کد خبر: 201613
A

۸ مهر کره زمین دو ماه خواهد داشت

پاییز امسال، آماده یک پدیده غیرمنتظره کیهانی باشید: آن‌طور که دانشمندان می‌گویند کره زمین قرار است ماه دومی پیدا کند. یک سیارک قرار است در دام نیروی گرانش کره زمین بیفتد و به‌طور موقت، به ماه دوم کوچکی برای کره زمین تبدیل شود.

۸ مهر کره زمین دو ماه خواهد داشت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  پاییز امسال، آماده یک پدیده غیرمنتظره کیهانی باشید: آن‌طور که دانشمندان می‌گویند کره زمین قرار است ماه دومی پیدا کند.

یک سیارک قرار است در دام نیروی گرانش کره زمین بیفتد و به‌طور موقت، به ماه دوم کوچکی برای کره زمین تبدیل شود.

این مهمان کیهانی از یکشنبه ۲۹ ماه سپتامبر( ۸ مهرماه) دو ماه مهمان کره زمین خواهد بود و بعد از مدار نیروی گرانش زمین بیرون خواهد رفت.

متأسفانه این ماه دوم بسیار کوچک و کم‌ نور است و نمی‌توان آن را دید. مگر اینکه تلسکوپ حرفه‌ای در دسترس باشد.

این سیارک را اولین بار سامانه هشدار برخورد زمینی ناسا به نام اطلس در هفتم ماه اوت ردیابی کرد.

دانشمندان مسیر آن را در تحقیقی در بخش مطالعات انجمن ستاره‌شناسی آمریکا منتشر کردند.

این سیارک، که دانشمندان آن را پی‌تی‌اس ۲۰۲۴ می‌نامند، از کمربند سیارک آرجونا می‌آید و حاوی سنگ‌هایی است که مداری مشابه با مدار زمین را دنبال می‌کنند.

 

گاهی بعضی از این سیارک‌ها تقریباً به زمین نزدیک می‌شوند و به فاصله ۲.۸ میلیون مایل (۴.۵ میلیون کیلومتر) از کره زمین می‌رسند.

 

آن‌طور که محققان می‌گویند اگر سیارکی مانند این با سرعتی نسبتاً آرام، حدود ۲۲۰۰ مایل در ساعت (۳۴۵۰ کیلومتر در ساعت) حرکت کند، نیروی گرانشی کره زمین می‌تواند بر آن تأثیر زیادی بگذارد و حتی مدتی کوتاه آن را به تله بیندازد.

 

این دقیقاً وضعیتی‌ایست که قرار است پیش بیاید. این سیارک کوچک از همین آخر هفته، حدود دو ماه در مدار کره زمین خواهد بود.

 

جنیفر میلارد، ستاره‌شناس و مجری مجموعه پادکست‌های ستاره‌شناسی، فوق‌العاده به بی‌بی‌سی گفت این سیارک ۲۹ ماه سپتامبر وارد مدار کره زمین خواهد شد و آن‌طور که پیش‌بینی‌شده در ۲۵ نوامبر (۵ آذر) آن را ترک خواهد کرد.

 

او می‌گوید: «این سیارک قرار نیست دور کامل دور سیاره ما بزند، بلکه تنها مسیر مدارش تغییر خواهد کرد و با نیروی کره زمین مسیرش کمی پیچ خواهد خورد و بعد از مدتی به مسیر خوش خودش ادامه خواهد داد.»

 

این سیارک حدوداً ۱۰ متر طول دارد که در مقایسه کره ماه، که قطری حدود ۳۴۷۴ کیلومتری دارد، واقعاً ناچیز است.

 

این سیارک چون از صخره‌های بی‌رنگ وبی انعکاس ساخته‌ شده است برای مردم روی زمین قابل‌ دیدن نیست حتی اگر از دوربین چشمی یا تلسکوپ خانگی استفاده کنند.

 

خانم میلارد می‌گوید: «تلسکوپ‌های حرفه‌ای می‌توانند آن را نشان بدهند. احتمالاً تصاویر زیادی از این سیارک در اینترنت خواهید دید که مثل نقطه‌ای کوچک بهدسرعت از جلوی ستاره‌های عبور می‌کند.»

 

ماه‌های کوچک قبل از این هم ردگیری‌شده بودند و تصور بر این است که ما متوجه بسیاری از آن‌ها نشده‌ایم.

 

بعضی از آن‌ها برای دیدار مجدد باز می‌گردند. سیارک ان‌ایکس یک ۲۰۲۲ یک بار در سال ۱۹۸۱ و بار دیگر در سال ۲۰۲۲ به ماه دوم زمین تبدیل شد.

 

برای همین، اگر این بار نتوانستید پی‌تی‌اس ۲۰۲۴ را ببینید، نگران نباشید. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند این سیارک هم‌بار دیگر، ۳۱ سال دیگر، در سال ۲۰۵۵ به دیدار زمین خواهد آمد.

 

جنیفر میلارد می‌گوید: «این نشان می‌دهد منظومه شمسی چقدر شلوغ است و چقدر در آن سیارک‌ها و اجرام مختلف وجود دارند که ما بسیاری از آن‌ها را هنوز کشف‌شان نکرده‌ایم. این سیارک تازه امسال کشف‌ شده است.»

 

او ادامه می‌دهد: «ده‌ها هزار یا شاید صدها هزار جسم مختلف آسمانی وجود دارند که آن‌ها را کشف نکرده‌ایم. این نشان می‌دهد چقدر رصد دائمی آسمان شب و پیدا کردن آن‌ها اهمیت دارد.»

 

منبع: بی بی سی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر