کد خبر: 61331
A
مصباحی‌مقدم:

چطور مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به اعضای شورای نگهبان یا مجمع تکلیف کنند؟/ متاسفم که سرنوشت FATF به مساله توده مردم تبدیل شده است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعمال فشارهایی که به تصمیم‌گیران کشور جهت بررسی کنوانسون‌های زیرمجموعه FATF اعمال می‌شود، گفت: چطور بسیاری از مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند که این کار را بکنید یا نکنید؟ البته ما به مردم‌مان حق می‌دهیم که دغدغه مسائل نظام وآنچه در جریان تصمیم‌گیری کشور است را داشته باشند چرا که زخم خورده‌اند و این زخم خوردن‌ها موجب حساسیت آن‌ها شده اما آیا نباید به ساختاری که نظام ایجاد کرده اعتماد کنند؟

چطور مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به اعضای شورای نگهبان یا مجمع تکلیف کنند؟/ متاسفم که سرنوشت FATF به مساله توده مردم تبدیل شده است

به گزارش دیده بان ایران، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی در آرامش اقتصادی ایران موثر نیست؟، تصریح کرد: در رابطه با حل مسائل اقتصادی موضوع الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد و اتفاقا کسانی که به این‌ها اهمیت ویژه داده‌اند، اشتباهی بزرگ مرتکب شده‌اند.

متاسفم که سرنوشت FATF به مساله توده مردم تبدیل شده است

عضو کمیته فقهی سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چرا در ماجرای بررسی پالرمو و سی اف تی که مباحثی کارشناسی است در کشور دچار حواشی می‌شویم و اینکه چرا نمایندگان مجلس یا مجمع تشخیص باید بگویند ما در این موضوع تحت فشار هستیم و برای ما پیامک‌هایی می‌آید که پالرمو را تصویب کنید یا نکنید؟، گفت: متاسفانه مسائلی در این سطح دارد  تبدیل  می‌شود به مسائل توده مردم که من از این بابت ابراز تاسف می‌کنم چرا که این‌ها مسائلی بسیار پیچیده و فنی است. این‌ها مسائلی نیست که حتی اگر عبارت‌های آن را بسیاری از مردم ما بخوانند معنای آن را متوجه شوند چراکه به زبان حقوق بین‌الملل آشنا نیستند، این‌ها کارهایی بسیار تخصصی است.

چطور مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به اعضای شورای نگهبان یا مجمع تکلیف کنند

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: خود من اولین بار که این کنوانسیون‌ها را دیدم در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردم که فهم این‌ها ساده نیست و بنده تا تمامیت آن را متوجه نشوم رای نخواهم داد و لذا تقاضا کردم چندنفر متخصص حقوق بین‌الملل را به کار بگیرند تا این دو کنوانسیون را برای ما استخراج کنند و به طور کامل توضیح دهند، آنگاه است که ما می‌توانیم تصمیم بگیریم که بپیوندیم یا نپیوندیم، یا اینکه شرط بگذاریم. حال چطور بسیاری از مردم به خودشان اجازه می‌دهند که به نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف کنند که این کار را بکنید یا نکنید؟ البته ما به مردم‌مان حق می‌دهیم که دغدغه مسائل نظام و آنچه در جریان تصمیم‌گیری کشور است را داشته باشند چرا که زخم خورده‌اند و این زخم خوردن‌ها موجب حساسیت آن‌ها شده اما آیا نباید به ساختاری که نظام ایجاد کرده اعتماد کنند؟ 

کاری کرده‌اند که حتی به مجموعه معتبر و مهمی مثل مجمع تشخیص هم اعتماد نشود

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بالاخره این نظام رهبری دارد، مجلس دارد، این نظام جایگاهی مثل شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد. مجمع تشخیص نزدیک به ۵۰ نفر عضو دارد که هرکدام از این‌ها رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور و وزیر و چند دوره نماینده مجلس بوده‌اند، آیا به این‌ها هم نمی‌خواهید اعتماد کنید؟ پس به چه کسی می‌خواهید اعتماد کنید؟ این‌ها منتخب و منصوب رهبری هستند. رهبری به این‌ها اعتماد کرده، خدا انصاف دهد کاری کرده‌اند که حتی به یک چنین مجموعه بسیار معتبر و مهمی هم اعتماد نشود.

وی افزود: این مجموعه تصمیمی نمی‌گیرد مگر اینکه بررسی‌های کارشناسی دقیقی کرده باشد. طی این مدت چندماه که این لوایح در دستور کار است خدا می‌داند که ما صدها ساعت وقت گذاشتیم و نظرات کارشناسی موافق و مخالف را شنیده‌ایم و به تعبیر حضرت آقا ما تقریبا به ته این موضوع رسیده‌ایم.

نگاه مجمع تشخیص جناحی و سیاسی نیست

این استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت:  آقا فرمودند اگر خودتان بروید قانون داخلی وضع کنید بهتر از این است که چیزی را تصویب کنید که نمی‌دانید ته آن چیست.پس ما اگر نمی‌دانیم نتیجه آن چیست نباید قبول کنیم و اگر رسیدیم به اینکه نتیجه آن مثبت است رای می‌دهیم و گاهی به این نتیجه می‌رسیم که برای یک شرایطی مثبت می‌دانیم و برای یک شرایطی منفی می‌دانیم. الان بخش زیادی از مقالاتی که کارشناسان در رسانه‌ها می‌نویسند تماما دارند توصیه می‌کنند که این دو کنوانسیون بسیار خوب است و باید  به آن بپیوندیم و ۱۹۰ کشور به آن پیوسته‌اند و می‌گویند ما که تافته جدا بافته نیستیم و یا می‌گویند موجب شفافیت مبادلات می‌شود.

وی ادامه داد: مگر ما می‌خواهیم از تروریست‌ها حمایت کنیم که بخواهیم راجع به تامین مالی تروریسم یا پالرمو تردید و تامل داشته باشیم؟ این‌ها القاء شبهات اذهانی است که نظراتی کارشناسی هم هست، اما مساله را ساده می‌نگرند و چون در مطبوعات می‌آید توده مردم این‌ها را می‌بینند و گمان می‌کنند که مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهد یک کار سیاسی کند که این را کش داده است.  واقعا این نیست و نگاه مجمع تشخیص نگاه جناحی و سیاسی نیست. اعضای مجمع تشخیص معتمدان رهبری هستند.

دو سوم اعضای مجمع مخالف پیوستن به FATF است

وی در پاسخ به این سوال که آیا اکثر اعضای مجمع هم به همین نتیجه رسیده‌اند؟، گفت: اکثر اعضای مجمع به این نتیجه رسیده‌اند هرچند کسانی هم هستند که موافق پیوستن ایران به این لوایح هستند، اما تقریبا یک سوم نظرشان موافق پیوستن است و دو سوم نظرشان مخالف پیوستن است.

17216

موافقان لوایح FATF مردم را شرطی کرده‌اند

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که پس چرا نظر مجمع به صورت نهایی اعلام نمی‌شود؟، گفت: ما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم همین تصمیم را هم باید بر اساس مصلحت بگیریم. مصلحت اقتضا می‌کند که با تاخیر تصمیم بگیریم آن‌ها هم چهارماه دیگر فرصت داده‌اند و در این چهارماه هیچگونه تغییری در مناسبات بین‌المللی ما از نظر تجارت و صادرات و واردات و کانال‌های مالی موجود رخ نخواهد داد. حتی بنا به تقاضای نماینده دولت این تاخیر انجام شد. گفته شد که ما می‌توانیم الان رای‌گیری کنیم اما وزیر اقتصاد گفتند رای گیری‌تان را بگذارید برای بعد از عید. خود دولت می‌گوید الان تصمیم نگیرید. برخی از موافقان این لوایح متاسفانه مردم را شرطی کرده‌اند و این شرطی کردن آثاری دارد که آن آثار این است که موافقت و مخالفت مجمع با این لوایح دو بازتاب متفاوت دارد.

نمی‌توان در مناسبات حقوقی بین‌المللی گفت «یک کاریش می‌کنیم»

وی افزود: به نظر می‌آید آن آقایانی که دارند اصرار می‌کنند که ایران به این کنوانسیون‌ها بپیوندد از این نکته‌ای که من عرض کرده‌ام غافل هستند. ممکن است برای کسی واضح شده باشد و برای کسی دیگر واضح نشده باشد. برای موافقان پیوستن چیزی که واضح است این است که ۱۹۰ کشور پیوسته‌اند و ایران هم می‌شود یک کشور و می‌گویند اگر شما می‌گویید ما تحریم‌ها را نمی‌توانیم دور بزنیم پاسخ می‌دهند «یک کاریش می‌کنیم» که این برای ما قابل قبول نیست. چون نمی‌توان در مناسبات حقوقی بین‌المللی گفت یک کاریش می‌کنیم. در مناسبات حقوقی بین‌المللی باید پای تعهد خود بایستید و در غیر این صورت شما را به تنگنای شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌برند ، چراکه تخلف از معاهدات بین‌المللی است.

مصوبه ممنوعیت نمایندگی بیش از ۳ دوره متوالی موجب افت مجلس می‌شود

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره مصوبه اخیر مجلس در مورد ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره متوالی چیست؟، گفت:  صد در صد معتقدم این مصوبه مجلس را افت می‌دهد. در هر دور انتخابات حداقل ۷۰ درصد نمایندگان آن دوره در دوره بعد رای نیاورده‌اند ، گاهی حتی شده ۸۰ و ۸۵ درصد؛ پس این کار دارد اتفاق می‌افتد و آن کسانی که می‌مانند ۱۰ تا ۲۰ درصد هستند این‌ها اتفاقا کسانی هستند که از کارآمدی بیشتری برخوردارند و توانایی‌های آنان ظهور و بروز پیدا کرده و مردم به آن‌ها برای دوره‌های بعدی اعتماد کرده‌اند و این‌ها یعنی بهترین‌ها هستند، این‌ها حافظ استمرار و تاریخ مجلس هستند، این‌ها می‌توانند با توجه به تجربیاتی که اندوخته‌اند، کار مجلس را بهتر پیش ببرند.

با دست خودمان ثروت مهم نرم‌افزاری مجلس را از دست می‌دهیم

وی با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس گفت: این مساله اگر از قانون‌گذاری بیشتر اهمیت نداشته باشد کمتر اهمییت ندارد این نظارت وقتی می‌تواند نسبت به حسن جریان امور و اجرای قوانین بهتر صورت بگیرد که نماینده از پختگی لازم برخوردار باشد و پیچ و خم مسائل وزارت‌خانه‌ها را بداند و با یک حوزه خاص بیشتر آشنا باشد. این‌ها کارشناس می‌شوند. چرا یک دوره نمایندگی مجلس برابر با یک دوره کارشناسی دانشگاه است؟ و قانون وضع کرده‌اند که اگر کسی یک دوره نمایندگی مجلس داشت این یک مقطع تحصیلی برای او از نظر سوابق به حساب می‌آید. این یعنی یک پختگی را از دل گفت‌وگوها و مباحث مجلس به دست آورده است. ما با این کار با دست خودمان این ثروت مهم نرم‌افزاری را از دست می‌دهیم.

مصباحی‌مقدم گفت: آقای باهنر هفت دوره نماینده مجلس بود و برادر آقای ناطق نوری هفت دوره نماینده مجلس بود و آقای عبدالهی که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بود فردی نبود که تخصص اقتصادی و بودجه‌ای داشته باشد ولی در اثر تجربه به جایی رسید که همه انتخابش می‌کردند برای ریاست کمیسیون برنامه بودجه و چند دوره رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بود و رئیس کمیسیون تلفیق بود و این‌ها به تجربه بالا آمدند و حال آیا از بین بردن این ثروت شوخی است؟ به نظر من تصمیم غلطی بود که گرفتند و این به زیان اعتبار مجلس است./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر