مردم از فرهنگ خود گسسته شوند قدرت درست اندیشیدن از آنها سلب می گردد و در این دریای ارتباطات غرق می شوند. و اگرملتی علاقه مند به حفظ و پاسداری از هویت فرهنگی خود باشد باید سعی کند فرهنگ غیر مادی جامعه خویش را حفظ نماید. البته این به آن معنا نیست که می توان یا باید فرهنگ غیر مادی را کاملاً دست نخورده و ثابت و اصیل نگه داشت زیرا تغییر از خصوصیات فرهنگ است. ولی این تغییر در صورتی به هویت فرهنگی آسیب نمی رساند که جریان عادی و خود به خودی را بپیماید.
برای مقابله و مبارزه با تهاجم فرهنگی راه حلهای زیادی بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می گردد.
1.شناخت همه جانبه تهاجم فرهنگی و اهداف دشمن از آن
هم برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن و هم برای یورش به فرهنگ مهاجم، شناخت دشمن و اهداف او از تهاجم فرهنگی از الفبای مبارزه و نخستین گام در این زمینه می باشد. چنانچه امام صادق(ع)می فرماید: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس کسی که عالم وآگاه به زمان خود باشد شبهات بر او هجوم نمی آورند» (علامه مجلسی، بحارالانوار، جلد 75، ص 269، ح109.)
2.تقویت بینش دینی و سیاسی مردم
تقویت باورهای دینی و پی ریزی بینشی درست در زمینه تعالیم دینی و سیاست می تواند چون سنگری نفوذناپذیر مردم را در برابر بمب باران فرهنگی دشمن محافظت نماید و سود جویان غرب را ناکام و ناامید سازد و مردم را به جهت گیری صحیح رفتاری رهنمون شود و از کژروی و ناهنجاری ها باز دارد. قرآن کریم در این باره می فرماید: «...یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ....؛(یونس/ 9) پروردگارشان به سبب ایمانشان هدایتشان می کند».
در این آیه سخن از هدایت انسان در پرتو ایمان به میان آمده است که فرد مؤمن از بسیاری فریبکاری ها و لغزشها نجات می یابد البته در کنار پرورش نهال ایمان در دلهای مؤمنین، آگاه ساختن آنان به مسائل سیاسی روز و تبیین هدف شوم دشمن در یورش فرهنگی نیز ضروری است.
۳. گسترش امر به معروف و نهی از منکر
اگر مردم به این اصل مهم دینی وعقلی آگاهی یابند و خود را مقید و عامل به آن کنند و هر کس در محدوده زندگی خویش با فساد و زشتی ها مبارزه کند و مردم را به نیکی دعوت نماید دشمن هرگز روزنه ای برای نفوذ نخواهد یافت. خداوند متعال در این باره می فرماید: «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». این آیه بیان می دارد که امر به معروف و نهی از منکر از لوازم و واجبات اجتماع سالم و صالح است.
مقام معظم رهبری در اشاره به اهمیت این موضوع و حقیقت می فرماید: مسأله امر به معروف تکلیف همیشگی مسلمان هاست، جامعه اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر زنده می ماند، قوام حکومت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر می باشد
۴. خودسازی متولیان فرهنگی
در اجرای فرهنگ سازی دینی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، گام نخست خودسازی متولیان فرهنگی و گام بعدی دیگر سازی است. امام صادق(ع)می فرماید: کونوا دعاة الناس باعمالکم، ولا تکونوا دعاهً بالسنتکم.(علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 5، ص 198، ح19)
در مجموع باید گفت گرایش به آیینهای غربی از جمله جشنهای کریسمس هم نوعی دیگر از همان تهاجم فرهنگی است که دچار آن شده ایم و به آن توجه نمیکنیم از این رو لازم است همه مردم بالاخص متولیان فرهنگی توجه ویژهای به آن داشته باشند و از تبعات فرهنگی آن غافل نباشند