بنیاد مستضعفان پلاسکو را ایمن نکرده بود
من معتقدم این حرفها چند روز مطرح میشود و حتی رسانهها نیز آن را فراموش خواهند کرد. ضمن اینکه ما مالکانی هم داریم که قوانین را رعایت نمیکنند. در مورد ساختمان پلاسکو گفته میشود که بنیاد مستضعفان چند ماه قبل این ساختمان را واگذار کرده است اما چرا در این چندسال برای ایمنسازی ساختمان اقدام نکرده است. از آن گذشته بخش عمدهای از تولیدیهای امیراکرم متعلق به سازمان اقتصادی توسعه است که نهادی عمومی است و هزینه ایمنسازی را پرداخت نمیکند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ علی صابری عضو شورای شهر تهران در شهروند نوشت؛ قانون سختگیرانه است و گاهی برای حفظ نظم عمومی جامعه عدالت را نیز قربانی میکند. هر جایی که پای اعمال قانون مطرح میشود، مردم و گروهها به آن بار اجتماعی میدهند و از رزق و روزی مردم صحبت میکنند که گاهی هم به سیاستزدگی ختم میشود اما این گفته من نافع مسئولیتهای شهرداری تهران نیست. معتقدم که شهرداری باید هر چه زودتر ایمنسازی ساختمان را در دستور کار قرار میداد و باید در نظر بگیریم که اگر در آینده این اعمال قانون در جایی صورت نگرفت، بهعنوان یک شهروند کوتاه نیاییم و از آن حمایت کنیم تا بهدرستی اعمال شود. شهرداری در برخورد با دستفروشها جدیتر است و برخوردهای آن بیشتر به چشم میآید؛ چون نمود ظاهری و فشار بر قضیه بیشتر است اما در مورد ساختمانها و کارگاهها چون نمود ظاهری نیست بنابراین اگر هم جایی ایمن نباشد، برخورد جدی با آن صورت نمیگیرد و با توکل بر خدا کار را ادامه میدهند. باید نگاهمان را به این سمت ببریم که از پتانسیل شورای عالی استانها قوانین جدیدی پیشنهاد داده شود یا قوانین قبلی رفع نقص شود. درباره ماده ٥٥ قانون شهرداریها که شهرداری معتقد است براساس آن نمایندگان مدیریت شهری نمیتوانند ساختمانها را پلمپ کنند یا دستور قضائی برای آن بگیرند، اولا معتقدم که ماده ٥٥ این پتانسیل را دارد ثانیا اگر این پتانسیل را نداشته باشد، چه کسی باید پیشنهاد اصلاح آن را بدهد؟ چرا باید بگذاریم تا یک حادثه پیش بیاید و بعد به فکر اصلاح قانون باشیم. الان این اتفاق افتاده است اما آیا یک یا دو ماه دیگر کسی به فکر پیگیری این خواهد افتاد که مأموران آتشنشانی بهعنوان ضابط قضائی مطرح شوند؟ من معتقدم این حرفها چند روز مطرح میشود و حتی رسانهها نیز آن را فراموش خواهند کرد. ضمن اینکه ما مالکانی هم داریم که قوانین را رعایت نمیکنند. در مورد ساختمان پلاسکو گفته میشود که بنیاد مستضعفان چند ماه قبل این ساختمان را واگذار کرده است اما چرا در این چندسال برای ایمنسازی ساختمان اقدام نکرده است. از آن گذشته بخش عمدهای از تولیدیهای امیراکرم متعلق به سازمان اقتصادی توسعه است که نهادی عمومی است و هزینه ایمنسازی را پرداخت نمیکند. شورا تا حد زیادی در این دوره درباره آتشنشانی حساسیت داشته است اما حالا اظهارنظرها کمی متفاوت است؛ یکی از اعضا بحث استعفای قالیباف را مطرح میکند تا مدتها هر بحثی شود جناح رقیب این مسأله را بهعنوان حربه استفاده خواهد کرد؛ متأسفانه بحثهای ما مقابل یکدیگر است. از سوی دیگر فرهنگ استعفا در کشور ما هم جا نیفتاد است که اگر کسی در برابر خواسته افکار عمومی استعفا کند، دیگران میگویند که وقتی میدانستی نمیتوانی چرا در این پست باقی ماندی، در صورتی که شاید اصل ماجرا این نباشد. متأسفانه فرهنگ مقابلهای و با شخص مقابلهکردن درست نیست. سیاستزدگی آفت کشور است و این آفت فقط هم برای شورا و مسئولان نیست. استعفا تنها راه در برابر بروز این مشکلات نیست؛ اگر ماده ٥٥ شهرداری مشکل دارد و با رفتن شهردار مشکل این قانون برطرف نمیشود. ایجاد ایمنی در ساختمانها و کارگاهها برعهده مالک است اما شهرداری بهعنوان دستگاه ناظر میتواند اجرای آن را تسریع کند.