کد خبر: 189612
A

قیمت آبجو در سراسر اروپا/ تماشاگران مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ چقدر می‌پردازند؟

قیمت آبجو در پایتخت‌های کشورهای اروپایی بسیار متفاوت است و بالاترین نرخ‌ها در کشورهای شمال اروپا، بریتانیا و فرانسه مشاهده می‌شوند.

قیمت آبجو در سراسر اروپا/ تماشاگران مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ چقدر می‌پردازند؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ اگر قیمت نوشیدنی‌های الکلی با توجه به قدرت خرید مردم در هر کشور محاسبه شوند، رتبه‌بندی نرخ‌ها در کشورهای مختلف به شکل قابل توجهی تغییر می‌کند.

برای بسیاری از تماشاگران مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ که از ۱۴ ژوئن رسما در آلمان استارت می‌خورد نوشیدن یک لیوان آبجو به هنگام تماشای بازی تیم مورد علاقه‌شان لذت‌بخش است.

اما هزینه لذت‌بردن از تماشای مسابقات جام ملت‌های اروپا با یک لیوان آبجو در همه نقاط اروپا یکسان نیست.

به گزارش وب‌سایت «نامبئو»، قیمت نیم لیتر آبجوی تولید داخل در رستوران‌ها یا کافه‌ها در پایتخت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ۲ یورو در صوفیه، پایتخت بلغارستان تا ۸ یورو در کپنهاگ، پایتخت دانمارک متغیر است.

کشورهای شمال اروپا بالاترین قیمت آبجو را دارند

ریکیاویک، پایتخت ایسلند با قیمت متوسط ۱۰ یورو برای هر لیوان آبجو، بالاترین قیمت آبجو در میان کشورهای اروپایی را دارد. اسلو، پایتخت نروژ نیز با قیمت متوسط ۹.۶ یورو برای هر لیوان آبجو دومین جایگاه را پس از ریکیاویک از آن خود کرده است.

کپنهاگ و هلسینکی، پایتخت‌های دانمارک و فنلاند با قیمت متوسط ۸ یورو برای هر لیوان آبجو پس از ریکیاویک و اسلو قرار دارند.

قیمت متوسط یک لیوان آبجوی تولید داخل در لندن ۷.۷ یورو، پاریس ۷ یورو و برن ۶.۷ یورو است. اگرچه قیمت متوسط یک لیوان آبجو در این سه شهر بالاتر از قیمت متوسط یک لیوان آبجو در استکهلم (۶.۷ یورو) است اما کشورهای شمال اروپا بالاترین قیمت آبجو را در میان کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده‌اند.

در مقابل، کی‌یف، مینسک و کیشینائو، پایتخت‌های اوکراین، بلاروس و مولداوی پایین‌ترین قیمت متوسط یک لیوان آبجو را در میان کشورهای اروپایی دارند. قیمت متوسط یک لیوان آبجو در کی‌یف ۱.۱ یورو، مینسک ۱.۲ یورو و کیشیناو ۱.۳ یورو است.

مادرید با قیمت متوسط ۳.۵ یورو برای یک لیوان آبجو کمی بالاتر از کی‌یف، مینسک و کیشیناو قرار دارد.

تفاوت قیمت آبجو در شهرهای یک کشور اروپایی

قیمت آبجو در شهرهای یک کشور اروپایی بسیار نوسان دارد. به عنوان نمونه، در بریتانیا قیمت متوسط یک لیوان آبجو در لندن ۷.۷ یورو، کاونتری ۴.۳ یورو، ابردین ۴.۸ یورو و شفیلد ۵.۲ یورو است.

تفاوت قیمت نوشیدنی‌های الکلی در کشورهای اروپایی

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) در سال ۲۰۲۲ با انتشار گزارشی اعلام کرد که بر پایه شاخص ۱۰۰ واحدی که مبنای متوسط قیمت نوشیدنی الکلی در اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده، بهای نوشیدنی الکلی در ایسلند ۲۹۷ واحد است که گران‌ترین نرخ در میان کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که بهای نوشیدنی الکلی در مجارستان ۸۲ واحد است که ارزان‌ترین نرخ در میان ۳۷ کشور اروپایی است.

در اتحادیه اروپا، بهای نوشیدنی الکلی در فنلاند ۲۱۳ واحد است که گران‌ترین نرخ در میان کشورهای عضو این اتحادیه محسوب می‌شود و پس از آن، ایرلند با ۲۱۰ واحد قرار دارد.

کشورهای شمال اروپا بالاترین نرخ نوشیدنی‌های الکلی را در میان کشورهای اروپایی دارند، به‌گونه‌ای که سه کشور شمال اروپا در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

بهای نوشیدنی الکلی در ترکیه و یونان نیز قابل توجه است. بهای نوشیدنی الکلی در ترکیه ۱۷۳ واحد و این نرخ برای یونان ۱۵۳ واحد است که بالاتر از قیمت متوسط در اتحادیه اروپا است.

بررسی نرخ نوشیدنی الکلی در پنج اقتصاد بزرگ اروپا در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بهای این نوع نوشیدنی در بریتانیا (۱۳۹ واحد) بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا بوده است.

قیمت متوسط نوشیدنی الکلی در فرانسه (۹۹.۹ واحد) زیر قیمت متوسط اتحادیه اروپا بوده است. همچنین قیمت متوسط نوشیدنی الکلی در اسپانیا ۹۷.۶ واحد، ایتالیا ۸۹.۳ واحد، آلمان ۸۶.۷ واحد است که نشان می‌دهد قیمت این نوع نوشیدنی‌ها در چهار کشور بزرگ اتحادیه اروپا نسبت به قیمت متوسط اتحادیه اروپا ارزان‌تر است.

متوسط قیمت نوشیدنی‌های الکلی در گران‌ترین کشور اروپایی در مقایسه با ارزان‌ترین آن حدود ۳.۶ برابر است. همچنین این تفاوت در میان کشورعضو اتحادیه اروپا حدود ۲.۶ برابر است.

منبع: یورونیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر