افزایش نرخ های تعمیر خودرو/ رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس خبر داد: افزایش ۴۰ درصدی قطعات خودرو
عبدالرضا محمدی طامه، رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس، گفت:«قیمت قطعات خودرو از سال گذشته تا کنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است و این در حالی است که کیفیت قطعات خودروهای ایرانی مطلوب نیست.»
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ این روزها کمتر کسی را می توان یافت که از کیفیت خودروهای ایرانی، قطعات خودرو و خدمات پس از فروش خودرو گلایه نکند.قصهی پر غصه تأمین قطعات خودرو و کمبود آن، موضوعی است که سالهاست مصرفکنندگان را نگران کرده اما به ناچار با این چالش که خسارت جانی و مالی جبران ناپذیری را نیز به همراه دارد دست و پنجه نرم می کنند.
در واقع کمبود قطعات خودرو در ایران ناشی از عوامل مختلفی است که شامل تحریمهای بینالمللی، مشکلات اقتصادی، کمبود سرمایهگذاری، مدیریت ناکارآمد و افزایش ناگهانی تقاضا میشود. تحریمها محدودیتهایی را در واردات قطعات و مواد اولیه به وجود آورده و وضعیت اقتصادی و نوسانات ارزی نیز هزینههای تولید را بالا میبرد.
علاوه بر این، عدم سرمایهگذاری و مشکلات مدیریتی به کاهش ظرفیت تولید و کیفیت محصولات منجر میشود. در نهایت، افزایش تقاضا برای خودروها نیز میتواند به تشدید کمبود قطعات کمک کند. این عوامل به طور همزمان چالشهایی را برای صنعت خودروسازی ایران به وجود میآورند.
افزایش ۴۰ درصدی قطعات خودرو
عبدالرضا محمدی طامه، رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس، در گفتوگو با خبرآنلاین درباره افزایش هزینه قطعات خودرو در یک سال اخیر اظهار داشت: قیمت این قطعات از سال گذشته تا کنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که کیفیت این قطعات چندان مطلوب نیست و این موضوع موجب شده تا مردم به طور مکرر برای تعویض قطعات به تعمیرگاهها مراجعه کنند.
قطعات خودروهای ایرانی کیفیت ندارند
محمدی طامه همچنین بیان کرد که در حال حاضر عرضه قطعات چینی کاهش یافته است و کیفیت قطعات خودروهای ایرانی نیز مطلوب را نیست.
او یکی از دلایل کمبود قطعات چینی را کمبود دلار و نبود مدیریت مناسب در این زمینه دانست و افزود: در کشور ما به قدری خودرو وارد شده که هر کدام نیاز به قطعات خاص خود دارند و این مسئله به مشکلات موجود دامن زده است.
او در مورد هزینههای نگهداری یک خودرو در طول یک سال میگوید:«این موضوع به رفتار راننده بستگی دارد. برخی رانندگان به خوبی رانندگی میکنند و در نتیجه هزینههای کمتری دارند، در حالی که برخی دیگر با رانندگی نامناسب، مجبور به پرداخت هزینههای بیشتری هستند.
نقطه ضعف خودروهای ایرانی چیست؟
رئیس اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس، مهمترین نقطه ضعف خودروهای ایرانی را ایمن نبودن میداند و میگوید کیفیت نداشتن خودرو یعنی وقتی یک ماشین ایرانی تصادف می کند سرنشینان آن در امان نیستند.
وی تاکید کرد: «خودروی ایرانی اصلا کیفیت ندارد، شما روی بدنه آن دست بزنید و ببینید که چقدر ضعیف هستند، هر سال یک چیزی از آن کم شده است.»
عدم نظارت دولت بر تعمیرگاههای غیرمجاز
او با اشاره به تعداد واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه تهران افزود:« در تهران، ۱۳۵ واحد صنفی تحت نظارت اتحادیه فعالیت میکنند و برای ما که در زمینه تعمیرات فعالیت داریم، تعداد این واحدها به حدود ۳ هزار میرسد.» او ادامه داد: در تهران تعداد زیادی واحد صنفی غیرمجاز وجود دارد، اما ما علیه برخی از آنها اقدام کردهایم، بازرسانی فرستادهایم و به آنها اخطار دادهایم و تعدادی از این واحدها در حال بازرسی هستند.
محمدی در پاسخ به این سوال که آیا دولت اقداماتی علیه این واحدهای غیرمجاز انجام داده است یا خیر، گفت: خیر، دولت مشغول مسائل دیگری است و پیگیری کامل انجام نمیشود. به عنوان مثال، برخی تعمیرگاههای غیرمجاز ۳۰۰ بار پلمپ شدهاند، اما دولت باید آنها را ببندد و این کار را انجام نمیدهد، به عبارت دیگر، به این موضوع رسیدگی نمیشود.
او بیان میکند که صداوسیما باید مردم را در مورد واحدهای صنفی غیرمجاز آگاه کند تا بدانند ماشین خود را برای تعمیر به کجا ببرند، اما صداوسیما زمان کافی برای این کار به ما نمیدهد.
در مورد تفاوت قیمت بین قطعات استاندارد و غیر استاندارد، او توضیح میدهد: ببینید، به قدری لوازم چینی بیکیفیت وارد بازار شده که تعمیرکاران آنها را روی ماشین نصب میکنند، اما هفته بعد دوباره خراب میشوند.
این اختلاف قیمت بیش از دو برابر است، اما باید توجه داشت که اگر مردم هزینه بیشتری را برای خرید قطعه استاندارد پرداخت کنند، قطعاً کیفیت و دوام بهتری را دریافت خواهند کرد.