جمالیان، نماینده مجلس: تمام ایرانیان داخل و خارج کشور به شرط تامین ارز میتوانند خودرو وارد کنند/ مجلس با کاهش تعرفه واردات، جلوی انحصار ایران خودرو و سایپا ایستاد
جمالیان، نماینده اراک در مجلس با بیان این که براساس مصوبه بودجه ۱۴۰۴، از سال آینده تمام ایرانیان داخل و خارج کشور به شرط تامین ارز میتوانند خودرو وارد کنند، به دیدهبان ایران گفت: در تعرفه ۶۰ درصدی تعیینشده برای واردات خودرو، فرقی بین افراد عادی و شرکتها وجود ندارد، یعنی عموم اشخاص حقیقی و حقوقی در سال آینده میتوانند با همین تعرفه به واردات خودرو بپردازند. مجلس با کاهش تعرفه واردات خودرو، جلوی ایران خودرو و سایپا ایستاد تا رفتهرفته انحصار بازار خودروی کشورمان از دست این دو شرکت خارج شود.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، در حالی که از سال ۹۷ واردات خودروهای خارجی به کشورمان صرفا به صورت انحصاری توسط برخی شرکتهای بازرگانی یا مونتاژکار، آن هم از برندهای معدود عمدتا چینی و بعضا کرهای و ژاپنی انجام میشد، در دیماه ۱۴۰۲ هیات دولت قبل آییننامه واردات خودرو را اصلاح کرد که براساس آن، ضمن کاهش تعرفه گمرکی به ۷۰ درصد، شرایط برای واردات انواع برندها تسهیل شد. البته عملا اجرای این آییننامه تا سال ۱۴۰۳ به تاخیر افتاد، اما براساس آمار اعلامشده توسط گمرک، در هشتماهه نخست امسال ۲۸ هزار و ۴۱۸ خودروی سواری نو از گمرکات کشور ترخیص شده است.
البته در حال حاضر صرفا واردات خودروهایی مجاز است که نام آنها در فهرست محدود اعلامشده توسط وزارت صمت قرار گرفته باشد. در این فهرست که هر از گاهی بهروزرسانی میشود، تنها ۳۶ مدل خودرو قرار دارند که مانند قبل، عمدتا از برندهای چینی، ژاپنی و کرهای هستند. البته سهم خودروهای ژاپنی و کرهای در سبد خودروهای مجاز برای واردات نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته و نام یک برند انگلیسی و دو برند آلمانی نیز به این فهرست اضافه شده است. با این حال، براساس آییننامهای که در حال حاضر توسط وزارت صمت و گمرک اجرا میشود، همچنان فقط تعداد معدودی از شرکتهای بازرگانی و مونتاژکار، مجوز وارد کردن خودرو به کشور را دارند و هنوز واردات برای عموم مردم آزاد نشده است.
در این میان اما نمایندگان مجلس اخیرا در فرآیند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴، بندی را تصویب کردند که براساس آن، دولت مکلف است که در سال آینده ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات خوردو تخصیص دهد. این واردات نیز برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق قانون بتوانند از محل ارز حاصل از صادرات استفاده کنند، مجاز خواهد بود. اگرچه طبق این بند قانونی، واردات خودرو برای افراد عادی به صورت محدود امکانپذیر خواهد بود، اما از این به بعد، این صرفا شرکتهای خاص نیستند که خودرو وارد خواهند کرد، بلکه هر ایرانی که کالایی را صادر کند، میتواند از محل ارز آن، خودرو هم وارد کند. همچنین در این مصوبه، واردات خودرو برای ایرانیان خارج از کشور هم به شرط آن که خودشان بتوانند ارز لازم برای این کار را تامین کنند، آزاد شده است. از همه مهمتر این که در مصوبه اخیر مجلس، تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد کاهش یافته است و واردات خودروهای نو و کارکرده تا ۵ سال، البته خودروهایی که حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی و کمتر داشته باشند، مجاز اعلام شده است.
در همین راستا سید محمد جمالیان، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار دیدهبان ایران با تاکید بر این که در سال آینده واردات خودرو برای عموم اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد خواهد بود، توضیح داد: براساس مصوبه بودجه ۱۴۰۴ از سال آینده تمام ایرانیان داخل و خارج کشور به شرط تامین ارز میتوانند خودرو وارد کنند، یعنی هم ایرانیان داخل کشورمان که کالایی را صادر میکنند، میتوانند از ارز حاصل از صادرات خود برای واردات خودرو استفاده کنند و هم ایرانیان خارج از کشور که خودشان ارز لازم برای واردات خودرو را دارند، میتوانند با استفاده از سرمایه خودشان، خودرو وارد کنند. شرکتهایی هم که بتوانند در مناقصههایی که طبق برنامه توسط وزارت صمت برگزار خواهد شد، برنده شوند، در سال آینده مجاز به واردات خودرو خواهند بود؛ البته به شرط آن که صلاحیت این شرکتها توسط سازمان برنامه و بودجه تایید شود.
وی افزود: مدتها بود که مردم از حق عمومی خودشان برای استفاده از خودروهای روز جهان با قیمت مناسب محروم بودند و در این مدت، ایران خودرو و سایپا اوج سوءاستفاده را در بازار انحصاری خودروی کشورمان انجام دادند و محصولاتی را به مردم دادند که نه ایمنی لازم را داشتند و نه استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت در آنها رعایت میشد. دولت و مجلس در حال حاضر در ابتدای راه آزادسازی واردات خودرو قرار دارند و ممکن است در فرآیند تدوین آییننامه اجرایی مصوبه بودجه ۱۴۰۴ درباره واردات خودرو و سپس اجرای آییننامه مذکور، چالشهایی وجود داشته باشد، اما مجلس در این زمینه هم نظارت میکند تا قانون درست اجرا شود و هم به دولت کمک میکند تا اگر احیانا نواقصی در قانونگذاری وجود دارد، برطرف شود تا مردم ایران بتوانند خودروهایی را که استحقاق آنها را دارند، با هزینه کمتر استفاده کنند.
جمالیان ادامه داد: در تعرفه ۶۰ درصدی تعیینشده برای واردات خودرو، فرقی بین افراد عادی و شرکتها وجود ندارد، یعنی عموم اشخاص حقیقی و حقوقی در سال آینده میتوانند با همین تعرفه به واردات خودرو بپردازند. کاهش تعرفه و تسهیل شرایط واردات دهها هزار دستگاه خودروی نو و کارکرده، قطعا میتواند در سال آینده کمک زیادی به ثبات بازار خودروی کشورمان کند و مانع از افزایش قیمتهای هیجانی شود. در همین چند روزی که بحثها درباره جزئیات مصوبه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ بالا گرفته است، شاهد تاثیر روانی مثبت این مصوبه روی بازار هستیم که تا حدی مانع از افزایش قیمتها شده است. این در حالی است که همین چند هفته قبل، ایران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش داد و باید تاثیر این اقدام را خیلی بیشتر در بازار آزاد میدیدیم، اما اثر روانی مصوبه مجلس درباره تسهیل شرایط واردات، توانسته است تا حدی بازار خودرو را کنترل کند.
وی در پایان تصریح کرد: مجلس با کاهش تعرفه واردات خودرو در فرآیند بررسی لایحه بودجه، جلوی ایران خودرو و سایپا ایستاد تا رفتهرفته انحصار بازار خودروی ایران از دست این دو شرکت خارج شود. با افزایش میزان واردات از ابتدای سال ۱۴۰۴ نیز هم قیمت خودروی خارجی و هم قیمت خودروی داخلی در بازار ایران معقولتر خواهد شد و مردم ما میتوانند از خودورهای بهتری استفاده کنند.
منبع: دیدهبان ایران