خادمی: باید از کروز در برابر مافیا حمایت کرد/ با بخشخصوصی بهخودکفایی میرسیم
هدایتالله خادمی، نماینده ادوار مجلس و تحلیلگر مسایل اقتصادی، در واکنش به صحبتهای مطرحشه درباره واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی گفت: اگر بخواهیم به خودکفایی در صنعت خودرو برسیم باید به بخش خصوصی و شرکتهایی مانند «کروز» میدان بدهیم و از آنها در برابر مافیا حمایت کنیم. اینگونه شرکتهای بخش خصوصی، رقابت دشواری با مافیای اقتصادی دارند.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، هدایتالله خادمی، نماینده ادوار مجلس و تحلیلگر مسایل اقتصادی، در واکنش به صحبتهای مطرحشه درباره واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی گفت: در کشورهای توسعهیافته دولتها دستشان را از بخش خصوصی بیرون میآورند و وارد فاز نظارتی شدهاند تا آنچه بازارِ آزاد نام دارد رشد کند و عاملی برای توسعه شود.
وی افزود: در این وضعیت شرکتهای خصوصی منابع خود را وارد بازار کرده و پروژههای خودشان را اجرایی میکنند. هنگامی که آورده مالی از سرمایه شخصی باشد بهدنبالش رقابت و کیفیت تعیینکننده خواهد بود.
خادمی تاکید کرد: بخشخصوصی ایران باید برای رقابت وارد بازارهای جهانی شود تا بتوانیم بر روی صادارت محصولاتشان حساب باز کنیم.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: همه اینها بهشرط آن است که شاهد خصوصیسازی واقعی شویم چون تاکنون آنچه بهنام خصوصیسازی مشاهده کردهایم با شفافیت فاصله زیادی دارد.
خادمی یادآور شد: باندهای اقتصادی که بخشی از بازار را در اختیار دارند، اجازه واگذاری صنایع به بخشخصوصی واقعی را نمیدهند. شاید این مافیاها با دولتها هیچ نزدیکی خاصی نداشته باشند و خارج از سیستم از منابع استفاده کنند.
نماینده ادوار مجلس گفت: این گروهها در طول ادوار اخیر رشد چشمگیری کردهاند و بههمین دلیل بازار را در انحصار دارند و اجازه رشد بخشخصوصی را نمیدهند تا شاهد رشد بازار آزاد باشیم در مقابل اما همچنان رشد چشمگیر دولتها را مشاهده میکنیم.
خادمی اظهار داشت: وقتی دولت بخواهد در همه اجزای اقتصاد دخالت کند آن کارایی لازم را بههمراه نخواهد داشت، چون این بخشخصوصی است که باعث کارآمدی میشود.
وی تصریح کرد: دولت اکنون راهی ندارد جز اینکه داراییهای خود را بفروشد و هزینه نگهداری تاسیسات و حقوق کارگران و کارمندانش را بدهد.
این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: شرکتهایی مانند «کروز» که در این حوزه فعالیت میکنند، بهدلیل اینکه همواره با دخالتهای دولتیها روبهرو میشوند نمیتوانند استعداد خود را نشان دهند در حالی که باید از بخشخصوصی که مدعی تولید است حمایت کنیم.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم به خودکفایی در صنعت خودرو برسیم باید به بخشخصوصی و شرکتهایی مانند کروز میدان داد.
خادمی همچنین گفت: در سالهای اخیر نام برخی از شرکتهای داخلی خودروساز و قطعهساز را مطرح کردند و البته گفته شد که توانایی بومیسازی را هم دارند ولی رفتهرفته چون حمایتی نشد اکنون خبری از آنها نیست.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: تجربه نشان داده هرجایی که بخشخصوصی واقعی ورود کند با بالارفتن سطح تولید و افزایش فضای کار روبهرو میشویم و در ادامه نیروهای جدیدی مشغول بهکار خواهند شد. بخش خصوصی نیروهای کارآمد را جذب میکند و به آنها حقوق بهتری میدهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی ما اکنون و بعد از ۴۶ سال حمایت همهجانبه، باید کالایی تولید کند که جان مردم را با خطر مرگ روبهرو نکرده و باعث آلودگی محیطزیست نشود.