کد خبر: 6380
A
نایب رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی پرورش اندام در گفت و گو با دیده بان ایران:

اعزام هایمان رفاقتی و با پول عاشقان ورزش انجام می شود/ پرورش اندام ورزشی مظلوم است

ما به کارمان ایمان داریم. ورزشکاران و مربیان تیم ایران تجربیات خوبی دارند و به همین دلیل٬ ما می توانیم حدس بزنیم که ورزشکاران کشورمان چه نتایجی می گیرند.

 اعزام هایمان رفاقتی و با پول عاشقان ورزش انجام می شود/ پرورش اندام ورزشی مظلوم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیده بان ایران؛ در تاریخ ورزش ایران کسانی بوده و هستند که مسئولیت ها و پست های مختلفی در فدراسیون های آسیایی و جهانی داشته اند که البته تعداد این صاحبان مسند در تشکیلات قاره ای و جهانی ورزش در سال های اخیر کاهش یافته است. با این حال٬ هنوز همایرانی ها در مجامع و سازمان های جهانی و بین المللی ورزش٬ صاحب مسئولیت و کرسی هستند و علاوه بر افتخار شخصی٬ به ورزش ایران نیز به خصوص در مواقع ضروری٬ یاری می رسانند.

سال گذشته اتفاقی بزرگ و تاریخی در ورزش پرورش اندام ایران روی داد و « امید جبلی » رئیس کمیته داوران فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشورمان به عنوان نایب رئیس فدراسیون جهانی انتخاب شد. اهمیت و ارزش این مسئولیت زمانی بیشتر آشکار می شود که بدانیم در بین کشورهای مختلف جهان به ویژه غول های پرورش اندام٬ خیلی ها به دنبال پست های جهانی هستند که البته به آن نایل نمی شوند.

جدیدترین افتخار پرورش اندام ایران به قهرمانی تیم ملی فیزیک کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان بازمی گردد که اوایل هفته جاری در کشور لهستان اتفاق افتاد. در این رقابت ها٬ نایب رئیس ایرانی کمیته داوران فدراسیون جهانی نیز به عنوان سرداور حضور داشت. بعد از بازگشت ملی پوشان کشورمان٬ پایگاه اطلاع رسانی دیده بان ایران گفتگویی با امید جبلی انجام دادیم که ماحصل آن را می خوانید.

 

 

 

photo_2016-11-16_13-32-58

+ ارزیابی شما از رقابت های جهانی فیزیک در لهستان چیست؟

 

- مسابقات لهستان در دو بخش فیزیک و اسکولار فیتنس برگزار شد که ما فقط در قسمت فیزیک شرکت کردیم و در اولین کشورمان در بازی های جهانی قهرمان شدیم.

 

+ و این قهرمانی در حضور قدرت های برتر دنیا حاصل شد.

 

_ بله٬ حریفان ما شناخته شده هستند. در حالی که ما در هر دوره از مسابقات برون مرزی با نفرات جدید می رویم. در هر اعزام تیم های مختلف کشورمان٬ ۸۰ درصد تیم ملی تغییر می کند.

 

+ این کار درستی است٬ اما یک ریسک هم محسوب می شود.

 

- ما به کارمان ایمان داریم. ورزشکاران و مربیان تیم ایران تجربیات خوبی دارند و به همین دلیل٬ ما می توانیم حدس بزنیم که ورزشکاران کشورمان چه نتایجی می گیرند.

 

+ شما هم که در مسابقات جهانی لهستان٬ سرداور بودید.  وظیفه سرداور در مسابقات پرورش اندام چیست؟

 

- در رقابت های پرورش اندام٬ دو سرداور حضور دارند که یکی از آنها معاون است. داوران به ورزشکاران امتیاز می دهند و ما هم رای خودمان را می دهیم و در مجموع آرا٬ نفرات برتر انتخاب می شوند.

 

+ امکان دارد سرداوران رای داورها را قبول نکنند؟

 

- بله٬ اگر امتیازات داوران با آرا سرداور مغایرت داشته باشد٬ سرداوران با رای خودشان مطابقت می دهند و بعد رای نهایی را اعلام می کنند.

 

+ قضاوت در ورزش پرورش اندام٬ چشمی و براساس نظرات داوران است که معمولا اعتراضات زیادی را هم به دنبال دارد. آیا می توان مثل برخی رشته های ورزشی که  از سیستم الکترونیکی امتیازدهی استفاده می کنند از این روش در پرورش اندام نیز بهره برد؟

 

- ببینید برخلاف آنچه می گویند که داوران در پرورش اندام سلیقه ای عمل می کنند٬ باید بگویم که چنین نیست. داوران براساس قاعده و قانون رای می دهند. پیشنهادم به این قبیل دوستان این است که کتاب ۴۰ صفحه ای قوانین داوری را مطالعه کنند.

 

+ در یک ماهه اخیر دو عنوان قهرمانی ارزشمند برای پرورش اندام کشورمان حاصل شد که در هر دو افتخار٬ شما سهیم بودید. ابتدا رقابت های مستر المپیا مسکو که با قهرمانی تیم منتخب کارگران ایران همراه شد و بعد هم کسب مقام اول در مسابقات جهانی فیزیک. به عنوان رئیس انجمن پرورش اندام فدراسیون ورزش کارگری٬ نظرتان را در مورد قهرمانی ورزشکاران کشورمان در مستر المپیا مسکو بیان کنید.

 

 

- فرصت بسیار خوبی بود که تیم کارگری کشورمان خود را نشان دهد. این قهرمانی در تاریخ ورزش کارگری ایران بی سابقه بود.

 

+ با توجه به این که کارگران مخصوصا ورزشکارانشان قشری مظلوم هستند٬ از این تیم چه حمایت هایی شد؟

 

- فدراسیون ورزش کارگری در حد خودشان حمایت کردند. اما وظیفه اصلی بر دوش حامی تیم یعنی شرکت شکاری بود و برادران مرادی از جان و دل برای این تیم زحمت کشیدند. « علیرضا مرادی » هم در مسکو سرپرست تیم بود و برای بچه ها هیچ چیزی کم نگذاشت.

 

+ برنامه های بعدی انجمن پرورش اندام فدراسیون کارگری چیست؟

 

- شهریور سال آینده مسابقات کشوری را در پیش داریم که انتخابی رقابت های برون مرزی است. همچنین در نظر داریم با مشارکت فدراسیون پرورش اندام٬ یک دوره مسابقه مشترک برگزار کنیم.

 

+ اتفاق خوبی که در دو سال گذشته چندبار برای پرورش اندام ایران رخ داده٬ سفر رئیس فدراسیون جهانی پرورش اندام و همچنین رئیس کمیته داوران این فدراسیون به ایران بوده٬ اما این سفرها چندان بازتاب زیادی نداشته است. چرا؟

 

- چون ورزش پرورش اندام مظلوم است. اگر عاشقان این ورزش و بخش خصوصی از این ورزش حمایت نکنند با مشکل روبرو می شویم . حمایت نکنند٬ فدراسیون حتی یک اعزام هم نمی تواند انجام دهد. همین اعزام تیم کارگران به روسیه٬ ۲۰۰ میلیون هزینه داشت که با محبت های برادران مرادی و مجموعه اقتصادی شان٬ تیم اعزام شد.

 

+ فکر می کنید  ورزش پرورش اندام علی رغم طرفداران بسیار زیادی که در سراسر کشور دارد٬ باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کند؟

 

- بودجه فدراسیون با این همه مسابقات برون مرزی٬ ۷۰۰ میلیون تومان در سال است٬ در حالی که یک اعزام بیش از ۱۰۰ میلیون هزینه در بر دارد. الان بیشتر کارها در پرورش اندام رفاقتی و با حسن نیت عاشقان ورزش از جمله همین برادران مرادی انجام می شود.

 

+ نکته عجیب و البته تاسف بار این که فدراسیون پرورش اندام در بخش معاونت همگانی وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته٬ در حالی که این فدراسیون کاملا مدال آور است و باید در قسمت قهرمانی جای می گرفت.

 

- من قانونگزار ورزش نیستم و علت این تقسیم بندی را هم نمی دانم. اما شما به نکته خوبی اشاره کردید. البته از یک جهت بسیار خوشحالیم که در معاونت همگانی وزارت ورزش هستیم. چرا که دکتر « شعبانی بهار » محبت های زیادی به ما می کنند. همین که ایشان به استقبال تیم ملی اعزامی به اسپانیا می آید٬ جای تشکر دارد.

 

+ درباره تصدی پست نایب رئیسی کمیته داوران فدراسیون جهانی پرورش اندام٬ آیا تا قبل از شما شخص دیگری از ایران صاحب مسئولیت جهانی بوده است؟

 

- خیر٬ البته شاید در سازمان های دیگر ایرانی ها بوده باشند٬ اما در فدراسیون I.F.B.B من اولین و تنها ایرانی دارای پست جهانی هستم. چرا که از نظر فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشورمان و همچنین وزارت ورزش و جوانان٬ تنها  I.F.B.B اهمیت و رسمیت دارد.

 

+ پست نایب رئیسی کلا پستی تشریفاتی است. آیا این قضیه در ورزش پرورش اندام و فدراسیون جهانی هم صدق می کند؟

 

- اصلا٬ بنده در کمیته داوران فدراسیون جهانی اختیارات و قدرت تصمیم گیری دارم. روسای فدراسیون های کشورهای مطرح و صاحبنام در پرورش اندام دنیا تصمیمات بنده را می پذیرند. ضمن این که خیلی از بزرگان پرورش اندام جهان به دنبال اخذ کرسی در فدراسیون جهانی هستند٬ اما موفق به این کار نشده اند.

 

+ گویا شما علاوه بر نایب رئیسی کمیته داوران فدراسیون جهانی پرورش اندام٬ مسئولیت های دیگری نیز در این فدراسیون دارید.

 

_ بله٬ من عضو هیات رئیسه I.F.B.B و همچنین مسئول اقتصادی و بازاریابی فدراسیون جهانی هم هستم. برای اولین بار در تاریخ فدراسیون جهانی پرورش اندام٬ پیشنهاد تولید تجهیزات بدنسازی توسط I.F.B.B. را دادم که با استقبال رئیس فدراسیون جهانی همراه شد و قرار است به زودی در نمایشگاه امارات٬  I.F.B.B. هم غرفه ای برای عرضه محصولات خود داشته باشد.

 

+ آیا قصد حضور در انتخابات فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشورمان را ندارید؟

 

- اصلا٬ من دوست دارم راحت زندگی کنم. الان می بینم که حاج آقا « پورعلی فرد » با چه مشکلاتی فدراسیون را اداره می کند.

 

+ در مورد وزیر جدید ورزش و جوانان نظری ندارید؟

 

-خیر٬ اما امیدوارم از فدراسیون بیشتر حمایت کنند.

 

+ سوال پایانی ما را شفاف پاسخ دهید. چرا اکثر اهالی ورزش پرورش اندام ایران همدیگر را قبول ندارند؟

 

- اولا که این طور نیست. ثانیا٬ این ذات این ورزش است و در همه جای دنیا این مساله را می بینید. ضمنا تعداد جمعیت پرورش اندام ایران را هم در نظر بگیرید.

 

گفت و گو از جواد منتخبی 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر