کد خبر: 195850
A

انجمن روزنامه نگاران زن ایران به مناسبت روز خبرنگار

انجمن روزنامه نگاران زن ایران ( رزا) به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار بیانیه ای صادر کرد.

انجمن روزنامه نگاران زن ایران به مناسبت روز خبرنگار

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  انجمن روزنامه نگاران زن ایران ( رزا) به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار بیانیه ای صادر کرد. 

به نام خداوند هستی بخش

بیانیه انجمن روزنامه نگاران زن ایران ( رزا) به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار

گرامی باد روز خبرنگار

پاینده باد خبرنگاری حرفه ای

اکنون که در جهانی ارتباطی زندگی میکنیم و ابزارهای ارتباطاتی روز به روز فاصله ها را کمتر و فضای اطلاع رسانی را گسترده تر ساخته است. توجه به نقش خبر و خبر نگاری به رغم همه ظرفیت های شبکه های مجازی که بزرگترین و با اهمیت ترین راه برای اتصال میان مردم دراین زمان است، ضرورتی انکار نا پذیر است؛

با این وجود برخی رویکردهای خاص در کشور ما، منجر به نادیده انگاری یا وارونه انگاری وظایف خبرنگاران در تدوین خبر و نشر آن وجود دارد که منجر به دور ماندن خبرنگاری حرفه ای از رسالت اصلی شده است؛ جریاناتی که با نگاههای متفاوت با بهانه های گوناگون امر اطلاع رسانی و وظایف خبرنگاری را به حاشیه رانده و با نگاهی امنیتی مرجعیت رسانه ای را از داخل کشور به خارج انتقال داده اند ،دچار خطایی استراتژیک شده اند. از اینرو چالشهای بزرگی برای هویت خبرنگاری حادث شده که راه گریز آن بازگشت مرجعیت رسانه ای و پذیرش وظایف خبرنگاری در چارچوب قوانین است ؛ این مهم درکنار مشکلات عدیده خبرنگاران تحت عناوین مختلف که دردی دیر آشنا برای همه آنهایی است که خبر و خبرنگاری حرفه و مسوولیت فردی و جمعی آنان است ، چهره خبرنگاری و روزنامه نگاری امروز کشور را متفاوت ساخته است .

اکنون که در آستانه روزی دیگر به نام خبرنگار هستیم ، جامعه خبری همچنان با مشکلات عدیده ای از نداشتن امنیت شغلی ، تا تبعیض جنسیتی و از نگاه تردید آمیز مدیریت های اجرایی و سیاست گذاری به وظایف خبرنگاران تا واکنش های امنیتی روبه رو است ، که تصویری مه الود از آینده خبرنگاران را در پیش روی جامعه قرار داده است .

اعتبار حرفه خبرنگاری به آزاد بودن در تهیه و تدوین خبر با رعایت استانداردهای خبرنویسی باز یک سو ودرک مصالح ملی  از سوی دیگر است ، هر جا که خبر از آزادی تهیه و انتشار دور بماند به یقین ، به دلیل رشد شبکه های خبری فراملی و جریان اصلی رسانه ای در جهان روایت هایی متفاوت از حقایق و واقعیت ها انتشار داده می شود که شان خبر حرفه ای و خبرنگار کار آزموده و دغدغه مند را به حاشیه می راند .

از اینرو انجمن روزنامه نگاران زن ایران ضمن گرامی داشت این روز با ذکر نکات زیر امید آن دارد که سیاست گذاران و سیاست ورزان با باور نقش امروزین رسانه ها نسبت به این موارد بازنگری لازم را داشته باشند .

1- بازنگری بر ضرورت های ایجاد امنیت شغلی خبرنگاران با توجه به مشکلات اقتصادی موجود درکشورکه با تغییر در قوانین استخدامی و رعایت اصول حرفه ای برای آنها امکان پذیر خواهد بود .

2- رفع هرنوع تبعیض جنسیتی از سوی مدیران و مسوولین رسانه ها در راستای ارتقا و برخورداری از مزایای سازمانی و حرفه ای برای همه خبرنگاران و روزنامه نگاران کشور امری جدی است .

3- بازگشت مرجعیت خبر به داخل کشور با گشودن فضاهای لازم برای تهیه و تدوین و انتشار خبر از سوی مراجع ذی صلاح و دوری جستن از اغتشاشات خبر رسانی و اتکا به مراجع خارجی برای کسب اعتماد در ارجاع به خبر داخلی کشور که توسط خبرنگاران مستقل تهیه و تدوین می شود.

4- اطمینان بخشی به افکار عمومی با نشر اخبار صحیح ، دقیق در کوتاه زمان به منظور تقویت اعتماد اجتماعی به خبر رسانی حرفه ای در داخل کشور ضرورتی جدی است .

5- تقویت نهادهای صنفی و حرفه های خبرنگاری با تشکیل انجمن صنفی سراسری در راستای حمایت از خبرنگاران محلی و منطقه ای که بستر اطلاع رسانی حرفه ای را تقویت می گرداند .

6- دوری جستن از برخی سازمان سازی و نهاد سازی نظیر سازمان رسانه ای کشور که منجر به دور ماندن از وظایف حرفه ای و صنفی خبرنگاری درکشور است .

7- اجرایی شدن قوانینی نظیر ازادی انتشار اطلاعات ، قانون مطبوعات ... بانگاه به آینده ، در راستای تضمین آزادی های حرفه ای خبرنگاران به منظور اطلاع رسانی دقیق

8- دوری جستن از تدوین قوانینی نظیر طرح صیانت که به جز حذف جریان خبری حرفه ای و دور ماندن رسانه از مرجعیت داخلی، خروجی ندارد

انجمن روزنامه نگاران زن ایران ( رزا)

16 مرداد 1403

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر