مقدم، مدیر مسئول پایگاه خبری الف: اختصاص آگهی دولتی به پایگاه های خبری در صورت اجرایی شدن گام مثبتی است/ معاونت مطبوعاتی به صورت شفاف موانع را به اهالی رسانه بگوید
حدود چندین سال است که امکان انتشار آگهی دستگاههای دولتی در خبرگزاری ها و پایگاههای خبری فراهم شده است. در این رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعمل اجرایی تهیه و ابلاغ کرده است. در دی ماه گذشته اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی، طی اطلاعیه ای، لیستی از پایگاه های خبری مشمول آگهی های دولتی را هممنتشر کرد.
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ حدود چندین سال است که امکان انتشار آگهی دستگاههای دولتی در خبرگزاری ها و پایگاههای خبری فراهم شده است. در این رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعمل اجرایی تهیه و ابلاغ کرده است. در دی ماه گذشته اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی، طی اطلاعیه ای، لیستی از پایگاه های خبری مشمول آگهی های دولتی را هممنتشر کرد.
بیژن مقدم، مدیر مسئول پایگاه خبری الف ضمن تاکید بر اینکه اختصاص آگهی دولتی به پایگاه های خبری و خبرگزاری ها در صورت اجرایی شدن گام مثبتی است، می گوید: از معاونت مطبوعاتی درخواست داریم، موانع را به صورت شفاف مطرح کنند و زمان مورد نیاز برای اجرایی شدن آن را به ما بگویند.
مقدم در بیان ارزیابی خود نسبت به فراهم شدن امکان انتشار آگهی دستگاههای دولتی در خبرگزاری ها و پایگاههای خبری می گوید: این اقدام در صورت اجرایی شدن گام مثبتی است. اختصاص آگهی دولتی به پایگاه های خبری و خبرگزاری ها جزو درخواست های ما در دولت های گذشته هم بوده و این مسئله قبلاً هم مطرح شده است. ظاهراً معاونت مطبوعاتی یکسری محدودیت های قانونی داشت که به عقیده من از فرصت ها و شتاب لازم استفاده نشد.
مدیر مسئول «الف» می گوید: معاونت مطبوعاتی همیشه موافقت خود را با اختصاص آگهی به پایگاه های خبری اعلام کرده است. در جلسات متعددی با وزیران و معاونان مطبوعاتی در دوره های مختلف این نیاز همواره مطرح شده است. در این گفتگوها، مخالفی برای این مسئله وجود نداشته است ولی اینکه چرا همچنان اجرایی نشده است و موانع آن چیست؟ سوال ما از مسئولان وقت است.
مقدم با اشاره به تغییر جریان خبری در دنیا و لزوم توجه به رسانه های آنلاین در کنار رسانه های مکتوب می گوید: جریان خبری در دنیا و به ویژه کشور ما دچار تغییراتی شده است. قصد کوچک شمردن جایگاه روزنامه ها را ندارم چراکه خودم در همین روزنامه ها کار کردم و قدر و منزلت آن ها را می دانم، ولی باید پذیرفت که شرایط تغییر کرده است و باید رسانه های دیگر از جمله پایگاه های خبری و خبرگزاری ها را هم دید. من به جرات می توانم بگویم که وضعیت سایت های خبری به مراتب بهتر از برخی از روزنامه های دریافت کننده آگهی های دولتی است. وقتی شرایط فعالیت رسانه ها تغییر کرده است، باید به این موارد هم توجه ویژه داشت. رسانه های آنلاین هم نیاز به حمایت دارند تا بتوانند قوی تر کارشان را انجام دهند.
با این حال سازوکار لازم برای اجرایی شدن آن چیست؟ این فعال رسانه ای تاکید می کند: اختصاص آگهی به پایگاه های خبری فعلا به مرحله اجرا نرسیده است. مشخص نیست که برای اجرایی شدنش نیاز به چه سازوکاری است؟ آیا نیاز به تغییر آیین نامه است؟ و… . از معاونت مطبوعاتی می خواهیم که این مسئله را به سرانجام برساند چراکه زمان زیادی از مطرح شدنش گذشته است.
او ادامه می دهد: در جلسات مختلف از رسانه ها خواسته شده تا نظر خود را درباره توزیع بهتر آگهی ها، مکانیزم های لازم و…. بیان کنند. برای تخصیص آگهی ها به ویژه در بخش دولتی، وزارت ارشاد اسلامی مکانیزمی فراهم کرده تا همه آگهی های دولتی از طریق وزارت ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی توزیع شوند. طبیعتاً این توزیع باید براساس منطقی مثل؛ شفاف بودن، عادلانه بودن و… باشد. علاوه بر آن رتبه بندی سایت های خبری هم می تواند یکی از مبناها برای اختصاص و توزیع آگهی های دولتی به آن ها باشد.
مقدم تاکید می کند: وزارت ارشاد اسلامی می تواند محل توزیع مناسبی برای آگهی های دولتی باشد به هرحال دستگاه ها، بانک ها، نهادها، بخش دولتی، بخش خصوصی و… برای آگهی های تبلیغاتی خود پول می دهند. اگرچه بودجه تبلیغات بخش خصوصی از بیرون تامین می شود ولی بخش دولتی قابلیت مدیریت، تجمیع سازی و هدایت به سمت رسانه ها را دارد.
مدیر مسئول «الف» برای اجرای بهتر این اقدام معاونت مطبوعاتی در توزیع آگهی های دولتی می گوید: وقتی با معاونت مطبوعاتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و…. صحبت می کنیم با اختصاص آگهی دولتی به پایگاه های خبری کاملاً موافق هستند. با این حال نمی دانیم مانع چیست که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. اگر نیاز به مطرح شدن آن در مجلس هست، باید بگویم در این دوره بیشترین روزنامه نگار و اهل رسانه در مجلس داریم و طبیعتاً متوجه این مسئله هستند. اگر نیاز است تا تغییراتی در آیین نامه اعمال شود، وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی می تواند آن را پیگیری و در هیئت دولت مطرح کند و کار را به صورت قانونی پیش ببرد.
او تاکید می کند: از معاونت مطبوعاتی درخواست داریم، موانع را به صورت شفاف مطرح کنند و زمان مورد نیاز برای اجرایی شدن آن را به ما بگویند.
منبع: شفقنا