کد خبر: 77229
A

اعتماد مخاطب با یک عذرخواهی برنمی‌گردد

«ما اشتباهی کرده بودیم که طبیعتا باید عذرخواهی می‌کردیم. اینکه اعتماد مخاطب برگردد یا نه با یک عذرخواهی اتفاق نمی‌افتد. ولی به طور کلی این نکته که ما یک اشتباه کردیم و حرف ناحقی گفته شد، باید جبران شود و چون ناخواسته بوده، ما عذرخواهی کردیم.»

اعتماد مخاطب با یک عذرخواهی برنمی‌گردد

به گزارش دیده بان ایران؛ یک روز پس از اعلام توضیحاتی مبنی بر شلیک غیرعمد به هواپیمای اوکراینی و سقوط آن، بر صفحه اول برخی روزنامه‌ها عباراتی چون عذرخواهی نقش بست و مطبوعات تلاش کردند با انتشار یادداشت‌هایی مجزا از مخاطب خود برای انتشار خبرهای غیردقیق این روزها عذرخواهی کنند.

روزنامه هفت‌صبح از جمله همین روزنامه‌ها بود که در یادداشتی با عنوان «ما را ببخشید»، از خواننده خود عذرخواهی کرده بود.

آرش خوشخو ـ مدیرمسوول روزنامه هفت صبح ـ به همین منظور در یک گفت‌وگو در پاسخ به اینکه آیا می‌توان مرجعیت رسانه‌ای به چالش کشیده شده رسانه‌ها را برگرداند؟ اظهار کرد: این عذرخواهی ارتباطی به این ندارد که ما بخواهیم مخاطب بیشتری را جلب و جذب کنیم. ما اشتباهی کرده بودیم که طبیعتا باید عذرخواهی می‌کردیم. اینکه اعتماد مخاطب برگردد، با یک عذرخواهی اتفاق نمی‌افتد. ولی به طور کلی این نکته که ما یک اشتباه کردیم و حرف ناحقی گفته شده باید جبران شود و چون ناخواسته بوده ما عذرخواهی می‌کردیم.

وی ادامه داد: به هر حال به دلیل فضای خاصی که در رسانه‌های رسمی حاکم است، یک نوع برداشت ناقص از مساله منافع ملی موجب این اتفاق شده است. چیزی نگفتن را می‌شود درک کرد که شاید با منافع ملی زیاد ناهمگون نشود، اما راست را نگفتن اگر به صورت اتوماتیک یا سازمان‌یافته باشد، کاملا متضاد با مساله‌ی منافع ملی است؛ البته اینجا کسی نمی‌خواهد بگوید ما دروغ گفتیم مقامات هم مطرح کردند مساله در حال بررسی است، ولی کلا مساله‌ی منافع ملی هیچ ربطی به اینکه راست را نگوییم ندارد؛ این کاری بدیهی است که باید انجام دهیم؛ آن هم برای کشوری که حکومت مذهبی دارد.

خوشخو سپس گفت: روال باید بر روی راستگویی باشد یا حداقل حرفی نگفتن. اما ما (رسانه‌ها) ناخواسته وارد این بازی شدیم و گول برخی کارشناسان را خوردیم که مشخص شد سواد کامل در حوزه هوانوردی نداشتند و نیاز بود که از خوانندگانمان عذرخواهی کنیم. این اتفاق به بزرگ بودن حادثه هم برمی‌گردد و نشانه‌ی تحول ناگهانی از سوی رسانه‌ها نیست، بلکه عمق حادثه بالا بوده است. به لحاظ کار حرفه‌ای رسانه‌ها باید عذرخواهی می‌کردند.

مدیرمسوول روزنامه هفت صبح در پایان گفت: ما درباره‌ی مخاطبان خودمان صحبت می‌کنیم. ما سعی می‌کنیم مطالب موثق و سرگرم‌کننده برای مخاطب بگذاریم، به همین دلیل سعی کردیم هیچ‌گاه خلاف واقع نگوییم. همیشه مساله‌ی منافع ملی برای ما مهم و خیلی استراتژیک بوده است. الان هم در ماجرای سوگواری هم تا جایی حرکت می‌کنیم که منافع ملی به خطر نیفتد. اینکه برخی خوشحالند که راست گفته‌اند، خوب ذات ماجرا این است که همه راستگو باشیم. اگر این سنت پیش برود که نشریات حداقل دروغ نگویند، مطبوعات شاید بتوانند آن جایگاه ترک خورده‌شان را به دست بیاورند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر