آرزوی علی نصیریان برای تئاتر ایران
علی نصیریان در پیام خود برای روز جهانی تئاتر با تاکید بر اینکه این هنر هرگز کهنگی نمیپذیرد، اظهار کرد: تئاتر ملی آرزوی همیشگی هنرمندان تئاتر کشور بوده و بیشک هیچ ملتی با الگوبرداری و اجرای نیمه آگاهانهی آثار ملل دیگر صاحب هنر ملی نشده است
به گزارش دیده بان ایران به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در متن پیام علی نصیریان که به مناسبت روز جهانی تئاتر نوشته شده، آمده است:
«فرهنگ ریشهی زندگی و حیات است و هنر، بارزترین نشانهی فرهنگ. تئاتر به مثابهی هنرِ مادر بسان درختی است با شاخ و برگهای سرسبز و ریشهای کهن که ثمرهاش جوشش هنری و شورآفرینی است.
در تئاتر، انسان نه شهروند سرزمینی که شهروند زمینی و هستی است. چراغ و آینهای به منزلهی آگاهی و معرفت که انعکاس دهندهی روشنی و تجلیگر حقایق ازلی ابدی است. به همان اعتبار که گوهر انسان بر مبنای روابط اجتماعی است.
در سالیان اخیر بیم آن میرفت که با حضور همه جانبهی رسانههای اجتماعی و فناوریهای نوین، تئاتر و وضعیت آن به مخاطره بیفتد و این هنر شریف و انسانی دستخوش ناملایمات ارتباطی قرار گرفته و در پویهی بیامان امواج گم و گور گردد. اما از آنجا که تئاتر بر ذات «انسان» و «زندگی» مبتنی ست، هرگز کهنگی نمیپذیرد و تا انسان دراین اریکه هستی زنده است، تئاتر نیز همپا با او زنده خواهد بود چرا که انسانیترین هنرهاست.
تئاتر به مدد و لطف همین زنده بودن، «زندگانی» را «زنده مانی» میکند و به آن جاودانگی میبخشد. تئاتر به ما فرصت اندیشیدن و شهامت سخن گفتن، بیان حقایق، تعمق و تفکر، طرز نگاه زیباشناسانه و کشف حقایق پنهان زندگی و از همه مهمتر شنیدن سخن دیگران را میدهد. جهان تئاتر، جهان چند صدایی است و تئاتر صدایی انسانی. از سوی دیگر تئاتر صحنهی ارائهی فکر و نقد و نظر اجتماعیست، امکانی عظیم تا وقایع را بر صحنه، به حقایق تبدیل کند و جهان امروز، جهان برداشتن فاصلههاست. در این دهکده جهانی گوئی روز به روز زمین کوچکتر میشود و هر اتفاقی که میافتد انگار پشت همین دیوار بوده است.
تئاتر ایران جدای از ابعاد نمایشی و آئینی و خرده نمایشها و گونههای نمایشی و ظرفیتها و قابلیتهای گرانسنگ ادبی، به شکل مدرن، یکصد و پنجاهمین سال خود را تجربه میکند و در همین عمر کوتاه خویش نشان داده است که از توانمندی، استعداد و خلاقیتهای درخشانی برخوردار بوده که تاریخ تئاتر ایران گواه این مدعاست و زحمات و جانفشانی هنرمندان این رشته برای بقا و ماندگاری جای تقدیر بسیار دارد.
و در این میان تئاتر ملی آرزوی همیشگی هنرمندان تئاتر کشور بوده است. تئاتری ایرانی که با روحیه و خصال ملی قرابت داشته و هویت و هستی شناسی ایرانی را در فرهنگ جهانی به نمایش بگذارد. جدای از اهداف و زبان مشترک، هر ملتی هویت ویژهی خود را داراست و ناگزیر باید هر سرزمینی هنر ملی خود را بیافریند و آن را به تجارب میراث مشترک جهانی پیوند دهد و بیشک در این فرآیند، هیچ ملتی صرفاً با الگوبرداری و اجرای نیمه آگاهانهی آثار ملل دیگر صاحب هنر ملی نشده است.
تقارن نوروز به عنوان جشن ملی ایرانیان با روز جهانی تئاتر که اخیراً به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، هماهنگی و همذاتی خجستهای است. نوروز روز نو است و تئاتر زایش و آفرینش هنری که مدام در حال نو شدن است و به قول "پیتر بروک" کارگردان تئاتر معاصر، «در تئاتر لوح تدریس، همیشه تمیز و تازه است». تئاتر جوان ایران نیز که به اهتمام نسل نو با اتکاء به تجارب پیشکسوتان و در پیوند با آنان دنیایی تازه و جذاب را در قوالب تازه بر صحنه رقم میزند و شگفتی میآفریند ناشی از همین خصیصه است.
تئاتر طریق همکلامی و همدلی میان انسانهاست، راهی برای تحقق صلح و آرمانهای انسانی به زبان زیبا و خلاق.
به عنوان یکی از اعضای خانواده تئاتر ایران همراه با خانوادهی جهانی تئاتر در نخستین ایام طلیعهی سال نو، جشن ملی خود را همپا با جانبخشی طبیعت و بهار دلها آغاز میکند، این تقارن را در تقویم فرهنگی هنری کشور به فال نیک گرفته و برای تئاتر ایران سالی پربرکت و پرنشاط آرزو میکنم.»