کارگردان «لاله» در برج میلاد چه میکند؟/ «فیلمم به گروگان گرفته شده است»
اسدالله نیکنژاد گفت: این خیلی بیانصافی است که تمام زندگی من با پروژه «لاله» گروگان گرفته شده و چهار سال است که تکلیف این فیلم را روشن نمیکنند.
کارگردان فیلم «لاله» که فیلمش از همان اولین روزهای آغاز به کار مدیرت جدید در سازمان سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به خبری جنجالی و حاشیه ساز تبدیل شد این روزها به ایران آمده و با حضور در برج میلاد به تماشای فیلمهای سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر مینشیند.
او در گفتگویی با ایسنا، دربارهی آخرین وضعیت فیلم سینمایی «لاله» بیان کرد: هنوز اتفاقی نیفتاده است و مدیران زیر مجموعه سازمان سینمایی همچنان موضوع را دست به دست میکنند و در واقع استراتژی کشتن زمان و فراموش کردن موضوع در حال اتفاق افتادن است.
او افزود: اما من این کار را فراموش نکردهام و به طور مداوم در حال تماس و پیگیری آن هستم اما در نهایت غیر مسئولی این پروژه مدام به عقب انداخته میشود. متاسفانه هیچ نهاد جدی در مملکت با اینها برخورد نمیکند تا تکلیف پول و این همه زحمت در پروژه لاله که به هیچ دلیلی غیر قانونی و غیرحرفهای متوقف شده مشخص شود.
نیک نژاد با ابراز تاسف از این که نهادی ناظر بر سازمان سینمایی وجود ندارد تا از مسئولان آن توضیح بخواهد دربارهی مالکیت فیلم «لاله» و اینکه آیا تکلیف آن مشخص شده است گفت: تکلیف مالکیت فیلم از همان ابتدا و در واقع از دولت قبل مشخص بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا حکمیت را که برای این پروژه با مسئولیت علیرضا رضاداد اتفاق افتاد پذیرفته است و نتیجه آن چه شده است بیان کرد: حکمیت را پذیرفتم و قرار بود انجام هم بشود. من گفتم اگر میخواهند، حکمیت را انجام دهند و من هم از حقوق خود میگذرم در کنار آن سازمان سینمایی باید تعهد کند کار را به سرانجام برساند. اما بعد گفتند شما بروید این موضوع را محضری کنید و من هم در محضر نوشتم که تمام حقوق خودم را رایگان به سازمان سینمایی میدهم تا فقط آن هابگویند که کار را از چه زمانی از سر میگیرند.
وی ادامه داد: بعد از این اتفاق باز هم گفتند نباید قید و شرط بگذاری و من گفتم چه قید و شرطی؟ من فقط نوشتهام اگر شما از فردا صبح فیلم را راه میاندازید تمام سهم و حقوق من مال شما خواهد بود. اما به نظر میرسد میخواستند غیر حرفهای رفتار کنند در حالی که اسناد در اختیار سازمان سینمایی است و فکر میکنم مسئله این فیلم کلا شخصی و سیاسی شده است. ما در کشوری هستیم که احساس میکنیم یک سیستم دمکراتیک و قانون در آن حاکمیت دارد اما در بخشهای فرهنگی این قانون اجرا نمیشود.
نیک نژاد همچنین ادامه داد: درباره این پروژه حق با هر کسی باشد باید تکلیف روشن شود، الان چهار سال است که این پروژه را خواباندهاند و من به عنوان فیلمساز هنوز راشهای خود را ندیدهام. چقدر بیانصافی است که زندگی من را این طور به گروگان گرفتهاند. چون به لحاظ روحی و مالی به من خسارت زده شده و هیچکس به این موضوع فکر نمیکند.
او در پایان گفت: متاسفم افرادی که یک صندلی موقت در اختیار دارند اینقدر بر سر این پروژه نامهربانی میکنند. در حالی که من هر بار در این سالها خواسم سراغ کاری بروم جسم و روحم مشغول فیلم لاله بود به همین دلیل با وجود اینکه در این روزها به ایران آمدهام و هر روز تماس میگیرم پاسخی نمیدهند و اقای ایوبی هم مانند چهار سال قبل مدام برای پیگیری این موضوع فقط چشم میگوید.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سال گذشته به ایسنا تاکید کرد که ریالی از بودجه این مرکز برای ساخت فیلم «لاله» هزینه نمیشود.
سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد در پاسخ به اینکه "آیا از سرگیری پروژه لاله واقعیت دارد؟" گفته بود: بارها گفتهایم مشکلی که میان ما و کارگردان فیلم پیش آمد، به دلیل مباحث حقوقی و مالکیت فیلم بود و به همین دلیل آقای رضاداد به عنوان حَکم سازمان سینمایی بین ما حکمیت کرد، اما آقای نیک نژاد کارگردان فیلم، از پذیرش این حکمیت خودداری کرد.
وی یادآور شده بود: در آن مقطع مشکلات حقوقی اجازه شروع مجدد فیلم را نداد. البته ممکن است نکات دیگری هم وجود داشته باشد، اما در وهله اول موضوع بحث ما مسائل حقوقی بود.
طباطبایینژاد خاطرنشان کرده بود: زمانی که به مرکز گسترش آمدم، چند ماه از توقف پروژه لاله میگذشت و همانطور که بارها گفتهام، ابتدا باید رایت خانم «لاله صدیق» توسط شرکت درایو به مرکز منتقل شود تا وارد مرحله بعدی بشویم. آقای نیکنژاد بعد از رد کردن حکمیت آقای رضاداد، به خارج از کشور رفت و ما هم هیچ کاری را به صورت غیرقانونی انجام نمیدهیم. به همین دلیل شرایط ادامه کار فراهم نبود تا اینکه چندی پیش به واسطه آقای ضیاءالدین دری به عنوان یک دوست مشترک، شرایط برای گفتوگوی دوبارهای فراهم آمد و این چنین بود که آقای نیکنژاد با اعلام همراهی و پذیرش حکمیت، قول داد تا مسائل حقوقی فیلم را انجام دهد.
منبع: ایسنا