در میان انتقادات مردم، عدهای موج سواری کردند / تخریب اموال عمومی پسندیده نیست
استاندار تهران گفت: از مردم استان تهران تشکر می کنیم که در این چند روز بلوغ فکری و علاقه خود را به نظام جمهوری اسلامی نشان دادند. اگرچه حرفها و انتقاداتی دارند که ما مسئولان باید گوش کنیم و در جهت رفع آن اقدام کنیم. عدهای هم در این میان موج سواری میکنند و به دنبال اهداف خود هستند ضمن اینکه تعرض به اموال عمومی و تخریب را هیچکس نمی پذیرد. ارتباطی میان این اقدامات و صحبتها و خواستههای مردم وجود ندارد و خود مردم به ما دلگرمی دادند و توانستیم این روزها را پشت سر بگذاریم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدحسین مقیمی افزود: معاون اول رئیس جمهور بخشنامهای دادند که براساس آن همه مسئولان با مردم ارتباط داشته باشند. در استانداری تهران نیز از همان ابتدای ورودم ملاقات مردمی را از برنامه های اصلی اعلام کردیم و تاکنون سه ملاقات با شهروندان استان برگزار شده است و مسائل و مشکلات مردم در بخش های مختلف در این ملاقات ها پیگیری می شود. تاکنون ۶ سفر به شهرستان های استان تهران داشتیم و علاوه بر بررسی وضعیت شهرستان ها در شورای برنامه ریزی استان مشترک با کمیته برنامه ریزی شهرستان ها، در مسجد جامع هر شهرستان با مردم ملاقات مردمی داریم. در این دیدارها برخی از مشکلات مردم جنبه عمومی دارد و برخی موارد که با شهرداری و دستگاه های اجرایی است در همانجا تصمیم گیری می شود .علاوه براین، جلسهای مشترک با ۳۰ نماینده مجلس و ۲۱ عضو شورای شهر تهران داشتیم که در فصل بودجه برگزار شده است و نتایج خوبی به دنبال داشت.
وی ادامه داد: در سفر به شهرستانها نیز جلسات با اعضای شوراهای شهر و روستاها در برنامه سفرها گنجانده شده است. دیدار با احزاب سیاسی، نخبگان و فعالان اجتماعی و سیاسی نیز بخش دیگری از برنامههای سفر را به خود اختصاص میدهد که در تصمیم گیریها موثر است.حوزه بازرسی استانداری نیز ضمن برقراری ارتباط با شهروندان شکایات آنها را در بخشهای مختلف دریافت و رصد میکند و شهروندان میتوانند برای ملاقات مردمی با سامانه ۱۱۱ حوزه بازرسی استانداری تماس حاصل کنند.
استاندار تهران به موضوع حاشیه نشینی و وضعیت بافتهای فرسوده در استان نیز اشاره کرد و افزود: مقاوم سازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده در گرو همکاری شهرداران و اعضای شوراها است. بخشی از ساخت و سازها به ویژه در حاشیه شهرهای استان که اغلب بدون مجوز هستند استحکام کافی ندارند و امکانات لازم همچون سرانه فضای سبز،درمانگاه،و نیازهای آموزشی و سایر خدمات را ندارند از برنامه های لازمی که باید انجام شود احیای بافت های فرسوده و توانمندسازی حاشیه شهرهای استان است که با رویکرد تامین امکانات آموزشی،فضای سبز،درمانی و سایر خدمات و همچنین استحکام منازل و اجرای معماری صحیح همراه است.مقاوم سازی ساختمان ها و توانمندسازی بافت های فرسوده نیازمند همکاری شهرداران و اعضای شوراهای شهر و روستا است و طرح احیای بافت های حاشیه ای توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است و امیدواریم شهرداری ها و شوراها در این بخش کمک و همراهی کنند.
وی افزود: ایران همچون سایر کشورها با برخی حوادث طبیعی از جمله زلزله روبه رو است و هرچند هنوز به علم پیش بینی دقیق وقوع حوادث نرسیدیم اما باید زلزله را بپذیریم و با حوادث کنار بیاییم ،برای این کار باید ساختمان ها در مقابل زلزله مقاوم شود و به اجرای طرح مقاوم سازی سالانه ۱۰ درصد خانه های روستایی توجه کنیم .با شهرداران نیز صحبت کردیم تا به ساختمان های غیر ایمن پایان کار ندهند و در ساخت و سازها از نیروی کارگر ماهر و مصالح استاندارد استفاده شود، این تنها راهی است که ما را در آینده مقابل حوادث زلزله ایمن می کند.
استاندار تهران در ادامه سخنانش به موضوع اشتغالزایی در استان اشاره کرد و گفت: براساس قانون امسال باید ۹۷۵ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود که سهم استان تهران ۱۲۹ هزار فرصت شغلی است که تا پایان سال باید محقق شود تا طی برنامه پنج ساله وضعیت اشتغال را به حد قابل قبول برسانیم.
مقیمی همچنین در مورد وضعیت آلودگی هوا و اقدامات موثر در کاهش این معضل تهران تصریح کرد: شهر تهران هشت میلیون نفر جمعیت دارد و حمل و نقل فعلی در شهر،سیستم گرمایش و سرمایش خانه ها و وجود کارخانه ها موجب ورود حجم زیادی از آلایندگی به هوای شهر می شود.دولت در چهار سال اخیر اقدامات مهمی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است از جمله تصویب آیین نامه ای در سال ۹۳ ،که در آن تکلیف همه دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوای استان مشخص شده است. نتیجه آن این شد که در سال ۹۲، ۴۴ درصد آلودگی هوا داشتیم و امسال این عدد به ۲۵ درصد رسیده است . همچنین حذف گوگرد از بنزین و توزیع بنزین یورو ۴ از دیگر موفقیت های دولت بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر هستیم که عمل سوخت به طور کامل در این خودروها انجام نمی شود و تولید آلایندگی می کند. موتورسیکلت ها، خودروهای فرسوده،کامیون های با عمر بالا و اتوبوس های فرسوده عامل ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران هستند و لازم است بودجه مناسبی برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل هیبریدی در نظر گرفته شود و نمایندگان مجلس و اعضای شوراها در پیگیری اختصاص این بودجه نقش مهمی دارند. موضوعی دیگری که در تهران با آن مواجه هستیم ورود روزانه ۳.۵ میلیون نفر از شهرهای اطراف به تهران است که اکثرا با خودروی شخصی وارد تهران می شوند و ایجاد حمل و نقل ریلی بین تهران و شهرستان ها می تواند در کاهش ورود خودرو موثر باشد.
وی افزود: ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران نیز مربوط به سیستم های سرمایشی و گرمایشی به در ویژه ادارات و دستگاه های دولتی و فعالیت کارگاه ها است.شهر تهران و شهرستان های استان نیاز به توسعه فضای سبز دارد و به شهرداران توصیه کردیم تا اجرای طرح درختکاری را فراموش نکنند.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، استاندار تهران به اجرای طرح کمربندی پاکدشت به عنوان یکی از مطالبات مردم این شهرستان وپیگیری تکمیل ادامه بزرگراه همت و کمربندی سوم تهران برای کاهش بار ترافیک اشاره کرد.