سال آینده دوربینهای شهر تهران رصد تمامی موتورسیکلتها را برعهده خواهد گرفت/ خط معاینه فنی موتورسیکلت ها راه اندازی شده است/ بایدموتورهای کاربراتوری تبدیل به موتورهای انژکتوری و برقی شود
اقبال شاکری آلودگی موتور سیکلت های کاربراتوری حدود 4 تا 6 برابر یک خودروی معمولی است. باید در سال آینده شاهد باشیم که هیج راننده موتورسیکلتی بدون گواهینامه، بدون پلاک و بدون آرم طرح ترافیک در شهر تردد نکند.
اقبال شاکری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ با اشاره به جزییات پیشنهاد جدید کمیسیون عمران در خصوص الزامی شدن دریافت آرم طرح ترافیک برای موتورسیکلت ها گفت: در راستای ساماندهی موتورسیکلتهای پایتخت، تمهیدات ویژهای برای سال ۹۶ پیش بینی شده است که براساس آن تمامی موتورسیکلتهای پایتخت برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید نسبت به اخذ آرم طرح ترافیک سالانه اقدام کنند.
وی در خصوص جزییات این طرح اظهار کرد: ما برای اینکه رانندگان موتورسیکلت ها را تحت فشار قرار دهیم؛ باید ترتیبی اتخاذ دهیم تا صاحبان این نوع وسیله نقلیه مجوزهای لازم را دریافت کرده و تا انضباط ترافیکی را رعایت کنند.
شاکری خاطر نشان کرد: خط معاینه فنی موتورسیکلت ها راه اندازی شده و هیچ مشکلی در خصوص برگه معانه فنی وجود ندارد و از همین حالا دارندگان موتور سیکلت ها می توانند نسبت به برگه معاینه فنی خود اقدام نمایند.
وی همچنین در خصوص لزوم دریافت برگه معاینه فنی موتور سیکلت ها افزود: ستاد معاینه فنی شهر تهران دو خط از مراکز خود را در پنج مرکز به بحث معاینه فنی موتورسیکلتها اختصاص داده است و موتورسیکلتها باید عوارض سالیانه خود را نیز پرداخت کنند؛ به گونهای که موتورسیکلتهای انژکتوری ۱۰ درصد عوارض یک خودرو، موتورسیکلتهای کاربراتوری ۲۰ درصد عوارض یک خودرو و برای موتورهای برقی رایگان است.
شاکری تصریح کرد: آلودگی موتور سیکلت های کاربراتوری حدود 4 تا 6 برابر یک خودروی معمولی است و اگر بتوانیم موتورهای کاربراتوری را به موتورهای انژکتوری و برقی تبدیل کنیم به سلامت شهر کمک کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه طرح ترافیک موتور سواران قرار است که از ابتدای سال ۹۶ اجرایی شود گفت: هدف از این کارساماندهی موتورسیکلت سواران است، ضمن اینکه با هیئت دولت جلسه ای خواهیم داشت در جهت اینکه پیشنهادی در خصوص کاهش هزینه موتورسیکلت های برقی ارائه دهیم تا مردم راحت تر بتوانند از این وسیله نقلیه ای که آلودگی کمتری دارد، استفاده کنند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: باید در سال آینده شاهد باشیم که هیج راننده موتورسیکلتی بدون گواهینامه، بدون پلاک و بدون آرم طرح ترافیک در شهر تردد نکند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تمامی دوربین های شهر تهران قادر به رصد موتور سیکلت هایی که طرح ترافیک نداشته باشند را دارند، افزود: پلیس در حال حاضر اقدام به اعمال قانون به صورت فیزیکی است اما با اجرایی شدن این برنامه، دوربینهای شهر تهران رصد تمامی موتورسیکلتها را برعهده خواهد گرفت.
گفت و گو : نوگل تاجدوزیان / دیده بان ایران