کد خبر: 150349
A

۲۵درصد کارمندان دیجی کالا مهاجرت می‌کنند

یاسمن پریشان مدیر ارشد منابع انسانی دیجی‌کالا: سازمان دیجی‌کالا این روزها با حدود شش‌هزار نیروی کار و حدود هزاروهفتصد نفر ثابت، خیلی درگیر مسئله مهاجرت است. اگر بنا بر صحبت درباره نقش منابع انسانی در نگهداشت اعضای سازمان‌ها بود، باید این نکته را بگویم که با خروج هر فرد از سازمان، چیزی معادل ۳۰درصد بیشتر از هزینه سالانه‌شان باید صرف جایگزین کردن‌شان کرد. از هزینه‌ سازمان‌های مرتبط با استخدام و تست‌ها و... تا هزینه‌ معنوی غیرقابل‌اندازه‌گیری که پس از رفتن هر فرد از تیم از نظر دانش و احساس جمعی از تیم جدا می‌شود

۲۵درصد کارمندان دیجی کالا مهاجرت می‌کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران یاسمن پریشان مدیر ارشد منابع انسانی دیجی‌کالا از افزایش مهاجرت کارکنان این کسب و کار خبر داد و نوشت:سازمان دیجی‌کالا این روزها با حدود شش‌هزار نیروی کار و حدود هزاروهفتصد نفر ثابت، خیلی درگیر مسئله مهاجرت است. اگر بنا بر صحبت درباره نقش منابع انسانی در نگهداشت اعضای سازمان‌ها بود، باید این نکته را بگویم که با خروج هر فرد از سازمان، چیزی معادل ۳۰درصد بیشتر از هزینه سالانه‌شان باید صرف جایگزین کردن‌شان کرد. از هزینه‌ سازمان‌های مرتبط با استخدام و تست‌ها و... تا هزینه‌ معنوی غیرقابل‌اندازه‌گیری که پس از رفتن هر فرد از تیم از نظر دانش و احساس جمعی از تیم جدا می‌شود. اما موضوع زمانی سخت‌تر و مهم‌تر می‌شود که افراد به علت مهاجرت سازمان را ترک می‌کنند. به‌عنوان مدیران منابع انسانی ما خیلی کار جدی‌ای برای ممانعت از تصمیم‌گیری افراد برای مهاجرت نمی‌توانیم بکنیم. ما فقط می‌توانیم فرآیند را کندتر کنیم یا درباره افراد بسیار کلیدی، هزینه مهاجرت را برای‌شان بالاتر ببریم.

از ابتدای سال ۲۵درصد از افراد جداشده از دیجی‌کالا به علت مهاجرت از سازمان رفته‌اند و استعفا داده‌اند. همچنان بالاترین نرخ مهاجرت برای تیم تکنولوژی و فناوری ماست، اما چیزی که مرا بسیار غافلگیر کرد، رشد روند مهاجرت در فضاهای دیگر؛ یعنی دیگر فضا به همکاران تکنولوژی محدود نیست و همکاران در حوزه‌های منابع انسانی، بازاریابی و مارکتینگ به فراخور تجربه‌شان و حتی شرایط تحصیلی را فراهم می‌کنند تا از ایران خارج شوند.

از محیط‌زیست تا شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی علت مهاجرت افراد است و این نشان می‌دهد که مهاجرت برای کارمندان خیلی تصمیم فردی نیست. یعنی فرد فقط عوامل فردی زندگی خودش را در نظر نمی‌گیرد، بلکه عوامل زیادی است که افراد را مجاب می‌کند که تصمیم‌ مهاجرت را زودتر بگیرند. یادم است که تا پیش از این هرکس در مصاحبه می‌گفت، می‌خواهد مهاجرت کند، برای همکاری با او کمی فکر می‌کردیم اما الان به فرصت کوتاه چندماهه با هم غنیمت می‌کنیم و سعی می‌کنیم شرایط را برای حفظ بیشتر او فراهم کنیم.

قطعا با توجه به فضایی که کسب‌وکارها این روزها تجربه می‌کنند بسیار دشوار است که حقوق‌های دلاری یا معادل آن به افراد بدهند. دغدغه افراد ما از یادگیری به روز است اما در ایران نمی‌مانند. ما از متخصص‌های ایرانی خارج از کشور خواستیم که به آنها آموزش بدهند و از پرسنل خواستیم که کمپانی‌هایی را که از آنها درخواست کوچ می‌کنند، به ما معرفی کنند و تعداد آنها زیاد بود.

افراد با توجه به زمان آزاد، زمان کوتاهی برای ما کار می‌کنند؛ یعنی وضعیت طوری شده که در بازه زمانی که بخواهند بروند، با ما کار می‌کنند. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم سال بعد این رشد مهاجرت متخصص زیاد باشد. در پنج، شش ماه گذشته، فضای جامعه بر میل به مهاجرت نیروی انسانی بسیار تاثیرگذار بوده است. قطعی اینترنت، حال بیزینس را خراب کرده و تاثیری که روی امید و اعتقاد آدم‌ها برای ادامه دارد، زیاد است.

موضوعی که این روزها با توجه به شرایط فعلی مهم است، بالابردن هزینه مهاجرت برای نیروهای کلیدی است و به تعویق انداختن مهاجرت برای آنهایی که در این مملکت می‌توانند شرایط بهتری داشته باشند.

منبع:هم میهن

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر