?>
کد خبر: 218320
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

قائمی، عضو شورای شهر: اتوبوس‌های برقی آزمایشی خط جمهوری با موتور دیزل ژنراتور شارژ میشود/ اتوبوس‌های چهارکابینه چرخ‌لاستیکی دست دوم را به اسم «تراموا» وارد تهران کردند/ خدا کمک کند که این دوره شهرداری زودتر تمام شود + فیلم

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از یک‌طرفه بودن و هماهنگ نشدن تصمیمات شهرداری با شورای شهر به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، به دیده‌بان ایران گفت: شهرداری به صورت یک‌طرفه و بدون هماهنگ کردن با شورا، دو دستگاه اتوبوس چهارکابینه چرخ‌لاستیکی را به اسم «تراموا» وارد تهران کرد و بعد هم به چین پس فرستاد. بعد از مدتی هم اعلام کردند که این اتوبوس‌ها دست دوم بوده است. این هم جزو اخبار جالبی بود که شنیدیم. انشاءالله خدا کمک کند که این دوره زودتر تمام شود./ وی افزود: ژنراتورهای همین اتوبوس‌های برقی که به صورت آزمایشی در خط جمهوری تردد می‌کنند، به دلیل پیش‌بینی نشدن ایستگاه شارژ، با موتور دیزل شارژ می‌شود که این هم یک قصه خیلی عجیب دیگر است.

قائمی، عضو شورای شهر: اتوبوس‌های برقی آزمایشی خط جمهوری با موتور دیزل ژنراتور شارژ میشود/ اتوبوس‌های چهارکابینه چرخ‌لاستیکی دست دوم را به اسم «تراموا» وارد تهران کردند/ خدا کمک کند که این دوره شهرداری زودتر تمام شود + فیلم

دیده‌بان ایران؛ پریسا هاشمی: اتوبوس‌های برقی با اما و اگرهای بسیار وارد تهران شد. همه خوشحال بودیم از این دستاورد اما اعلام شد که «بخاری اتوبوس‌های برقی دیزلی است.» یعنی در سرمای زمستان که مجبور است از بخاری استفاده کند، باید موتور دیزلی آن را راه‌اندازی کند. اما شهرداری تاکید کرد که «این موتور دیزلی یک آپشن در اتوبوس‌های برقی است و زمانی که هوا بسیار سرد می‌شود، رانندگان اتوبوس از آن استفاده می‌کنند.» اما روز گذشته محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای ارائه توضیحات به کمیسیون انرژی مجلس فراخوانده شد. گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که کمیسیون انرژی که ماموریت یافته تا ناترازی‌های انرژی را بررسی کند، درباره منابع تامین انرژی اتوبوس‌ها، خودروها و تاکسی‌های برقی از هرمزی سوال خواهد کرد.

اسم اتوبوس‌های چرخ‌لاستیکی را «تراموا» گذاشتند

البته این تمام ماجرا نیست. معاون شهردار تهران که با تبلیغات بسیار دو اتوبوس چرخ‌لاستیکی را به نام «تراموا» وارد کشور کرده‌ است، به صراحت اعلام کرده که این «به‌اصطلاح ترامواها» برای تست وارد تهران شدند، اما دست دوم بودند و قرار است آن را به چین پس دهند. این در حالی است که تا چند روز پیش تبلیغات شهرداری تهران بر این اساس بود که قرار است 64 تراموا وارد شهر تهران شود! اما سوال این است که چرا این اتوبوس‌های پیشرفته و شکیل را به اسم تراموا وارد کشور کردند؟ مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال گفت: «ما اسم نگذاشتیم، آن کسی که ساخته، خودش این اسم را گذاشته است.» او درباره دست دوم بودن این اتوبوس‌ها نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و در حاشیه صحن شورا در پاسخ به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: «وقتی از آن دیدن کردم، گفتند نو است.» 

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و نقل شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران در پاسخ به این سوال که چرا به اسم «تراموا»، اتوبوس وارد کشور می‌شود، تاکید کرد: «زمانی اعضای شورای شهر تهران می‌توانند درباره این که چرا شهرداری تراموا را در دستور کار توسعه حمل‌ونقل شهر تهران قرار داده است، اظهار نظر کنند که شهرداری مسیر تصویب این کار را در شورا طی کرده باشد. این موضوع بارها تذکر داده شده و شهرداری معتقد است که برای ورود تراموا به تهران، مصوبه شورای عالی ترافیک را گرفته و نیازی به مصوبه شورای شهر ندارد. ما معتقدیم که این‌چنین نیست و شهرداری باید مصوبه شورای شهر تهران را هم بگیرد.»

آیا نمی‌شد ترامواهای دست دوم را در خود چین تست کنند؟

عضو شورای شهر با تاکید بر این که شهرداری در زمینه ورود تراموا به تهران راسا تصمیم گرفته و عمل کرده است، افزود: «مدام تبلیغ و مصاحبه می‌کنند. دو دستگاه تراموای چهارکابینه چرخ‌لاستیکی را بیش از یک ماه است که وارد کشور و تهران کردند، آن‌هم تحت این عنوان که می‌خواهیم «تست گرم» بگیریم. تست گرم یعنی این تراموا به صورت عملیاتی در معابر راه‌اندازی شود و مسافر بزند. در واقع عملکرد آن با بار مسافر سنجیده شود. آیا در مبدأ نمی‌شد این تست انجام شود؟ مگر کارخانه سازنده تنها این دوتا را از ابتدای خلقت ساخته است؟ اگر در همانجایی که ساخته شده بود، تست گرم گرفته می‌شد، نیاز به این همه هزینه و زمان نبود. علی‌ایحال؛ بعد از مدتی اعلام کردند که دست دوم است. این هم جزو اخبار جالبی بود که شنیدیم. بعد از تست گرم ظاهرا به دلایلی می‌خواهند این دو دستگاه را برگردانند. علت این اقدام هم برای ما معلوم نیست. اگر قرارداد بستند و قرار است که تعداد بیشتری از آن را خریداری کنند، این دو را نگهدارند و بقیه را هم وارد کنند. اگر امانت بوده که باید مشخص شود چه مسیری را طی کرده‌اند.»

قائمی همچنین گفت: «این که می‌گویند می‌خواهند ۶۰ ، ۶۴ یا ۷۰ تراموا وارد کنند (روایت‌های مختلفی از افراد مختلف شنیده می‌شود)، برای اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و شورای شهر تهران مبهم است. تا در صحن شورا یا کمیسیون اسناد و دلایل خود را ارائه نکنند که قرار است چه مدلی را اجرا کنند، نمی‌توان اظهار نظر کرد. یک‌طرفه تصمیم می‌گیرند و اقداماتی انجام می‌دهند، بعد پشیمان می‌شوند و تغییر می‌دهند؛ انشاءالله خدا کمک کند که این دوره زودتر تمام شود.»

اتوبوس‌های چرح‌لاستیکی هیچ‌وقت با بار ۳۰۰ مسافر تست نشد

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا تست‌های گرم اتوبوس‌های چهارکابینه چرخ‌لاستیکی بدون مسافر و در شب‌های بدون ترافیک انجام شد، خاطرنشان کرد: «چون اصل آن را هنوز نیاوردند، طبیعتاً فرع آن را هم نیاوردند که اعلام کنند؛ می‌گویند چنین تستی گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم حالا می‌خوایم اقدام بعدی را انجام دهیم. تست گرم یعنی یک تست کاملا عملیاتی در محیط کاملاً واقعی. اگر که این دو دستگاه ۳۰۰ نفر ظرفیت دارند، باید بار ۳۰۰ نفر وزن که حدوداً نزدیک ۱۰ تن می‌شود، به این وسیله حمل‌ونقلی اضافه و بعد عملکرد آن سنجیده شود. عملکرد آن در مشکلات ترافیکی معبر، تردد موتورها، زیرگذر و روگذر و... بحث دیگری است که می‌توان نیمه‌شب هم تست کرد. اما با بار مسافر تست نشده است. ما داده و اطلاعات قابل اتکایی نداریم.»

قائمی در پاسخ به این سوال که با توجه به فراخوانده شدن معاون شهردار تهران به کمیسیون انرژی مجلس و با وجود ناترازی‌های موجود در کشور، آیا خودروها و اتوبوس‌های برقی امکان فعالیت در تهران را دارند یا خیر،به دیده بان ایران گفت: «صحبت شهردار تهران این بود که در دولت قبلی با وزیر نیرو راجع به تامین منابع انرژی وسایل نقلیه برقی هماهنگی‌ها صورت گرفته است. این که کمیسیون انرژی مجلس، معاون حمل‌ونقل شهرداری را دعوت کرده است تا توضیحاتی ارائه دهد، من اطلاعی ندارم. می‌شود بعد از دوستان پرسید که موضوع جلسه چه بوده و چه نتیجه‌ای گرفته‌اند. اما واقعیت این است که در حال حاضر با کمبود انرژی مواجه هستیم و این که آقایان به چه شکلی می‌خواهند تامین انرژی وسایل نقلیه برقی را انجام دهند، محل سوال بسیار جدی است.»

او در پایان گفت: «من از دوستان موثق شنیدم که ژنراتورهای همین اتوبوس‌های برقی که به صورت آزمایشی در خط جمهوری تردد می‌کنند، به دلیل پیش‌بینی نشدن ایستگاه شارژ، با موتور دیزل شارژ می‌شود که این هم یک قصه خیلی عجیب دیگر است.»

منبع: دیده‌بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر