کد خبر: 10202
A

گزارشی از دعوای سازمان تاکسیرانی با اسنپ و تاپ سی / رئیس سازمان تاکسیرانی: جلوی شان را می گیریم/ سرخو عضو شورای شهر: نباید مانع فعالیت آنها شویم

گزارشی از دعوای سازمان تاکسیرانی با اسنپ و تاپ سی / رئیس سازمان تاکسیرانی: جلوی شان را می گیریم/ سرخو عضو شورای شهر: نباید مانع فعالیت آنها شویم

گزارشی از دعوای سازمان تاکسیرانی با اسنپ و تاپ سی / رئیس سازمان تاکسیرانی: جلوی شان را می گیریم/ سرخو عضو شورای شهر: نباید مانع فعالیت آنها شویم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ دعوای سازمان تاکسیرانی و شهرداری با اسنپ و تاپ سی دو اپلیکیشن موبایلی در هفته گذشته بالا گرفت به گونه ای که سازمان تاکسیرانی از برخورد با تاکسی های اینترنتی خبر داد. اسنپ و تاپ سی خیلی زودتر از آن چیزی که تصور می‌شد توانستند بازار تهران را به دست بگیرند! دیگر خبری از چانه زدن بر سر میزان کرایه،نداشتن پول خرد، تاکسی دربستی و.. نیست؛بلکه کافی است، هرکجا و در هر زمان از طریق یک اپلیکشین موبایل که رابط مسافر و راننده است، درخواست تاکسی را ارسال کرده تا با خودرو به محل مورد نظرتان بروید.

 اپلیکیشن‌های مسافربری  از یک سو به واسطه قیمت نازل‌ترشان به نسبت آژانس‌ها و تاکسی تلفنی‌ها و ازسوی دیگر به دلیل سرعت و کیفیت بالای خدماتشان ازجمله خودروهای مدل بالا، رفتار قابل قبول رانندگان مورد اقبال عمومی قرارگرفته‌اند هرچند که رانندگان تاکسی و آژانس‌ها دل خوشی در این باره نداشته باشند.

فعالیت شرکت مسافربری اینترنتی مبتنی بر مکان است؛ به گونه‌ای که با توجه به مکان کنونی فرد امکاناتی را فراهم می‌کنند و این مسئله نیز سبب شده تا بعد مکان و زمان توسط این خودورها شکسته شود؛ اما همین ویژگی‌ها سبب شده تا میزان استقبال مردم از این اپلیکیشن‌ها افزایش یابد اما در این میان دغدغه و دل نگرانی‌هایی نیز وجود دارد بگونه‌ای که می توان نداشتن مجوز فعالیت را مهم ترین دل نگرانی مسئولان امر و شهروندان دانست!

براساس قانون، مدیریت حمل ونقل درون شهری در هر شهری برعهده شهرداری است اما با وجود آنکه از فعالیت این دو اپلیکیشن ماه‌ها می گذرد، پیگیری ایسنا حکایت از این دارد که تاکنون اقدامی از سوی مسئولان شهرداری در این باره اقدامی صورت نگرفته است.

میثم مظفر رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در واکنش به فعالیت این اپلیکیشن‌ها آن را غیر قانونی دانست و به ایسنا گفت: قانون صراحتا اعلام کرده است که باید حمل و نقل درون شهری اعم از آژانس‌های خودرو و تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند و متاسفانه امنیت این آژانس‌های اینترنتی زیر سوال است، چراکه هیچکس پاسخگوی امنیت و تایید صلاحیت اینگونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌های امنیتی با این مساله ورود کنند.

رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به فعالیت گسترده این آژانس‌های موبایلی نیز گفت: نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجایی که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارند، لازم است ارگان‌های ذیربط به این مساله ورود کنند.

همچنین مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز به فعالیت گسترده اپلیکیشن‌ها مسافربری در موبایل واکنش نشان داد، البته نظر دیگری نسبت به رئیس سازمان تاکسیرانی داشت  گفت: معتقدیم استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند ما را در زمینه مدیریت ترافیک و افزایش کارآیی کمک کند چراکه این اپلیکیشن‌ها واسطه ای بین مسافر و رانندگان هستند که به دلیل سهولت دسترسی می‌توانند تقاضی سفر را کاهش دهند.

وی ضمن پذیرش تاثیر تکنولوژی و اپلیکیشن‌ها در دنیای کنونی با بیان اینکه معاونت حمل ونقل با کلیات این اپلیکیشن‌های واسطه‌ای موافق است اما تاکنون مجوزی برای فعالیت خود دریافت نکردند، گفت:‌با این حال بدلیل عدم رعایت ضوابط همچون عدم تایید هویت رانندگان و همچنین نامشخص بودن وضعیت خودروها با دل نگرانی‌هایی نیز مواجه هستیم و باید این فعالیت ضابطه‌مند شود و باید هویت رانندگان و خودروهای مورد استفاده در این اپلیکشن‌ها مورد تایید قرار گیرد و این اپلیکیشن‌ها نیز می توانند از ظرفیت شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی استفاده کنند چراکه اقبال مردم به دلیل امنیت سهولت دسترسی و تردد تاکسی‌ در همه معابر، به این وسیله بیشتر است و مسئولان این برنامه‌های موبایلی می توانند از این موضوع بهره ببرند.

 

رضایت مردم از  خدمات این اپلیکیشن‌ها بالاست نباید مانع فعالیت آنها شویم

 

از دیگر سو محسن سرخو رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران نیز در گفت وگو با ایسنا، در این باره گفت: از آنجایی که میزان رضایت مردم از این اپلیکیشن‌ها بالاست نباید مانع فعالیت آنها شویم اما نگرانی هایی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر کمیته حمل و نقل شورا با مدیران این شرکت‌های خصوصی افزود: مدیران این شرکت های خصوصی باید تمهیداتی بیندیشند تا موجبات سفر ایمن و مطمئن مردم را فراهم کنند.

سرخو با بیان اینکه مسئولان این دو شرکت می توانند دو اقدام پیشنهادی را انجام دهند، گفت: مدیران این شرکت ها می‌توانند استفاده از خودورهای شخصی را کنار بگذارند و از ظرفیت تاکسی‌های پایتخت استفاده کنند و متناسب با ساز و کار خود این تاکسی ها را در اختیار گرفته و نسبت به جابجایی مسافران اقدام کنند و این در حالی است که تاکسی ها به دلیل امنیت بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و از سویی دیگر امکان تردد در تمامی مناطق شهر را دارند.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به دومین گزینه پیش روی این شرکت های خصوصی تصریح کرد: در روش دوم این شرکت ها می توانند از خودروهای شخصی نیز استفاده کنند اما باید رانندگان و خودروهای بکار گرفته شده از یک استاندارد و پروتکل مشخص استفاده کنند و تفاهم نامه ای فی مابین آنها و مسئولان حمل ونقلی پایتخت به امضاء برسد و رانندگان از ضوابط خاصی پیروی کنند نه اینکه بدون رعایت صلاحیت خودرو و راننده به جابجایی مسافران مشغول باشند!

وی با بیان اینکه ما باید به مردم اطمینان دهیم که استفاده از خودروهای این شرکت ها بی خطر است گفت: متاسفانه با اینکه در جلسه اخیر با این مدیران مقرر شد که آنها برای ما متن تفاهم نامه ای ارسال کنند تا در مورد بندهای آن به توافق برسیم اما تاکنون آن را ارسال نکردند و باید گفت واقعیت این است که اگر همکاری متقابل نباشد این گونه اقدامات و فرایند فعالیت ها قابل دوام نیست چرا که باید به مردم اطمینان دهیم استفاده از این خودروها بی خطر است. در واقع بحث ما این است که در حال حاضر مردم از کیفیت و ارائه خدمات و نرخ و قیمت اعلام رضایت کردند؛ اما چه اطمینانی وجود دارد که نرخ و کنترل ها همین طور ادامه یابد؟ و یا چه تضمینی وجود دارد که در بین رانندگان این شرکت ها که صلاحیتشان بررسی دقیقی ندارد، یک مورد خفاش شب نباشد! پس لازم است بررسی هایی انجام گیرد و بعد به مردم سرویس ارائه کنند.

، تکنولوژی روز به روز در حال رشد است و ظرفیت‌های بیشتری در اختیار انسان ها قرار می دهد تا زندگیشان آسوده تر باشد اما در کنار استفاده روز افزون از تکنولوژی و اپلیکیشن ها نیز باید ضریب امنیت و اطمینان نیز فراهم شود!

با وجود اینکه اپلیکیشن‌های موبایلی مسافربری بدلیل قیمت، سهل الوصول بودن، خودروهای عمدتا شیک و مدل بالا و تعیین دقیق مکان و.. هزار دلیل دیگر این روزها مورد استقبال رو به گسترش مردم قرار گرفتند؛ اما به گفته معاون شهردار تهران مجوز فعالیت ندارند و رانندگانشان استاندارهای لازم برای جابجایی مسافر را پشت سر نگذارند و رئیس کمیته حمل و نقل نیز عنوان کرده که به دلیل نامشخص بودن صلاحیت راننده و خودرو تضمینی برای اینکه حوادثی همچون بروز خفاش شب دیگری ظهور نکند وجود ندارد . بنابراین برهمین اساس به نظر می رسد باید مسئولان این دو شرکت خصوصی راهی بیندیشند تا ضریب امنیت خودروهایشان را افزایش دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • رضا

    سلام
    آقای محترم که نظر میدهید خفاش شب
    آیا شما تظمین می کنید که رانندگان تاکسی شما خفاش شب نمی باشند.
    برخی از آنان اینقدر رفتار بد دارند که با یک من عسل نمیشه خوردشون
    بعدشم یک سری افراد که بیکار هستند از این طریق به امرار معاش میپردازند حالا دو شرکت توانسته اند کمی افراد را از بیکاری و با درآمد نسبتا خوب مشغول بکار نمیاید بفرمائید این ها رو بیکار کنید. شما دردتون پروسانت گرفتن از شرکت ها و رانندگان می باشد نه امنیت مردم

  • مسعود

    مخالفان هيچ توجيهي ندارند جز اينكه واسطه گري بي دليلشان تعطيل و نانشان آجر مي شود و هي قانون قانون مي كنند. اگر عرضه داريد يك سيستم بهتر ارائه بدهيد.

  • حسن‌.

    آقای محترم من خودم راننده آیند هستم چرا بی جهت تهمت میزنین
    ما همه به پلیس آگاهی معرفی شدیم وسو پیشینه و تشخیص هویت گرفتیم
    و ماشین آیند تمامن مدل با لا وازنظر تمیزی درحد بسیار عالی هستن
    چرا یک عده چه از هر نظر صلاحیت دارند رو بیکار میکنید
    مردم همه راضی هستند

  • حسن‌.

    آقای محترم من خودم راننده آیند هستم چرا بی جهت تهمت میزنین
    ما همه به پلیس آگاهی معرفی شدیم وسو پیشینه و تشخیص هویت گرفتیم
    و ماشین آیند تمامن مدل با لا وازنظر تمیزی درحد بسیار عالی هستن
    چرا یک عده چه از هر نظر صلاحیت دارند رو بیکار میکنید
    مردم همه راضی هستند

  • حسن‌.

    آقای محترم من خودم راننده آیند هستم چرا بی جهت تهمت میزنین
    ما همه به پلیس آگاهی معرفی شدیم وسو پیشینه و تشخیص هویت گرفتیم
    و ماشین آیند تمامن مدل با لا وازنظر تمیزی درحد بسیار عالی هستن
    چرا یک عده چه از هر نظر صلاحیت دارند رو بیکار میکنید
    مردم همه راضی هستند

  • masi

    من شخصا تشکر میکنم از مدیریت تاکسیرانی کار بسیار پسندیده ای انجام دادن که تاکسی ها رو به جای سخصی وارد اسنپ کردن وضریب امنیتی رو بالا بردن

  • parsa

    یه جاهایی دینگ گیر میکرد باید از برنامه میومدی بیرون ولی فعلا که رونتر شده

ارسال نظر