وزارت آموزش و پرورش: هر روز تعطیلی مدارس ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمیگیرد، گفت: یک روز تعطیلی مدارس ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمیگیرد، گفت: یک روز تعطیلی مدارس ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
علی فرهادی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش در نشست خبری عصر امروز در مدرسه شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: مدرسه محل تجلی دانایی، دانشافزایی و حرکت به سوی تعالی است. نمونههای زیادی از اقدامات زیبا را در مدارس شاهد هستیم. مثلا معصومه عباسیان معلمی است که خودروی خود را فروخته و صرف تحصیل دانشآموز بیبضاعت کرده است.
وی با بیان اینکه ایران در ۸ المپیاد علمی جهانی، ۳۴ مدال کسب کرده است، ادامه داد: در جشنواره جوان خوارزمی ۲۵۸۱ طرح برتر شناسایی شد که ۳۵ طرح تجلیل شدند.
فرهادی گفت: ۱۰۰ هزار دانشآموز در اردوهای تمشک شرکت کردند که با هدف کمک به دانشآموزان آسیب دیده برگزار شده است.
وی با اشاره به لزوم فرهنگسازی در حوزه مصرف انرژی، اضافه کرد: ۲ هزار مدرسه برای تجهیز به نیروگاه برق خورشیدی هدفگذاری شده است که تا کنون ۱۰۰ مدرسه محقق شده است.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش گفت: در مهر امسال ۱۷۰۷ مدرسه با ۸ هزار کلاس جدید تحویل آموزشوپرورش شد و ۱۹ هزار مدرسه به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده است.
وی افزود: توجه دولت به آموزشوپرورش همین بش که ۱۰۴ هزار نفر به جمعیت آموزشوپرورش شد که ۳۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و مابقی از طریق ماده ۲۸ جذب شدند.
۲۸ هزار معلم هنوز فاقد رتبه هستند
فرهادی با بیان اینکه پرونده رتبه بندی معلمان در حال عادی است و پرونده بلاتکلیف نداریم، گفت: بعد از رتبهبندی معلمان، ۵۷۲ هزار نفر معترض بودند که رسیدگی شد و پاسخها اعلام شد.
وی ادامه داد: همچنین ۱۰۱ هزار معلم به دلایل مختلف فاقد رتبه بودند که در بررسیها، ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر رتبه آموزشیار معلم، ۲۱ هزار نفر رتبه مربیمعلم، ۴۰ هزار نفر رتبه استادیار معلم و ۹۹ نفر رتبه دانشیار معلم را کسب کردند و ۲۸ هزار نفر ماندهاند که پروندهشان در حال بررسی است و تا یک ماه دیگر تعیین تکلیف میشود. ضمن اینکه ۵۸ هزار معلم جدید داریم که از مزایای رتبهبندی استفاده میکنند تا مدارک را ثبت کنند.
تلاش برای برگزاری آزمون استخدامی جدید تا قبل از سال
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش درباره پیگیری اعتراضات آزمون استخدامی اظهار کرد: در آزمون آموزگاری و دبیری تعدادی از ظرفیت خالی ماند و افرادی که در گزینش رد شده بودند تعداد زیادی تأیید شدند و قرار بود تا ۱۰ دی نتیجه اعتراضات آزمون آموزگاری و دبیری اعلام شود که با تأخیر همراه شد و تا پایان دی اعلام خواهد شد.
وی درباره آزمون استخدامی جدید آموزش وپرورش هم بیان کرد: آزمون استخدامی دیگری قبل از پایان سال برگزار خواهد شد و با توجه به تغیرات مدیریتی در سازمان اداری و استخدامی و بخش نیروی انسانی آموزشوپرورش، دریافت مجوز استخدام طولانی شد و به محض دریافت مجوز میزان پذیرش را اعلام میکنیم.
فرهادی تصریح کرد: تلاش بر این است بیشتر استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد، چون از هر استان برای همان استان پذیرش دانشجو معلم خواهیم داشت.
اجرای یکسال برنامههای آموزشوپرورشی برنامه هفتم پیشرفت ۲۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش در واکنش به جملهای مبنی بر اینکه در مدارسی که رئیسجمهور در شهرقدس بازدید کرده بود، تجهیزات فرسوده بود، گفت: در شهرقدس، جمعیت دانشآموزی بسیار بالا است و هرچقدر مدرسه میسازیم، کمبود اینجاست. از سوی دیگر تراکم دانشآموزی در کلاس درس در این منطقه بالا است.
وی ادامه داد: موضوعات مربوط به آموزشوپرورش در برنامه هفتم پیشرفت را احصا کردیم که فقط این برنامهها برای سال ۱۴۰۴ رقمی حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مجوز پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان داده شد
فرهادی درباره پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان اظهار کرد: پرداخت پاداش پایان خدمت از گذشته اینگونه بود که سال بعد اعتبارات پرداخت میشد که معضلی ایجاد کرده بود و ما سعی کردیم در بودجه پیشبینی کنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۷۵ هزار بازنشسته در سال ۱۴۰۲ داشتیم، اضافه کرد: ۴۰ درصد پاداش این بازنشستگان در مهر ماه پرداخت شد و ۶۰ درصد باقیمانده به دلیل عدم وجود بستر قانونی در بودجه ۱۴۰۳ پرداخت نشد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش افزود: با همکاری سازمان برنامه و بودجه، این موضوع در جلسه سران قوا اعلام شده است و مجوز پرداخت گرفته شده است که به محض ابلاغ به سازمان برنامه و بودجه وارد مذاکره شده و برای دریافت آن اقدام میکنیم.
فرهادی درباره گلایه کنکوریها درباره یکبار ترمیم نمره و حذف تأثیر قطعی نمرات امتحان نهایی پایه یازدهم، گفت: مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش لازم الجرا است. در حال حاضر یکبار اجازه داده شده است و پیشنهادات دیگر در مرحله بررسی است و هنوز مورد جدیدی تصویب نشده است.
دانشآموزان ایرانی به ۲۲ درصد سؤالات تیمز پاسخ ندادند
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش درباره نتایج آزمون تیمز و پرلز، بیان کرد: آزمون تیمز و پرلز مطالعه همزمان درباره دانشآموز، معلم و والدین است. در واقع یک تحلیل سیستم است که با آزمون محض متفاوت است.
وی ادامه داد: در این آزمون، عدد میانگین درباره سوالات که پاسخ داده نمیشود، ۱۰ درصد است که دانشآموزان ایرانی ۲۲ درصد سؤالات را خالی گذاشتند و این موضوع به معنای این نیست که بلد نبودند. اما نشان میدهد تمرکز دانشآموزان ما پایین است که باید روی آن کار کنیم و به عمق بخشیدن در بحث ریاضی و علوم چهارم و هشتم کار کنیم.
فرهادی افزود: در هر صورت تلاش نظام تعلیم و تربیت و دولت این است که اجازه ندهیم رتبهمان در آزمونهای تیمز و پرلز پایینتر بیاید. معتقدم آسیب دانشآموزان در دوره کرونا میتواند تأثیرگذار باشد و این نشان میدهد که کشورهایی که تعطیل نکردند، نمره بهتر دریافت کردند. البته پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در حال بررسی و تحلیل این موضوع است.
والدین به جمعیت بالای کلاسهای درس حساس هستند
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اختلاف نمرات مدارس غیردولتی ۱۰.۸۰ و مدارس دولتی عادی ۸۰۳۰ در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ است و اینکه چرا این تصور وجود دارد که کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی بالاتر است، در حالی که آمارهای رسمی خلاف این موضوع را نشان میدهد، بیان کرد: کیفیت آموزشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در کسب نمرات، استعداد دانشآموز، تلاش خانواده و خود دانشآموز بسیار مؤثر است و نه صرفاً دسترسی به امکانات.
وی افزود: گرایش خانوادهها به مدارس غیردولتی ممکن است به دلایلی مانند خلوتتر بودن کلاسها، احترام به حقوق والدین و دانشآموزان و ارائه فضای بهتر در مدارس غیردولتی باشد. با این حال، نباید این موارد را با کیفیت آموزش اشتباه گرفت.
فرهادی با اشاره به تأکید مسئولان کشور، از رهبر معظم انقلاب تا رئیسجمهور، بر توجه به مدارس دولتی عادی، ادامه داد: این تصور که مدارس دولتی کیفیت پایینی دارند اشتباه است. البته مشکلاتی مانند تراکم بالای دانشآموزان در کلاسها وجود دارد. مثلا در شهرستانهای تهران، رشد جمعیت دانشآموزی از ظرفیت مدرسهسازی پیشی گرفته است.
وی تصریح کرد: والدین به جمعیت بالای کلاسهای درس حساس هستند، اما نباید این موضوع منجر به برداشت اشتباه از کیفیت آموزشی مدارس دولتی شود. نتایج امتحانات نهایی، کیفیت واقعی این مدارس را نشان داده است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش گفت: باید تلاش کنیم تا مدارس دولتی و غیردولتی براساس سند تحول بنیادین محلی برای یادگیری باشند. این تصور که فضای مدارس غیردولتی شادتر است، صحیح نیست. بسیاری از مدارس دولتی دارای فضای بسیار مطلوبی هستند که شاید نمونه آنها را در مدارس غیردولتی نتوان یافت. دولت بهطور مداوم برای ارتقای سطح مدارس دولتی تلاش میکند و زمانی که رئیسجمهور برای این موضوع صرف میکند، نشاندهنده اهمیت آن است.
هر روز تعطیلی مدارس هزار میلیارد تومان هزینه دارد
فرهادی با تأکید بر اینکه به دنبال تعطیلی مدارس نیستیم، گفت: یک روز تعطیلی مدارس هزار میلیارد تومان هزینه دارد و آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمیگیرد و روی این موضوع باید برنامهریزی کنیم.
بررسی استفاده از هوش مصنوعی در آموزشوپرورش
فرهادی درباره ورود هوش مصنوعی به آموزشوپرورش، تصریح کرد: شورای عالی آموزشوپرورش بهزودی نحوه برنامه درسی ملی و هوش مصنوعی را اعلام میکند که چگونه در آموزشوپرورش استفاده شود.
وی ادامه داد: باید نکات مثبت هوش مصنوعی را در نظر گرفت چراکه در آینده استفاده از هوش مصنوعی گستردهتر میشود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش گفت: کمبود و تأمین نیرو متفاوت است و ما سعی میکنیم کمبود نیرو را با اضافه تدریس معلمان جبران کنیم. امسال ۱۰۰ هزار معلمان شاغل اضافه تدریس گرفتند که با ۵۰ هزار نیرو برابری میکند و ۴۵ هزار بازنشسته نیز حقالتدریس گرفتند.
افزایش ۴ میلیونی جمعیت دانشآموزان متوسطه دوم در ۵ سال آینده
فرهادی با اشاره به اینکه در ۵ سال آینده تعداد دانشآموزان دوره متوسطه دوم، ۴ میلیون نفر افزایش مییابد، گفت: اگر برای این ایام هنرستانها توسعه نیابد دانشآموزان به دبیرستانها خواهند رفت.
وی افزود: قطعاً در این مدت نمیتوان این تعداد هنرستان ساخت بنابراین برون سپاری را مدنظر داریم که مدل موفقی است و از ظرفیت صنایع استفاده میکنیم و چون خودشان دانشآموزان را آموزش میدهند به نوعی نیروی انسانی مورد نیاز خود را تامین کردهاند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: 10 سال بدهکاری به حوزه صنعت در این رابطه داشتیم که پرداخت شد و قرار است به روز پرداخت شود تا باعث افرایش انگیزه صنعت برای توسعه هنرستانها شود.
فرهادی درباره وضعیت نیروهای خرید خدمات، گفت: این نیروها از سال ۱۳۹۳ در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی به کار گرفته شدهاند یعنی حقوق آنها به این شکل است که مبلغ حقوق برای موسسه پرداخت شده و آنها به معلمان پرداخت میکردند یعنی هیچ رابطه استخدامی بین معلمان خرید خدمات با آموزش و پرورش نیست.
وی ادامه داد: امسال این عزیزان به صورت قرارداد حقالتدریس آزاد و به صورت کددار قرارداد بستند و موسسات خرید خدمات کنار گذاشته شدند. مطلوب ما این است که به صورت قرارداد کارمعین به کار گرفته شوند که به مجوز سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیاز است که پیگیر هستیم.
فرهادی درباره وضعیت نیروهای خرید خدمات، گفت: این نیروها از سال ۱۳۹۳ در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی به کار گرفته شدهاند یعنی حقوق آنها به این شکل است که مبلغ حقوق برای موسسه پرداخت شده و آنها به معلمان پرداخت میکردند یعنی هیچ رابطه استخدامی بین معلمان خرید خدمات با آموزش و پرورش نیست.
وی ادامه داد: امسال این عزیزان به صورت قرارداد حقالتدریس آزاد و به صورت کددار قرارداد بستند و موسسات خرید خدمات کنار گذاشته شدند. مطلوب ما این است که به صورت قرارداد کارمعین به کار گرفته شوند که به مجوز سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیاز است که پیگیر هستیم.