کد خبر: 203556
A

مشکل «نسل Z» در محیط کار حرفه‌ای؛ چرا بسیاری از شرکت‌ها این جوانان را اخراج می‌کنند؟

جوانان «نسل زد» در حالی وارد بازار کار می‌شوند که گزارشی جدید نشان می‌دهد شرکت‌ها از استخدام این جوانان تازه فارغ‌التحصیل‌شده راضی نیستند و حتی ممکن است در آینده از استخدام آنها خودداری کنند.

مشکل «نسل Z» در محیط کار حرفه‌ای؛ چرا بسیاری از شرکت‌ها این جوانان را اخراج می‌کنند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  جوانان «نسل زد» در حالی وارد بازار کار می‌شوند که گزارشی جدید نشان می‌دهد شرکت‌ها از استخدام این جوانان تازه فارغ‌التحصیل‌شده راضی نیستند و حتی ممکن است در آینده از استخدام آنها خودداری کنند.

بسیاری از کارفرمایانی که جوانان نسل زد را استخدام کرده‌اند از کار و نحوه‌ تطبیق آنها با محیط کار شاکی هستند.

بنا به گزارش پلتفرم «اینتلیجنت» (Intelligent) که در زمینه مشاوره کاری و تحصیلی فعالیت می‌کند از هر شش کارفرما یک نفر نسبت به استخدام جوانان نسل زد بی‌میل است.

این گزارش براساس گفتگو با نزدیک به هزار مدیر بخش استخدامی شرکت‌ها تهیه شده است.

کارفرمایانی که نسبت به استخدام جوانان نسل زد ابراز بی‌میلی می‌کنند دلیل اصلی آن را شهرت جوانان نسل زد به اینکه زود احساس توهین می‌کنند و همواره خود را محق می‌دانند، عنوان کرده‌اند.

یش از نیمی از مدیران بخش استخدامی که در این تحقیق با آنها گفتگو شده است اعلام کرده‌اند که جوانان نسل زد از فقدان وجدان کاری رنج می‌برند. آنها همچنین بر این باور هستند که جوانان نسل زد در ارتباط گیری مشکل دارند و به راحتی بازخوردهای کاری را تحمل نمی‌کنند. به گفته آنها جوانان نسل زد به طور کلی آمادگی مورد نیاز برای کار در یک محیط حرفه‌ای را ندارند.

نسل زد به متولدان بین سال‌های ۱۹۹۷ میلادی (حدود سال ۱۳۷۶ شمسی) تا اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی (حدود سال ۱۳۹۰ شمسی) اطلاق می‌شود.

هولی اشرود، استاد دانشگاه برکلی در ایالت کالیفرنیای آمریکا در همین زمینه معتقد است که جوانان نسل زد «انتظارهای غیرواقع‌بینانه» از محیط کار دارند و در ارتباط با روسای خود دچار مشکل می‌شوند.

او می‌گوید: «آنها فاقد مهارت‌های اساسی مانند نحوه تعامل اجتماعی با مشتریان و همکاران هستند و از آداب و رسوم محیط کار اطلاع ندارند.»

به گفته این استاد دانشگاه کالیفرنیا روسای جوانان نسل زد مجبور می‌شوند که نقش «مربی» را هم علاوه بر «مدیر» ایفا کنند.

چرا بسیاری از شرکت‌ها کارمندان نسل «زد» را اخراج می کنند؟

از هر ۱۰ شرکتی که در این پژوهش شرکت داشتند حدود شش شرکت اعلام کرده‌اند که اخیرا یکی از جوانان فارغ‌التحصیل و تازه استخدام‌شده را اخراج کرده‌اند.

از جمله دلایلی که در توجیه اخراج جوانان نسل زد از کار مطرح می‌شوند بی‌انگیزگی، فقدان رفتار حرفه‌ای و مهارت‌های پایین برقراری ارتباط با دیگران هستند.

مدیران استخدامی گزارش داده‌اند که بسیاری از جوانان نسل زد در محیط کار قادر به مدیریت حجم کار نیستند، اغلب دیر به سر کار می‌رسند و نحوه لباس پوشیدن صحیح و درست صحبت کردن را نیاموخته‌اند.

پیش از این نیز گزارشی در ماه آوریل منتشر شده بود که نشان می‌داد جوانان نسل زد به طور کلی هنگام جستجوی کار بیش از حد بر روی حمایت والدین خود حساب می‌کنند.

چگونه می توان به عنوان یک فارغ التحصیل جدید کار پیدا کرد؟

کارفرمایان اغلب تاکید می‌کنند که رویکرد مثبت و ابتکار بالا از جمله ویژگی‌هایی هستند که شانس جوانان تازه فارغ‌التحصیل‌شده را برای یافتن کار بالا می‌برد.

بسیاری از مدیران به دنبال افرادی هستند که تجربه واقعی کار را از طریق کارآموزی یا مشاغل قبلی کسب کرده‌اند. رویکرد مناسب در دنیای مجازی و پرهیز از بحث‌های سیاسی نیز از جمله موضوعات بااهمیت برای مدیران بوده است.

هولی اشرود بر این باور است که هرچند کارفرمایان اکنون به دلیل فقدان تجربه و آمار بالای اخراج از کار تمایلی به استخدام جوانان نسل زد ندارد اما در نهایت این واقعیت قابل کتمان نیست که آنها بیش از یک چهارم از نیروی کار در دسترس را تشکیل می‌دهند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر