حمایت پزشکیان از قرارداد پرشبهه چند میلیارد دلاری زاکانی با چینیها؟/ امانی، عضو شورای شهر: شهرداری باید به ابهامات قرارداد چین پاسخ دهد
برخی از منتقدان معتقدند که پزشکیان در موضوع قرارداد حملونقلی شهرداری تهران با چینیها فریب زاکانی را خورده است و برخی دیگر هم کمی خرافات چاشنی آن کردهاند و با یادآوری جزییات و حواشی دوره ریاست جمهوری احمدینژاد بر این باورند که دستپرورده محمود، مسعود را جادو کرده است. البته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با دیدهبان ایران تاکید دارد که «شهرداری رقم دقیق قرارداد قطعیشده با طرف چینی را به اطلاع همه اعضای شورا نرسانده است و باید جزییات این قرارداد را به صورت شفاف اعلام کند.»

دیدهبان ایران؛ پریسا هاشمی: حدود ۱۰ روز قبل مسعود پزشکیان، رئیسجمهور با حضور در مراسم رونمایی از اتوبوسها و خودروهای برقی در مسیر اقدامات نمایشی شهردار تهران، از علیرضا زاکانی حمایت کرد. او روبان پروژهای را برید که قرارداد مربوط به آن با ابهامات بسیاری روبهرو است و منشأ مالی آن هنوز مشخص نشده است. زاکانی در این مراسم تاکید کرد: «پروژههای رونماییشده بیش از ۵.۶ میلیارد یورو ارزش دارد. ۴.۶ میلیارد یورو از طرحها مربوط به ۲ خط مترو و یک میلیارد دلار هم مربوط به اتوبوس و تاکسی است.»
در این مراسم، پزشکیان هم مانند دیگر مسئولان پشت ماشین شاسیبلند چینی نشست و برای تکمیل آلبوم مسئولیتش عکس گرفت، بدون آن که تحقیق کند پشت پرده این خودروهای برقی چه قرارداد پرشبههای خفته است؛ به نحوی که در ماههای گذشته، بارها اعضای شورای شهر تهران، ابهامات گوناگونی را نسبت به قرارداد شهرداری با چینیها مطرح کردهاند.
قرارداد حملونقلی شهرداری با یک شرکت ساختمانی چینی
اما واقعیت ماجرا چیست؟
سال گذشته شهردار تهران ناگهان تصمیم گرفت رأسا به چین برود و یک تفاهمنامه ۱۲ میلیارد یورویی منعقد کند. چه جریان و کسانی پشت این قرارداد بوده و هست را باید سازمانهای نظارتی پاسخ دهند که این تفاهم را کاملا مورد بررسی قرار داده، اما نتایج آن را به صورت کامل اعلام نکردهاند.
بعد از سفر شهردار تهران و هیات همراه او به چین، در ماههای پایانی پارسال شهرداری با تلاشهای بسیار توانست بالاخره مبلغ ۲.۱ میلیارد یورو از این تفاهمنامه را با تصویب شورای شهر تهران به قرارداد تبدیل کند؛ قراردادی که با مهر محرمانگی از دسترس عموم حتی برخی اعضای شورای شهر خارج شد تا کسی نتواند به جزییات ایرادهای آن پی ببرد. اما در نهایت مشخص شد که شهرداری با یک شرکت ساختمانی چینی برای خرید اتوبوس و خودروی برقی قرارداد بسته است!
در حقیقت با این قرارداد، شهرداری تهران یک شرکت ساختمانی چینی را وارد حوزه حملونقل کرد. علیایحال این قرارداد زیر ذرهبین نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت. اما این نظارت به مذاق آقایان در شهرداری تهران خوش نیامد و به مقابله با سازمان بازرسی برآمدند و این تقابل تا جایی بالا گرفت که حتی به بیت رهبری رسید.
ایرادات اتوبوسهای برقی و ترامواهای وارداتی
درست است که برخی از اعضای شورای شهر تهران از دستاوردهای جدید شهرداری به عنوان «وعده صادق» یاد کردند، اما این دستاوردها، قابل دفاع و تبلیغات نیست. با آمدن اتوبوسهای برقی به تهران مشخص شد که این خودروها برقی – دیزلی هستند و در کاهش آلودگی فصل سرمای زمستان نقشی ایفا نخواهند کرد و آلودگی بهجای خود میماند، زیرا این اتوبوسها هم از برق استفاده میکنند هم گازوئیل، بنابراین در سوخت هم هیچ صرفهجویی نمیشود.
از سوی دیگر، تراموایی که بیش از دو سال وعده داده بودند نیز اتوبوس چرخ لاستیکی از آب درآمد. هرچند که با مدیریت شهری حاکم بر پایتخت افزایش یک اتوبوس به شهر تهران هم غنیمت است، اما نه با قیمتی بیش از دو برابر اتوبوسهای دیزلی و با یک قرارداد پرابهام که مصوبه ۲.۱ میلیارد یورویی شورای شهر را دارد و زاکانی ارزش آن را بیش از ۵.۶ میلیارد یورو اعلام کرده است.
بیاطلاعی اعضای شورای شهر از رقم دقیق قرارداد
در همین راستا ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار دیدهبان ایران مبنی بر این که آیا ابهامات قرارداد شهرداری با چینیها برطرف شده است یا خیر، گفت: «جزییات این قرارداد از سوالات ما هم هست. حقیقتا بعد از این که قرارداد به شورای حل اختلاف وزارت کشور ارجاع شد، مطلع نیستیم که بررسی آن در چه مرحلهای است. موضوعاتی شنیدهایم، اما به صورت رسمی و کتبی، مطلبی به ما اعلام نشده است.»
او در پاسخ به این سوال که شفافیت مالی این قرارداد مشخص شده است با خیر تاکید کرد: «چند مبلغ درباره رقم این قرارداد گفته شده است. از ۱۳ میلیارد یورو تا ۱۰ میلیارد یورو در مراسم اخیر هم شنیدهایم، ولی ما هم نمیدانیم که مبلغ قرارداد قطعی بین شهرداری تهران و طرف چینی چقدر است. شهرداری باید این را به صورت شفاف ارائه کند.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در واکنش به این که شهرداری اعلام کرده است که قرارداد را در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار داده، بیان کرد: «ظاهرا این قرارداد در اختیار بعضی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته، اما من هم از یک جایی به بعد پیگیری نکردم. قراردادی که به اعضای شورای شهر تهران دادند هم با آن چیزی که اجرا شده، همخوانی ندارد و شفاف نیست. باید در ادامه در صحن شورای شهر و تعامل با شهرداری به این موضوعات پاسخ دهند.»
امانی در پایان در پاسخ به این سوال که فکر میکنید شهرداری پس از این همه مدت به شما پاسخ درستی بدهد یا خیر، گفت: «امیدواریم پاسخ دهد.»
منبع: دیدهبان ایران