کد خبر: 211239
A

رحیم‌پور، کارشناس گردشگری: نقش انجمن‌های دوستی در صنعت گردشگری ایران مغفول مانده است

علی رحیم‌پور، کارشناس گردشگری به دیده‌بان ایران گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه گردشگری در انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها وجود دارد و این انجمن‌ها چون از بخش خصوصی بوده و به دولت‌ها وابسته نیستند، می‌توانند نقش مناسبی برای تغییر تصویر ایران در کشورهای هدف و مورد نظر ایران داشته باشند، اما به نظر می‌رسد که استفاده از ظرفیت‌های این بخش تا به حال در صنعت گردشگری کشورمان مغفول مانده است.

رحیم‌پور، کارشناس گردشگری: نقش انجمن‌های دوستی در صنعت گردشگری ایران مغفول مانده است

دیده‌بان ایران؛ میترا یزدچی - انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها، یکی از پل‌های ارتباطی ایران با بازارهای بین المللی گردشگری است. این انجمن‌ها به عنوان موسسات غیرانتفاعی، در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، گردشگری، آموزشی و توسعه مودت و دوستی بین مردم کشورها فعالیت دارند. 

برگزاری هفته‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های مشترک فرهنگی – هنری، توسعه راوبط تجاری – بازرگانی، نمایشگاه‌های اختصاصی گردشگری و صنایع دستی از جمله اقدامات این انجمن‌ها است. در این میان بخش گردشگری ایران که در شرایط فعلی بیش از همیشه نیازمند پشتیبانی است، می‌تواند از ظرفیت این انجمن‌ها بهترین بهره‌برداری را داشته باشد. 

در همین رابطه، علی رحیم‌پور، کارشناس گردشگری به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه گردشگری در انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها وجود دارد و این انجمن‌ها چون از بخش خصوصی بوده و به دولت‌ها وابسته نیستند، می‌توانند نقش مناسبی برای تغییر تصویر ایران در کشورهای هدف و مورد نظر ایران داشته باشند. 

وی افزود: اگر بتوانیم با انجمن‌های دوستی ایران و آژانس‌هایی که در بخش ورود و خروج گردشگر فعالیت می‌کنند و در برگزاری نمایشگاه‌ها، رخدادها و مراسماتی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، نقش دارند، نشست‌های تخصصی داشته باشیم و آن‌ها نیز بتوانند حضور منسجم‌تری داشته باشند، می‌توانند به معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری ایران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران تاثیر داشته باشند. با این نگاه به نظرم این بخش تا به حال در صنعت گردشگری مغفول مانده است. 

این کارشناس گردشگری اظهار داشت: در حوزه صنعت گردشگری ما می‌توانیم با حمایت از انجمن‌های دوستی ایران با کشورهای آسیا، اروپا و امریکا زمینه توسعه این صنعت را فراهم کنیم، بخصوص این که تاکنون اکثریت آنان اطلاعات دقیق و منسجمی از گردشگری کشور نداشته‌اند و ضروری است که وزارت گردشگری در این زمینه کمک کند و اطلاعات لازم را در اختیار انجمن‌های دوستی قرار دهد. 

وی افزود: اگر از این انجمن‌ها حمایت شود تا بتوانند در کشورهایی که با آن‌ها در ارتباط هستند با تورگردان‌های مهم ارتباطات لازم را برقرار کنند و بتوانند تورگردان‌های حرفه‌ای آن کشورها را با همکاری وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی ایران و جامعه تورگردان‌های ما به ایران دعوت کنند زمینه توسعه این صنعت فراهم می‌شود. 

تاثیر شرایط منطقه بر گردشگری ایران

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای جذب توریست و گردشگر، آرامش و راحتی گردشگر است. این درحالی است که اکنون بیشتر کشورهای اطراف ایران درگیر جنگ و نبرد هستند، از اوکراین و روسیه گرفته تا یمن و رژیم صهیونیستی. حال این سوال پیش می‌آید ما باید در این شرایط ناامیدانه از هرگونه تلاشی برای جذب گردشگر خارجی دست برداریم؟ 

رحیم‌پور در این رابطه نیز بیان کرد: ما نباید معطل تغییر وضعیت موجود باشیم تا شرایط عادی شود، چون در این صورت خیلی زمان می‌برد. بنابراین باید تلاش کنیم با وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود در منطقه از فرصتهای موجود برای توسعه گردشگری داخلی بیشترین بهره را ببریم. دستگاه‌های دولتی بایستی کمک کنند تا کارکنان و بازنشستگان، کارگران و دانشجویان و خانواده‌های محترم آنان به سفر بروند. آژانس‌های بخش خصوصی ما این آمادگی را دارند تا مجری تورهای ویژه برای کارکنان و خانواده باشند. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: نباید در این شرایط رکود، اجازه دهیم بخش خصوصی دست‌اندرکار صنعت گردشگری بیش از این آسیب ببیند. دولت بایستی از طریق کمک‌های حمایتی و افزایش معافیت‌ها به گردشگری داخلی کمک کند تا چرخه اقتصادی آنان در این شرایط بدحالی پایدار بماند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر