کد خبر: 159027
A

جت مافوق صوت لاکهید مارتین به پرواز در می‌آید/ عکس

هواپیمای X-۵۹ می‌تواند مسیرهای سریع‌تر جدیدی را در سراسر ایالات متحده و حتی دنیا ایجاد کند. گرچه این که چه افرادی خواهند توانست از عهده هزینه‌های آن بربیایند یک مسأله جدا خواهد بود.

جت مافوق صوت لاکهید مارتین به پرواز در می‌آید/ عکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ناسا به‌زودی تکنولوژی جدید خود را برای شکستن آرام دیوار صوتی آزمایش خواهد کرد.

هواپیمای تجربی تکنولوژی مافوق‌صوت ساکت (QueSST) X-۵۹ ناسا امسال به پرواز درمی‌آید.

همانطور که از این نام‌گذاری مشخص است، تکنولوژی تازهٔ ناسا صدای بسیار بلند شکسته شدن دیوار صوتی را ساکت خواهد کرد. هواپیمای X-۵۹ صدای انفجاری و ناگهانی شکستن دیوار صوتی را به یک ضربه صوتی تقلیل می‌دهد. این می‌تواند راه را برای پروازهای مافوق‌صوت در آسمان شهرها باز کند. این پروازها در حال حاضر به‌علت مقررات آلودگی صورتی ممنوع هستند.

ناسا اخیرا تصاویری را از X-۵۹ در خط پرواز، فاصله میان پناهگاه و باند، در آزمایشگاه کمپانی لاکهید مارتین در پالم‌دیل کالیفرنیا منتشر کرده است.

به‌گفته ناسا، انتقال هواپیما از محل ساخت به باند پرواز پیشرفتی مهم در آماده‌سازی X-۵۹ برای پروازهای آزمایشی یک پیشرفت مهم است. در مکان جدید، تیم آن‌ها آزمایش‌های زمینی مهمی را اجرا خواهند کرد تا تضمین کنند که هواپیما برای اولین پرواز خود آماده است.

در این پرواز آزمایشی، X-۵۹ بر فراز تعدادی محله به‌پرواز درمی‌آید تا واکنش ساکنان به ضربه صوتی ارزیابی شود. داده‌های این پرواز می‌توانند تعیین کنند که مقررات پروازهای مافوق‌صوت هواپیماهای تجاری تغییر خواهند کرد یا نه.

پروازهای مسافری مافوق‌صوت

توسعه مدل X-۵۹ در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. طراحی این هواپیما به‌گونه‌ای است که آن را قادر می‌سازد با سرعت کروز ۱٫۴۲ ماخ (۱٬۵۰۸ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع ۱۶٬۸۰۰ متری پرواز کند.

سرعت این جت دو برابر هواپیماهای مسافری متداول خواهد بود. در این سرعت، زمان پرواز میان مبدأ و مقصد کاهش چشم‌گیری می‌یابد.

سریع‌ترین پرواز میان نیویورک و لندن با هواپیمای کنکورد ــ جت مسافری مافوق‌صوت مشترک هواپیمایی بریتانیا و فرانسه که در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد ــ ۲ ساعت و ۵۳ دقیقه طول می‌کشید. این زمان کمتر از نصف زمان پرواز هواپیماهایی است که آرام‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کنند.

به این ترتیب، می‌توان زمان پرواز میان نیویورک و لس‌آنجلس را، که معمولاً حدود ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، به حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه و حتی کمتر کاهش داد.

کنکورد تنها از ایالات متحده به اروپا پرواز می‌کرد. به این دلیل که فرودگاه‌های واقع در ایالات متحده در ساحل شرقی این کشور قرار داشتند و انفجار دیوار صوتی روی اقیانوس اطلس رخ می‌داد.

yourfile

هواپیمای X-۵۹ می‌تواند مسیرهای سریع‌تر جدیدی را در سراسر ایالات متحده و حتی دنیا ایجاد کند. گرچه این که چه افرادی خواهند توانست از عهده هزینه‌های آن بربیایند یک مسأله جدا خواهد بود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر