مروری بر روزنامه های شنبه ۲۹ آبان ماه
برخی روزنامه های امروز با توجه به تعطیلی پایان هفته امروز منتشر نشده اند. با این حال روزنامه هایی که منتشر شده اند موضوع اجتماع عظیم عزداران حسینی در اربعین را در کانون توجه قرار داده اند.این در حالی است که موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری به تدریج به موضوع اصلی کشور در حال تبدیل شدن است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز گردهمایی اربعین را در کانون توجه قرار داده اند
2. فضایل اخلاقی در این مسیر در منتهای غایت خویش قرار دارد و جلوهای از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و سبک زندگی مسلمانی به نمایش در میآید. میزبانی بیریای مردم بویژه مردم استانهای مرزی و شهرهایی که در مسیر عبور زائران واقعند و همینطور مردم مظلوم عراق صحنههای بیبدیلی از انسانیت را خلق میکند. برپایی خیمهها و گشودن درهای منازل برای پذیرایی و اسکان زائران حسینی نماد و نمودی از فرهنگ غنی اسلامی و آموزههای دینی ما و بیانگر عمق عشق و ارادت خالصانه مردم به اهل بیت است. انبوه مواکب و هیئات و چادرهای پذیرایی، احسان، اطعام و اسکان این سیل خروشان مردمی به زیبایی هرچه تمامتر از طریق خود مردم مدیریت میشود و نقش اصلی را مردم و نهادهای مردمی بر عهده دارند.
3. آزادگی، فداکاری، عشق و انس و الفت در فضای اربعین بازتولید میشود و از این منظر اربعین یک فرصت فرهنگی و بستر مناسبی برای بازتولید فرهنگ غنی اسلامی است. بارها عنوان کردهام که ریشههای فرهنگی ما پیوندی ناگسستنی با اعتقادات دینی این ملت مسلمان دارد و مناسبتهایی همچون عاشورا و اربعین عمق این پیوند را به ما یادآوری میکند. از اینرو ما در همه ایام سال نیازمند بازتولید فرهنگ عاشورا و اربعین و مناسبتهایی از این دست هستیم. چراکه عشق به اباعبدالله(ع) مهمترین سرمایه فرهنگی این دیار است و هیچ سرمایهای جایگزین آن نخواهد شد.
4. پیام دیگر راهپیمایی عظیم اربعین این است که امت واحده مرعوب هیچ یک از توطئههای ضداسلامی نمیشود و بر خلاف تصویرسازیهای دروغین و قرائتهای متصلبانه و متحجرانه، مسلمانان مروج صلح، دوستی و وحدت میان انسانها هستند. راهپیمایی اربعین معادلات سیاسی منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده و جهانیان در محاسبات سیاسی و امنیتی باید بدانند که امنیت واقعی در قالب این نگرش قابل فهم است.
جای افسوس است که رسانههای بینالمللی و جهانی نسبت به انعکاس و بازتاب این سیل خروشان مردمی، وظیفه حرفهای خود را فراموش کرده و جای تردیدی باقی نمیگذارند که در انعکاس اخبار تحت تأثیر جریانهایی هستند که نمیخواهند واقعیت اسلام به جهانیان نشان داده شود.»
کابینه ترامپ
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« نیمی از مردان رئیسجمهور » با اشاره به اینکه ترامپ گزینههای مشاور امنیت ملی، ریاست سازمان سیا و دادستانی کل را معرفی کرد نوشت:« بیش از دو ماه به آغاز کار کابینه دونالد ترامپ باقی مانده و چهرههای کلیدی دولت او یکبهیک از سایه بیرون میآیند. دراینمیان شاید نزاعهای درونی در برج ترامپ سبب شده باشد تا گزینههای نهایی تصدی پستهای کلیدی دولتی تفاوت چشمگیری با گمانههای اولیه داشته باشند، اما دیگر تقریبا میتوان مطمئن بود که برخی نزدیکان او، هرطور شده، سهمی در یکی از جنجالیترین دولتهای احتمالی تاریخ ایالات متحده خواهند داشت. اگرچه انتظار میرود دونالد ترامپ به دلیل کمبود سابقه سیاسی و نداشتن تشکیلات سازمانی، بیش از همه بر دایره نزدیکان و وفاداران خود در کارزار انتخاباتی برای تعیین آرایش کابینه حساب باز کند، اما برخی گزارشها حکایت از آن دارند که اکنون نام مخالفان جدی او نیز در فهرست بلندبالای نامزدهای کابینه برای تصدی برخی پستهای حساس و کلیدی گنجانده شده است.
میت رامنی، نامزد شکستخورده جمهوریخواهان در انتخابات ریاستجمهوری سال ٢٠١٢، جدیدترین این گزینههاست که گفته میشود بناست امروز و تقریبا هشت ماه پس از آنکه در سخنرانیای، ترامپ را یک ریاکار متقلب خوانده بود، در جریان دیداری خصوصی با ساکن بعدی کاخ سفید، درباره احتمال تصدی وزارت خارجه ایالات متحده به گفتوگو بنشینند. این در حالی است که ترامپ درست بسان مجریان برنامههای تلویزیونی، انتخاب اعضای کابینه خود را نیز به یک داستان دراماتیک بدل و اعلام کرده این تنها خود اوست که از هویت فینالیستها آگاه است؛ فینالیستهایی که دستکم در مورد وزارت خارجه، باید از میان سیاههای از اسامی انتخاب شوند: از رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و جان بولتون، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل که باوجود پیشتازی اولیه، اکنون از نفس افتادهاند، تا سناتور باب کورکر، فرماندار نیکی هالی، ژنرال دیوید پترائوس و اکنون میت رامنی که این آخری شاید دیر به جمع پیوسته، اما چنان وزنه سنگینی است که تمامی دیگر رقبای خود را به هراس انداخته است؛ حتی اگر ترامپ پیشتر در جریان کارزار انتخاباتی خود، شکست او در رقابت با باراک اوباما را شاهدی بر ناتوانیهای سیاسیاش دانسته باشد.»
انتخابات ایران
روزنامه آرمان در گفت وگویی با عنوان« مذاکره حزب کارگزاران با روحانی » به نقل از علیمحمد نمازی عضو شورای مرکزی و نایب رئیس مجمع نمایندگان ادوار نوشت:« حزب کارگزاران به دنبال این است که به آقای روحانی کمک کند که ایشان کابینه دوم خود را به صورت حزبی تشکیل بدهد.هدف حزب کارگزاران نیز این است که اصلاحطلبان سهم بیشتری در کابینه آقای روحانی داشته باشند.تجربه کابینه های حزبی در جوامع مختلف نشان داده که این گونه کابینه ها هماهنگ تر و موفق تر عمل می کنند.به همین دلیل حزب کارگزاران تلاش می کند در این زمینه با آقای روحانی وارد مذاکره شود. ما در مرحله اول تلاش می کنیم در این زمینه از طریق شورای عالی سیاستگذاری و شخص رئیس دولت اصلاحات با آقای روحانی وارد مذاکره شویم. از سوی دیگر حزب کارگزاران نیز به عنوان یک حزب تاثیرگذار در فضای سیاسی ایران تلاش خواهد کرد یک ارتباط دو طرفه با آقای روحانی برقرار کند که از این طریق نقطه نظرات حزب و دولت را به هم نزدیک کند».
آلودگی هوا
روزنامه همشهری امروز در گزارشی با عنوان« کلید قفل آلودگی هوا در زیر زمین » درباره علت آلودگی هوا نوشت:« ۱۹ سال از عمر حمل ونقل زیرزمینی تهران میگذرد و طی این سالها مترو گرههای بسیاری از مشکلات تهران را باز کرده است.
افزایش سرعت تردد، کاهش تصادفات، کاهش قیمت تردد در شهر و کاهش ترافیک هر یک نقطهای روشن در کارنامه متروی پایتخت است که میتواند بهترین دلیل برای سرمایهگذاری در این زمینه باشد. اما مهمترین کاربرد آن بحث کاهش آلودگی هواست که دولتهای نهم، دهم و یازدهم درآن سهمی نداشتهاند. همین 3روز پیش بود که رئیسجمهور و هیأت دولت از انواع برنامهها برای کاهش آلودگی هوا سخن گفتند اما جای خالی متروی تهران در اقدامات آنان احساس شد. در دیگر سو، مدیریت شهری طرح متروی 10میلیون نفری (تردد روزانه 10میلیون نفر با مترو) را در دست اجرا دارد. هزینه خرید یک واگن مترو در سالجاری 4میلیارد تومان و هزینه ساخت یک کیلومتر مترو 225میلیارد تومان است. بدینترتیب مشخص میشود که با کمک اندک دولت به متروی تهران در سال گذشته تنها میشود 480متر مترو ساخت. این عدد را مقایسه کنید با 100کیلومتر مترویی که شهرداری تهران برای پایتخت در دست احداث دارد و بخشی از آن تا آخر سالجاری افتتاح میشود.
بنا به اعلام مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامهریزی و توسعه شهری معاونت حملونقل و ترافیک شهر تهران انتظار مدیریت شهری از دولت اختصاص حداقل 2430میلیارد تومان اعتبار برای توسعه متروی تهران در سال 94بود که متأسفانه تنها 10درصد از آن در قانون بودجه 94آمد و بخش کمتری از قانون بودجه یعنی 109میلیارد تومان به تهران پرداخت شد. »