کد خبر: 202606
A

سازمان ملل: تلگرام «بازاری زیرزمینی» برای باندهای خلافکار است

طبق اعلام سازمان ملل، بسیاری از مجرمان از پلتفرم پیام‌رسان تلگرام برای فعالیت‌های مجرمانه‌ی خود سوء‌استفاده می‌کنند.

سازمان ملل: تلگرام «بازاری زیرزمینی» برای باندهای خلافکار است

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛سازمان ملل با انتشار گزارشی اشاره کرد شبکه‌های جنایی در جنوب‌ شرق آسیا برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی به‌طور گسترده از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند و تلگرام را بازاری زیرزمینی برای باندهای خلافکار می‌داند. اپلیکیشن محبوب، تغییرات عمده‌ای در نحوه‌ی اجرای جرایم سازمان‌یافته ایجاد کرده و طبق گزارش مذکور، فرانسه مدیر تلگرام یعنی پاول دوروف را به‌دلیل اجازه‌ی فعالیت‌های مجرمانه در این پلتفرم متهم کرده است.

بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، اطلاعات هک‌شده شامل جزئیات کارت‌های اعتباری و رمزهای عبور، در کانال‌های بدون‌ نظارت تلگرام به‌فروش می‌رسند. ابزارهای جرائم سایبری مانند نرم‌افزارهای دیپ‌فیک و بدافزار نیز در این پلتفرم ارائه می‌شوند و پیام‌رسان مورد اشاره به صرافی‌های غیرمجاز رمزارز، خدمات پول‌شویی ارائه می‌دهد.

گزارش سازمان ملل شواهد محکمی از فعالیت بازارهای زیرزمینی در تلگرام نشان می‌دهد که هدف آن‌ها گروه‌های جنایی سازمان‌یافته در جنوب‌شرق آسیا است. این منطقه به قطب صنعتی چند میلیارد دلاری تبدیل شده که با طرح‌های کلاهبرداری، قربانیان را از سرتاسر جهان هدف قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، بیشتر فعالیت‌های مجرمانه در تلگرام را سندیکاهای چینی انجام می‌دهند؛ گروه‌هایی که در مجتمع‌های محافظت‌شده و با استفاده از کارگران غیرقانونی فعالیت می‌کنند. طبق برآوردها، این صنعت سالانه بین ۲۷٫۴ تا ۳۶٫۵ میلیارد دلار درآمد دارد.

پس از دستگیری دوروف در پاریس، او اعلام کرد که تلگرام اطلاعات کاربران متخلف را به مقامات قانونی ارائه خواهد کرد. مدیرعامل تلگرام همچنین وعده داد برخی ویژگی‌هایی را که مجرمان از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند، از پلتفرم پیام‌رسان خود حذف می‌کند. این مسئله بحث‌هایی درباره‌ی مسئولیت کیفری پلتفرم‌های اجتماعی و محدودیت‌های آزادی بیان به‌وجود آورده است.

گزارش سازمان ملل اشاره می‌کند که مقیاس سودهای حاصل از فعالیت‌های مجرمانه در جنوب‌ شرق آسیا، این گروه‌ها را به استفاده از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و دیپ‌فیک ترغیب کرده؛ کره‌ی جنوبی نیز تحقیقاتی را درباره‌ی نقش تلگرام در جرائم جنسی آنلاین آغاز کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر