کد خبر: 203212
A

آرامش برای خانواده‌ کوهنوردی که صد سال پس از ناپدید شدن در اورست، یک پایش پیدا شد

ماه پیش گروهی کوهنورد که برای نشنال جئوگرافیک مشغول فیلمبرداری مستندی بودند با چکمه‌ای-به همراه پایی در آن- روبرو شدند که پس از آب شدن یخ‌ها پدیدار شده بود و همچنان سالم بود. باور بر این بود که چکمه متعلق به اندرو کامین «سندی» اروین باشد، کوهنوردی که صد سال پیش در ژوئن ۱۹۲۴ در راه صعود به قله اورست به همراه جورج مالوری ناپدید شد

آرامش برای خانواده‌ کوهنوردی که صد سال پس از ناپدید شدن در اورست، یک پایش پیدا شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  ماه پیش گروهی کوهنورد که برای نشنال جئوگرافیک مشغول فیلمبرداری مستندی بودند با چکمه‌ای-به همراه پایی در آن- روبرو شدند که پس از آب شدن یخ‌ها پدیدار شده بود و همچنان سالم بود.

باور بر این بود که چکمه متعلق به اندرو کامین «سندی» اروین باشد، کوهنوردی که صد سال پیش در ژوئن ۱۹۲۴ در راه صعود به قله اورست به همراه جورج مالوری ناپدید شد. خانواده او امیدشان را برای پیدا کردنش از دست داده بودند.

ماجراجوی معروف جیمی چین که به همراه همسرش برنده اسکار برای مستند صخره‌نوردی «انفرادی آزاد» (Free Solo) شده، تیم نشال جئوگرافیک را رهبری می‌کرد و کشف این چکمه، به همراه پا در آن را به عنوان لحظه‌ای به یاد‌ماندنی و احساسی توصیف کرد. او خوشحال است که آرامش را به خانواده اروین و دنیای کوهنوردی برگردانده است.

اما چیزی که جالب‌تر است اینکه شاید پیدا شدن چکمه معمایی را پس از سال‌ها حل کند: این که آیا ممکن است این دو نفر اولین کسانی باشند که به قله اورست دست یافتند یا نه؟ ۲۹ سال قبل از رسیدن ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی.

 

جستجو برای جسد اروین برای سال‌های متوالی در جریان بود، زیرا این کوهنورد ۲۲ ساله گفته بود که دوربینی به همراه داشته و این احتمال می‌رفت که روزی عکسی از این زوج در قله ظاهر شود. شاید پیدا شدن این چکمه، امید پیدا شدن پیکر او و دوربینش را بیشتر کند.

 

خانواده او نمونه دی‌ان‌ای این کوهنورد را برای آزمایش فراهم کرده‌اند و این در حالی است که تیم فیلمبرداری تقریبا مطمئن هستند چکمه به او تعلق دارد چون روی جورابی که داخل چکمه بوده حروف اسم و فامیل او به اختصار «ا.ک.اروین» دوخته شده بود.

این تیم هنگامی که در ماه سپتامبر از یخچال مرکزی رونگبوک در شمال اورست پایین می‌آمدند چکمه را پیدا کردند، آنها همچنین یک بطری اکسیژن متعلق به ۱۹۳۳ یافتند، گروهی دیگر در آن سال وسیله‌هایی از اروین یافته بودند و در نتیجه تیم جدید با دیدن این نشانه احتمالی و فکر اینکه جسد اروین ممکن است در همان نزدیکی باشد چند روز یخچال را جستجو کردند تا یکی از آنها چکمه را پیدا کرد. این کشف با خوش‌شانسی همراه بود چون تخمین زده‌ شده که یخ‌ها فقط یک هفته قبل از پیدا شدن چکمه آب شده بودند.

براساس گزارش‌ها، چکمه به همراه پا از زمان کشف به دلیل نگرانی از آسیب رساندن کلاغ‌ها به آن، از کوه برداشته‌ شده و به مقامات کوهنوردی چینی تحویل داده شد که ضلع شمال اورست تحت مدیریت آنها است.

اروین که متولد بیرکن‌هد بود وقتی ناپدید شد فقط ۲۲ سال داشت و جوان‌ترین عضو گروهی بود که به اورست رفته بودند.او برای یک قرن جهان کوهنوردی را مجذوب خود کرد. او و مالوری آخرین بار در ۸ ژوئن ۱۹۲۴ زنده دیده شدند، در حالی که در حال حرکت به سمت قله بودند.

جسد مالوری در سال ۱۹۹۹ توسط یک کوهنورد آمریکایی پیدا شد. طی دهه‌های اخیر این شک بر جستجو برای پیدا کردن بقایای کوهنوردان سایه انداخته است که شاید در مواردی آنها قبلا توسط دیگران جا‌به‌جا شده باشند.

اما چه می‌شود اگر ثابت شود که اروین و مالوری اولین کسانی بودند که به قله اورست رسیدند؟ خانواده او گفتند: «خیلی عالی است و ما مفتخر خواهیم بود.»

جولی سامرز، نوه خواهر اروین فکر می‌کند که جستجوها برای پیدا کردن دوربین همچنان ادامه خواهد داشت. برای او این موقعیت خوبی است که جهانیان این مرد جوان را که تمام عمر و زندگی‌اش را در این راه داد و لذت هم برد در یاد داشته باشند.
 
خانم سامرز همزمان می‌گوید که او و هم‌نسلانش خوشحال هستند که نسل قبلی خانواده زنده نیستند که این خبر را بشنود. او توضیح می‌دهد: «برای آنها اورست به گور اندرو تبدیل شد.»
 
منبع: بی بی سی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر