غیر حرفه ایی، یکطرفه و طلبکارانه / صدا و سیمای که "ملی" نیست؛ اسپانسری است!
اما رویکرد یکطرفه رسانه ملی تنها یک موضوع خاص و مرتبط با اسپانسر نیست. برنامه های صدا و سیما هر سال از روند حرفه ایی برنامه سازی دور و دورتر می شوند. اعتبار خود را تا جایگاه انتشار اخبار کذب و حتی ایجاد تریبون های یک طرفه پایین آورده و مخاطب را از خود فراری می دهند. حضور روز گذشته احسان علیخانی در برنامه حالا خورشید از آن دست اتفاقات و مثال های برنامه سازی بود. مسئله ای که آنقدر برای تلویزیون مهم بود که سریعا تایم خاصی از یک برنامه روزانه را به آن اختصاص دادند. حضوری یک طرفه و غیر حرفه ایی؛ آیا برنامه سازان شبکه سوم سیما نباید از مدیر مسئول روزنامه شرق دعوت می کردند تا در برنامه حضور داشته باشد؟
ویژگی های امروز برنامه سازی صدا و سیما اسپانسر محور بودن است اما اگر از همین زاویه هم به قضیه ثامن الحجج نگاه نکنیم می توانیم به رویکردهای این رسانه در خصوص برنامه سازی را نقد کنیم:
در ماجرای دو مجری مشهور صداوسیما و رابطهشان با مؤسسه مالی و اعتباری ثامنالحجج، بیشتر از آنکه رسانهها دنبال کشف این موضوع باشند که «م. م» آیا مهران مدیری است یا «ا. ع» احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل است یا نه، باید دنبال این موضوع باشند که چرا باید یک حامی مالی بتواند تا این حد به مجریهای تلویزیونی که جزو سرمایههای انسانی صداوسیما و برندهای تلویزیونی هستند، نزدیک شود که در یک فرایند مالی چند میلیاردی نام مجریهای صداوسیما نیز دیده شود، حتی در روزهای اخیر برخی این شبهه را ایجاد کردهاند که وقتی مجریهای صداوسیما در مسئله مالی ثامنالحجج پایشان گیر است، پس حتماً خود سازمان نیز دخالتی در این ماجرا داشته! مسئلهای که شاید جز شایعهای پیش پا افتاده هم نباشد، اما صداوسیما در این سالها آنقدر به اسپانسرها پر و بال داده که اینگونه شایعات مجال بروز پیدا میکنند.
میرباقری معاون سیما چندی پیش گفته بود، چون منابع مالی نداریم حتی هزینه ساخت سریالهای تلویزیونی را اسپانسرها میدهند! این یعنی رنگ و بوی تبلیغات اسپانسری تا مغز استخوان رسانه ملی نفوذ کردهاند. فاطمه ذوالقدر نماینده تهران چندی پیش گفته بود" صدا و سیما هر روز یک درخواست جدید بودجه به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه می دهد، روزی نیست که صدا و سیما از مجلس تقاضای بودجه نکند